Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2022-04-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solhatt
Vadå, menar du att det kan se ut så här?

1. Jag går och tar ett lån hos t.ex. Lendo.
2. Jag använder upp pengarna och skiter i att betala ränta/amortering.
3. Lendo är helt tysta och det går vidare till inkasso.
4. Inkasso är helt tysta och det går vidare till Kronofogden.
5. Kronofogden skickar Ett brev till mig (som jag inte får).
6. Kronofogden kör utmätnig av min lön.

Tvivlar på att jag under hela förloppet endast får Ett meddelande om min skuld och att det ser ut så här i verkligheten.

Missar du skatten på bilen skickar transportstyrelsen en (1) påminnelse, sen går det till kronofogden.

Och det är inte säkert kronofogden hör av sig heller. För många år sen missade jag just en skatteinbetalning på bilen.

Den gick direkt till kronofogden, fick inte veta nånting utan det uppdagas några månader senare när jag inte fick igenom ett kreditköp och jag började undersöka varför. Då hade den legat ett halvår hos kronofogden utan att de hört av sig.

Har också varit med om vid dödsbo hantering att det legat en skatteskuld hos kronfogden som de aldrig skickat ut någon info om, utan fick reda på det av en ren slump när jag kontaktade dem i ett annat ärende.

Dock i TS fall när det handlar om löneutmätning lär det varit en process innan, i mina exempel är det skitsummor på några hundra spänn.
Citera
2022-04-13, 22:37
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrivar
Men är dom ens intresserade av detta efter mer än ett halvår? Är det ens lönt? Vad ska jag säga till dom? Tack så mkt för ni svarade.

Klart de är intresserade av att få sina pengar. Bara man ringer och snackar med någon så går det mesta att lösa. Dyrköpta erfarenheter från min ungdom säger att det alltid är bättre att kontakta den man är skyldig pengar än att stoppa huvudet i sanden - det blir alltid dyrare i slutänden.
Citera
2022-04-13, 22:42
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
Du måste meddela dina utgifter till kronofogden så att de kan räkna ut hur mycket du behöver ha över till bil, hyra, mat exakt.

Det måste man inte alls det. Däremot så ges man möjlighet att lämna sådana uppgifter, om man vill.

Det kan tänkas att man får ett mer gynnsamt förbehållsbelopp om de har ett korrekt underlag att räkna på, men det kan definitivt vara åt andra hållet också.
Citera
2022-04-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det måste man inte alls det. Däremot så ges man möjlighet att lämna sådana uppgifter, om man vill.

Det kan tänkas att man får ett mer gynnsamt förbehållsbelopp om de har ett korrekt underlag att räkna på, men det kan definitivt vara åt andra hållet också.

Jo men jag skrev att om KF ska ha möjlighet att lämna EXAKT så mycket som han behöver för hyra mat och bensin så måste han lämna in uppgifter som de kan räkna på...

Givetvis är det frivilligt men TS bad om råd på att förändra situationen.

Citera
2022-04-24, 00:41
Medlem
jocke51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

Exakt! Jag svarade inte under flera år och fick utmätning på betydligt lägre summa jag borde haft. Nu har jag skuldsanering och det är tufft, men betydligt mildare ännlöneutmätning ( skattepengar, frimånader, extrajobb…)
Citera
2022-06-20, 22:41
Medlem
jocke51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jodå, bara man pratar med dem. Missade själv en restskatt på 5k som jag inte kunde betala av på en gång, ringde och fick delat upp det på 3 månader.
Helt rätt!
I undantagsfall kan de göra en avbetalningsplan när det gäller skatteskulder men ALDRIG andra skulder
( jag frågade min handläggare på kfm )
Citera
2022-06-20, 23:01
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke51
Helt rätt!
I undantagsfall kan de göra en avbetalningsplan när det gäller skatteskulder men ALDRIG andra skulder
( jag frågade min handläggare på kfm )

Fast om man inte har några betalningsanmärkningar så kanske man vill betala skatteskulden i sin helhet innan Kronofogdens sista betalningsdatum, för annars så blir väl skulden offentlig? (Och då får man ju sin första anmärkning, en sorts milstolpe i livet.)
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in