• 4
  • 5
2022-04-13, 10:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Där har du rätt, och det är just det jag säger: "Marknaden bestämmer värdet", och på en "vara"/valuta som i sig saknar egentligt värde, kan värdet bli noll. Så blir det aldrig med fastigheter eller råvaror. Marknadsvärdet kan givetvis fluktuera på sådant, men noll blir det aldrig. Då det finns substans bakom, alltså inte enbart är "hitte-på".

Fast substansen bakom sakers "egentliga" värde är helt irrelevant. Ingenting du kan investera i är prissatt utifrån dess "egentliga" värde.

* En random aktie är uppblåst 10 gånger om, om du jämför med det egentliga värdet av aktien. Du kan inte göra så mycket annat med en aktie än att sälja den.
* Ett hus får inte sitt värde enbart utifrån "tak över huvudet", utan dess pris lär vara uppblåst 100x utöver detta värde.
* Vad kan du göra med en guldtacka som är så mycket bättre än att sälja den för guldpriset?
* Vad är en miljon Rubel på ett ryskt bankkontos egentliga värde?
* Vad är en miljon USD på ett bankonto värt....för en ryss?
* Vad är 100 burkar Heiz bönor värda dig idag och vad är dom värda en random person för säg i Maripool eller på västbanken?
* Vad är ett paket cigaretter värda på gatan jämfört med inne på ett fängelse?
osv osv.

Sakers "egentliga värde" är ointressant, utan det intressanta är deras subjektiva och situationsrelativa värde.

Säg den flykting som inte skulle kondenserat ALL sin förmögenhet ner i 12 ord på blockkjedjan om hen bara kunnat, istället för att lämna sitt "tak över huvudet", "guldtackor", "pengar i madrassen", rubel eller usd på bankkonton, och alla andra investeringar denne gjort genom åren.

Bitcoin är den enda värdebevaringen som du inte bara kan bära på dig, utan du kan ha den memorerad i ditt huvud. Kom inte och säg att det inte finns något värde i det.
Senast redigerad av Leaston 2022-04-13 kl. 11:03.
Citera
2022-04-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Där har du rätt, och det är just det jag säger: "Marknaden bestämmer värdet", och på en "vara"/valuta som i sig saknar egentligt värde, kan värdet bli noll. Så blir det aldrig med fastigheter eller råvaror. Marknadsvärdet kan givetvis fluktuera på sådant, men noll blir det aldrig. Då det finns substans bakom, alltså inte enbart är "hitte-på".
Om marknaden bestämmer priset så kan det självklart bli vad som helst, inklusive noll. Vad eller vem skulle förhindra fastigheter eller råvaror att få det pris som marknaden bestämmer? Om t.ex. staten eller någon annan skulle bestämma att ingen fastighet får säljas för mindre än en viss summa så är det inte marknaden som bestämmer ändå.
Tänk på att innan människor fanns så hade all mark och råvaror ett pris på noll. Men enligt ditt resonemang skulle min tomt i så fall ha ett pris för hundra miljoner år sedan. Vilket pris tror du att den hade då?
Citera
2022-04-13, 20:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Om marknaden bestämmer priset så kan det självklart bli vad som helst, inklusive noll. Vad eller vem skulle förhindra fastigheter eller råvaror att få det pris som marknaden bestämmer? Om t.ex. staten eller någon annan skulle bestämma att ingen fastighet får säljas för mindre än en viss summa så är det inte marknaden som bestämmer ändå.
Tänk på att innan människor fanns så hade all mark och råvaror ett pris på noll. Men enligt ditt resonemang skulle min tomt i så fall ha ett pris för hundra miljoner år sedan. Vilket pris tror du att den hade då?

Vad jag snackar om är att det finns inget "bakomliggande värde" gällande Bitcoin, det är bara en slags "modefluga". Bitcoin handlar om att "vissa" ser något "värdefullt" i Bitcoin. Ungefär som man ser i olika FIAT-valutor (utfärdade av stater/riksbanker/FED etc) att "värde finns".

Fastigheter, ädelmetaller (fysiska som man har alltså) är mer värt än promissory note på att ditten och datten garanterar att du har diverse guld/silver/bitcoins deponerade i deras "kassa valv".
-Det kan du se i i månen efter!

"Possession is 9 tenths of the law", eller hur det populärt brukar heta.
ÄG pengarna, fastigheterna, ÄG guldet! ÄG! ÄG ÄG!

Låt inte någon annan lura dig.
Citera
2022-04-13, 20:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du kan inte göra sådär... Jag förklarade det egentliga värdet här (FB) Hur möter kryptovalutorna de ökande energipriserna? och du kan inte låssas som att du inte läste det.

