2022-04-12, 18:49
Medlem
Köpte en uppsättning sommardäck av lokala däckkrängaren. Kommer hem och ser nu att dom är tillverkade v9 2021. Aldrig använda men ändå 1år gamla. Borde jag vända mig till återförsäljaren eller är jag en kräsen jävel?
Citera
2022-04-12, 18:52
Medlem
beror väl på vad ni avtalat, skulle det vara helt nya däck eller var det okej med några som är runt ett år gamla? enligt min mening hade det kvittat, tycker du är kräsen.

hade du bölat likadant ifall du fick ett par däck som var tillverkade för 2 månader sedan?
Citera
2022-04-12, 18:52
Medlem
Vad är det du ska vända dig till honom om? Vill du ha en dejt med honom eller? Förstår inte riktigt vad problemet är faktiskt
Citera
2022-04-12, 18:55
Avslutad
Det är inte ett bageri
Citera
2022-04-12, 19:01
Medlem
Henriksss avatar
Dom är nya.
Skäm inte ut dig hos däckfirman.
Citera
2022-04-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corsair64
Köpte en uppsättning sommardäck av lokala däckkrängaren. Kommer hem och ser nu att dom är tillverkade v9 2021. Aldrig använda men ändå 1år gamla. Borde jag vända mig till återförsäljaren eller är jag en kräsen jävel?

Om du inte uttryckligen krävt att däcken ska vara tillverkade tidigast xxxxxx när beställning/köp avtalades, så har du absolut inget att klaga på.

Dessutom så är förvisso däck ”färskvara” (med stoooor modifikation…) men lagras de på ett vettig sätt i sval miljö (inte över normal rumstemp och skyddat för solljus så är nåt års lagring inget som menligt påverkar däckets kvalitet eller prestanda.
Citera
2022-04-12, 20:16
Medlem
TeEsErs avatar
Här är en förklarande text: https://vianor.se/information-om-dack/dackfakta/aldring-av-dack/

Citat:
Ett oanvänt däck behåller sina ursprungliga egenskaper i upp till fem år
Gummiblandningen i däckets slitbana hårdnar med tiden, vilket förändrar däckets egenskaper. Den allmänna uppfattningen i däckbranschen är att däck som inte används och förvaras korrekt behåller sina ursprungliga tekniska egenskaper i upp till fem år. Därför kan däck tillverkade upp till fem år tidigare säljas som nya. Det är dock god affärssed att informera kunden om när däcken tillverkades om de är mer än tre år gamla.
Citera
2022-04-12, 20:36
Medlem
Drickbacks avatar
Något att beakta är om 2022 däcken har bättre egenskaper än 2021, och om du betalt för 2022 och fått 2021 däck.
Citera
2022-04-12, 20:52
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Dom är nya.

Kan bara hålla med.
Skäm inte ut dig TS.

Det är inget onormalt att få däck som har tillverkningsdatum för 1 eller 2 år sedan.
Citera
2022-04-12, 21:08
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är inte ett bageri

Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Dom är nya.

Citera
2022-04-12, 21:13
Medlem
Facades avatar
Men!
Eloge till TS som åtminstone kollar upp tillverksningsdatum på dom.
Få som gör det och stirrar blint på säljare eller vad som helst.
Var och tittade på en bil som uppenbarligen var en krockad-prestandabil-lagad-i-polen som det visade sig (var inte ens den vi åkte till bilhandlaren för att kolla på…) och säljaren sade högt som fan att däcken är sprillans ny minsann! Varpå jag påpekade att dom var den 2013 (då 7 år gamla).
Citera
2022-04-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men!
Eloge till TS som åtminstone kollar upp tillverksningsdatum på dom.
Få som gör det och stirrar blint på säljare eller vad som helst.
Var och tittade på en bil som uppenbarligen var en krockad-prestandabil-lagad-i-polen som det visade sig (var inte ens den vi åkte till bilhandlaren för att kolla på…) och säljaren sade högt som fan att däcken är sprillans ny minsann! Varpå jag påpekade att dom var den 2013 (då 7 år gamla).

Medwurst…. Ops… medhåll menar jag.

Inte ofta man ser att folk ur den grå massan har koll på hur man kollar upp däckens tillverkningsdatum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in