2022-04-13, 14:13
Medlem
Det är ingen hemlighet att matpriserna hela tiden ökar och man blir väldigt orolig för framtiden. Bara man söker på "Svenska bönder" på Google så ser man många artiklar där svenska bönder klagar på att det inte är lönsamt för dem att bedriva sin verksamhet eftersom priserna för produktion hela tiden ökar. Vad är konsekvenserna av att många svenska bönder tvingas lägga ner sin verksamhet?

https://www.ja.se/artikel/2230387/pessimismen-vxer-hos-svenska-bnder.html

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dn8rvw/lrf-varnar-for-matbrist-bonder-riskerar-konkurs

Jag är personligen inte alls insatt inom politik eller miljöfrågor men såg en trend på sociala medier där folk lägger till #SaveSoil i sina inlägg. Organisationen bakom trenden är Conscious Planet och deras agenda är att kicka igång dialoger om hur viktigt det är att rädda jorden, alltså jorden som man planterar i... Vilket låter lite konstigt kan jag tycka för vadå det är ju bara lite jord?
Men efter att ha läst lite från deras hemsida så låter det väldigt logiskt kan jag tycka och något som vi i Sverige också borde prata om.

https://consciousplanet.org/

Så syftet med detta inlägg är att försöka starta upp en dialog om detta ämnet.

Vad tycker ni om detta?
Finns det bättre sätt och tackla detta problemet?
Är svensk politik gynnsam för svenska bönder?
Citera
2022-04-13, 14:20
Bannlyst
Vinner Socialdemokraterna valet så kommer vi få Magda-priser även framöver. Maten lär då fortsätta stiga i pris med 50-100+% per år.
Citera
2022-04-13, 14:30
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winedory
Så syftet med detta inlägg är att försöka starta upp en dialog om detta ämnet.

Vad tycker ni om detta?
Finns det bättre sätt och tackla detta problemet?
Är svensk politik gynnsam för svenska bönder?

Skulle undvika länkarna om du vill ha kvar ämnet, faller under reklam annars.

Ang. ämnet:
Ja, matpriserna kommer stiga då inflationen stiger.
Råvaror som mat, olja, mineraler kommer alltid utgöra bas-nivå i alla ekonomier.
De sätts inte av lokal politik utan av globala förhållanden (väder, skörd, klimat och produktions-över/underskott)
Det vi kan göra är minska import och beroendet av utomstående faktorer.
Ligga i framkanten med smarta varor som ersätter traditionella.
Den dagen vi kan producera organiskt kött som smakar bra, till en bråkdel av att föda upp en ko och allt besvär runt djurhållningen så har vi tagit ett evolutionärt steg vidare in i förbättre världen.
Däri kommer revolution ligga, inte krav via politiska medel
Citera
2022-04-13, 14:36
Medlem
dyrare blir det....men de flesta köper nog mycket onödigt som det är nu....vi får gå tillbaka till mer basvaror...mina föräldrar köpte nästan aldrig något i onödan....dom hade mycket mindre matkonto än mig å dom var ju två..jag själv.
Citera
2022-04-13, 14:40
Medlem
I samma takt vet jag inte om priserna kommer att stiga. Det beror ju också på olika omständigheter. De svenska bönderna ska absolut ha betalt för det de gör och vi borde i första hand köpa deras varor, handla lokalt.
Idag hade en matbutik nära mig kvisttomater för 65 kr kilot!
Citera
2022-04-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Skulle undvika länkarna om du vill ha kvar ämnet, faller under reklam annars.

Ang. ämnet:
Ja, matpriserna kommer stiga då inflationen stiger.
Råvaror som mat, olja, mineraler kommer alltid utgöra bas-nivå i alla ekonomier.
De sätts inte av lokal politik utan av globala förhållanden (väder, skörd, klimat och produktions-över/underskott)
Det vi kan göra är minska import och beroendet av utomstående faktorer.
Ligga i framkanten med smarta varor som ersätter traditionella.
Den dagen vi kan producera organiskt kött som smakar bra, till en bråkdel av att föda upp en ko och allt besvär runt djurhållningen så har vi tagit ett evolutionärt steg vidare in i förbättre världen.
Däri kommer revolution ligga, inte krav via politiska medel

Ok intressant, tack för svar. Får man inte posta länkar alls? Det hör ju till ämnet så det borde väl vara ok? Men det är också första gången som jag postar på flashback.
Citera
2022-04-13, 14:53
Medlem
Blir det energibrist och matbrist så finns egentligen inget tak utan allt säljs till de som har råd att köpa och resten får vackert vara utan.
Citera
2022-04-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Blir det energibrist och matbrist så finns egentligen inget tak utan allt säljs till de som har råd att köpa och resten får vackert vara utan.

Jag tror inte det kommer vara så vackert om folk inte har råd att köpa mat. Det vi kan lära oss från historian är att de som inte har råd kommer med våld ta till sig vad de kan. Allt för överlevnad.
Citera
2022-04-13, 17:35
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winedory
Jag tror inte det kommer vara så vackert om folk inte har råd att köpa mat. Det vi kan lära oss från historian är att de som inte har råd kommer med våld ta till sig vad de kan. Allt för överlevnad.
Helt korrekt, den egentliga makten sitter vid vanligt folk, inte eliten.
När de inser detta blir det tumult (igen).
Citera
2022-04-13, 22:47
Medlem
engammalfisks avatar
Nästa månad kommer det höjas med 300%.
Citera
2022-04-13, 23:13
Medlem
Vi köpte in gödning för en miljon till lantbruket förra året för att användas detta året. Hade vi köpt det i år hade vi fått betala 4 miljoner för samma mängd. Vågar inte tänka på hur nästa år blir. Kanske får stänga ner alltihop.
Citera
2022-04-14, 07:43
Medlem
Det kommer att gå jättebra enligt "Greta", vi kommer få välsmakande gräshoppsburgare innan årets slut, medans hon äter gräsfött biffkött, hur bra som helst, enligt Greta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in