Sedan är det kanske så att du inte förstod det jag skrev, men då är det detta som är problemet. Bitcoin har ett värde oavsett om du förstår förklaringen eller inte.

Bitcoin har ett låtsasvärde, precis som platåskor hade stort värde under 1970-talet.
Bitcoin är varken fastigheter eller ädelmetall, bara något "hitte-på", kan jämföras med att Riksbanken trycker färgglada papperslappar på Astrid Lindgren, som "ska garantera värdet" etc. etc.
Finns inget "bakomliggande värde", varken på Riksbankens färgglada papperslapper eller Bitcoins.

Platåskor var dyra på 1970-talet!
Citera
2022-04-13, 21:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fast substansen bakom sakers "egentliga" värde är helt irrelevant. Ingenting du kan investera i är prissatt utifrån dess "egentliga" värde.

* En random aktie är uppblåst 10 gånger om, om du jämför med det egentliga värdet av aktien. Du kan inte göra så mycket annat med en aktie än att sälja den.
* Ett hus får inte sitt värde enbart utifrån "tak över huvudet", utan dess pris lär vara uppblåst 100x utöver detta värde.
* Vad kan du göra med en guldtacka som är så mycket bättre än att sälja den för guldpriset?
* Vad är en miljon Rubel på ett ryskt bankkontos egentliga värde?
* Vad är en miljon USD på ett bankonto värt....för en ryss?
* Vad är 100 burkar Heiz bönor värda dig idag och vad är dom värda en random person för säg i Maripool eller på västbanken?
* Vad är ett paket cigaretter värda på gatan jämfört med inne på ett fängelse?
osv osv.

Sakers "egentliga värde" är ointressant, utan det intressanta är deras subjektiva och situationsrelativa värde.

Säg den flykting som inte skulle kondenserat ALL sin förmögenhet ner i 12 ord på blockkjedjan om hen bara kunnat, istället för att lämna sitt "tak över huvudet", "guldtackor", "pengar i madrassen", rubel eller usd på bankkonton, och alla andra investeringar denne gjort genom åren.

Bitcoin är den enda värdebevaringen som du inte bara kan bära på dig, utan du kan ha den memorerad i ditt huvud. Kom inte och säg att det inte finns något värde i det.

Äga fast egendom i Ukraina "just nu" är givetvis jättetråkigt.
Fast egendom har nackdelen typ "om ryssajävulen invaderar" eller liknande Chernobyl/dammbrott.

Annars har du fel. "Hryvnian", eller vad Ukrainas valuta heter, är fortfarande växlingsbar, då Världsbanken med flera garanterar växelkursen. (Till Putins stora förtret!)

Varför kan ingen "killa" Putin förresten?
-Hade varit (doornail) i morgon om vi "Flashbackare" hade dragit vårt strå till stacken!
Istället för att debattera om självklarheter.
Citera
2022-04-13, 22:09
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kryptovalutor är energikrävande. Energipriserna stiger. Kommer något att hända? Belöningen för att "mina" block är fastlagd så den kan inte ändras, vad jag förstått.

1. Elpriserna är främst ett europeiskt problem så mining flyttar till andra länder, om den inte redan gjort det

2. T.ex BTC kommer automatiskt att justera ned kraven för att validera transaktionerna. Färre beräkningar krävs om validering av block tar längre tid. Säkerheten kan bli något lägre.

Energikrisen verkar inte direkt ha påverkat priset på BTC, vad jag sett

Jag är ingen expert på detta. Så det är bara frågor.

Du nonchalerar svar i tråden från Leaston, varför det, passar de inte din agenda?
Citera
2022-04-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kryptovalutor är energikrävande. Energipriserna stiger. Kommer något att hända? Belöningen för att "mina" block är fastlagd så den kan inte ändras, vad jag förstått.

1. Elpriserna är främst ett europeiskt problem så mining flyttar till andra länder, om den inte redan gjort det

2. T.ex BTC kommer automatiskt att justera ned kraven för att validera transaktionerna. Färre beräkningar krävs om validering av block tar längre tid. Säkerheten kan bli något lägre.

Energikrisen verkar inte direkt ha påverkat priset på BTC, vad jag sett

Jag är ingen expert på detta. Så det är bara frågor.

På kort sikt lär inte energipriserna påverka kryptovalutorna något nämnvärt. Dessutom ökar inte energipriserna i hela världen. Oftast så flyttas mining av kryptovaluta (storskaligt) till länder som har billig energi. Medan miners i typ UK och DE kommer konkurreras ut, precis som i förra björnmarknaden.

Fler miners kommer operera i USA, Ryssland och andra länder där energin är billig, inte allt för instabil.

Men, på lång sikt kan värdet på kryptovalutorna som använder sig av Proof of Work gå upp pga att kostnaden för att bryta ökar, därför det underliggande värdet ökar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in