2022-04-13, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Text

Väldigt bra info och verkar som om du vet var du pratar om.

Infon om Irland är det något du fått reda på genom hundintresset eller något du bara läst?
Citera
2022-04-13, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Skulle du binda dina barn utanför matbutiken obevakade och gå in och handla?

Jo, det är samma sak.

Nej, det är inte samma sak.

Förr var det OK att lämna hunden utanför affären, inte ens barn.

Är det pga principen du är emot det eller pga 2020 talets konsekvens?
Citera
2022-04-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag brukar sätta fast hunden utanför affären när jag ska in lite snabbt och handla något.
Men har hört från flera andra att man helt enkelt är rädd för hundstölder(!)

Tror inte det är invandrarrelaterat, många av våra nyförvärvade guldklimpar är rejält rädda för hundar och går långa omvägar runt oss när vi kommer.

Edit: stvafel
Nja jag bor i orten och här kryllar det av hundägare av utländsk härkomst. Raser såsom amstaff, staffe, rottisar, american bully och sk shitbulls är statusymboler hos typ andra och tredje generationens invandrare.

Det är mer de som är nyanlända som är livrädda för de flesta typer av hundar (sen beror det också på vilket land vederbörande kommer ifrån).

Däremot är de jävligt misstänksamma emot och rädda för tex raser som Schäfer av någon konstig anledning.

Förmodligen för att de förknippar dem med polishundar.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-04-13 kl. 21:23.
Citera
2022-04-13, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej, det är inte samma sak.

Förr var det OK att lämna hunden utanför affären, inte ens barn.

Är det pga principen du är emot det eller pga 2020 talets konsekvens?

Det har aldrig varit ok att lämna hunden utanför. Varför inbillar du dig det?
Citera
2022-04-13, 20:41
Medlem
Citat:
Väldigt bra info och verkar som om du vet var du pratar om.

Infon om Irland är det något du fått reda på genom hundintresset eller något du bara läst?
Både läst och egen erfarenhet.

Vinthundar tex Greyhounds är extremt stöldbegärliga där då sk "travellers" dvs den brittiska versionen av husvagnstattare använder dem både som sällskap men även till hetsjakt på tex kanin.

Det är egentligen etiska britter men bor i husvagnar som lever nomadliv, åker från ställe till ställe och lever på stölder samt bedrägerier.

De betalar inga 20 000 sek för en valp då det är "enklare" att sno den direkt ifrån kenneln om man är fingerfärdig och dessutom är de varken rika eller speciellt hederliga.
Citera
2022-04-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Stöldbegärliga? Rätt ras med stamtavla kostar ju en del. Sen vet jag inte hur man skulle bära sig åt för att sälja hunden/valparna vidare.
Är hunden chippad som de flesta hundar ifrån seriösa uppfödare är så skär de ut chippet med kniv.

Känner till ett fall då detta hände en Schäfervalp som blev stulen.

Hunden lokaliserades men tjuven påstod att det var hans hund och det drogs till domstol där den rättmätiga ägaren fick rätt och valpen tillbaka.

Dock efter DNA test på valpen som matchade tikens, då ord stod mot ord.
Citera
2022-04-13, 20:52
Medlem
Min familj lämnade ofta hunden fastbunden under en Kortare handling på matbutiken. Idag hade jag helt enkelt inte vågat eftersom det finns så gott om sjuka människor..
Citera
2022-04-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Den gamle mannen som nästan misshandlades till döds av osnutna blatteyngel i Kortedala för några år sedan sa till dem att inte sparka på hans hund, så sparkade de ner honom och hoppade på honom i stället. Sen fick de ungdomstjänst som belöning av samhället, jag skulle gärna vara bödeln som hängt dem i en lyktstolpe.

Sverige har förfallit!

Edit: (FB) Detaljer Om Misshandeln i Kortedala
Åhhh fyfan det där fallet minns man som om det vore igår. Fruktansvärt tragiskt 😢
Citera
2022-04-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Det har aldrig varit ok att lämna hunden utanför. Varför inbillar du dig det?
Källa? Varför finns det isåfall krokar i väggen på vissa butiker som är gjorda för att just binda kopplet i?
Citera
2022-04-13, 20:55
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
För att ett djur ska inte stå bundet, ska kunna röra sig fritt.
OK, det kan jag köpa.
Fast då får vi väl koka ned det till att vi inte ska hålla oss alls med husdjur.
Inte inhägnad/inlåst tamboskap heller.
Så hädanefter blir det ingen entrecote på lördag kväll för de som inte själv jagar och mjölk i kylen kan vi glömma. Den ska kalvarna ha.
Citera
2022-04-13, 20:57
Medlem
Vågar inte ta med min hund till butiken, jag är rädd att någon skall tortera den medans jag är inne och handlar
Citat:
Såg förra veckan två hundar utanför två olika mataffärer och kom att tänka på att det var ÅR sen sist. När jag växte upp i slutet av 80 talet/början av 90 talet såg man det nästan hela tiden.

Så ni hundÄGARE varför ser man inte detta längre(i alla fall inte i Stockholm)?

Jag ber vänligen att endast hundägare svarar eftersom jag inte vill att folk utan hund slentrianmässigt ska svara pga invandrare.
Citera
2022-04-13, 21:00
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är för att vissa grupper i samhället (nämner inte vilka så ni får dra era egna slutsatser) anser att hundar och framförallt vissa raser är väldigt stöldbegärliga.

De hundar som har störst "stöldvärde" och benägenhet att hundnappas är raser såsom tex Amstaff, Staffe och liknande då de är dyra och ses av vissa grupper som statusymboler.

Bor ni i orten så bind inte upp hunden ensam utanför tex ICA om ni vill att den ska vara kvar när ni kommer ut.

Det har tom hänt att folk har blivit nedslagna och rånade på valpar av denna typ då de har varit ute på promenad.

Andra mindre hundar är också enkla att sno och används med lite otur som sk baitdogs dvs som leksaker för riktiga "kamphundar" att öva upp sig på innan det blir dags för riktig hundkamp.

Sedan så har det också lite med "folkvett" att göra. Förr i tiden så gick folk och knappt inte då ens barn fram och började pilla på okända ensamma hundar uppbundna utanför tex ICA.

Minns när man var liten och det stod relativt otrevliga hundar uppbunda tex i en lyktstolpe, självklart så gick man omvägar runt den, även som liten knatte.

Idag känns det lite si och så med det och om hunden då blir tex rädd eller arg och biter så är det du som ägare som får ta konsekvenserna och det blir inte roligt.

Händer även numera att barn och ungdomar ger sig på och skrämmer eller misshandlar hundar tex utanför affärer bara för att de kan.

Händer även att utländska ligor på stöldturne i Sverige snor hundar tex ifrån villatomter för att sälja utomlands.

Många kennlar i Sverige som föder upp stöldbegärliga raser och som bor lite ensligt som man känner till har ofta vidtagit rejäla säkerhetsåtgärder så att inga valpar "ska få fötter", typ larm, videoövervakning samt vuxna mindre trevliga hundar som vaktar tomten när ingen är hemma så att ingen kommer och gör inbrott i valphusen.

Inbrott hos uppfödare och stulna valpar i Sverige är inget jätteproblem än men desto vanligare utomlands tex Irland för att nämna ett exempel.

Ja jo....
Är du mörkrädd också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in