2022-04-11, 12:56
Medlem
texashatts avatar
Man måste imponeras över drivkraften och uppfinningsrikedomen och framtidsplaneringen hos preppers, men det verkar som om många gör samma tankevurpa i sina analyser, nämligen att man tror att omvärlden förhåller sig statisk och att alla andra människor som inte preppat förhåller sig vänligt sinnade.

Prepper x har egna odlingar. Vi leker med tanken att några andra skövlar hans odlingar, då säger han ”då kommer ju polisen”.
Prepper y har skafferiet fullt med konserver. Låt säga att det finns hungriga människor i närheten som letar mat och tänker göra inbrott. Då säger han ”men dom vet ju inte vad jag har i skafferiet”.
Prepper z säger ”kommer någon och försöker ta så har jag en hagelbrakare och ingen annan har ju skjutvapen”.

I riktig kris kommer ingen polis till din hjälp, vet dom inte vad du har i skafferiet så tar dom reda på det med våld om det behövs och skjutvapen i överflöd cirkulerar som bekant i samhället.

Hur förhåller sig en prepper till detta?
Och kom inte och säg att du tänker sitt vaken dygnet runt och vakta din potatis…
Citera
2022-04-11, 13:02
Bannlyst
Preppers har tänkt på allt, t ex lagt fällor vid odlingarna.
Citera
2022-04-11, 13:15
Medlem
flukkes avatar
Vi som preppat i några år har självklart kontakt med likasinnade i grannskapet, både över telefon, Facebook grupper osv. Synkade Jaktradio finns också men används inte i nu när allt annat fungerar som vanligt. Att bilda en preppergrupp och vidga sina kontakter i närområdet är otroligt viktigt.
Inom 100-200 meter känner jag flera andra grannar med sjuktvapen exklusive mig och frugan då, det kommer bli dålig stämning om någon försöker sig på något som tillhör mig eller en granne.
Finns nog ganska mycket enklare mål för rövare i ett skymningsläge då polisen slutat svara vid likande situationer.

Tror självklart att ensamvargar kan råka ut för saker om skiten träffat fläkten. Men ju fler som är förberedda desto färre desperata människor kommer dra runt på gatorna.
Citera
2022-04-11, 13:38
Medlem
Jag gissar att många preppers har tänkt på det du nämner och att de på olika sätt planerat för det. Även om de flesta människor föredrar samarbete kommer det finnas en viss risk att få besök av sådana med mer ociviliserat beteende.

Vi behöver alla förbereda oss för kriser. Det kräver inte flera års arbete. Läs häftet som MSB skickat ut och följ råden, så kan du vara nöjd med att ha gjort det mest basala. Själv har jag inte kommit längre än till att köpa en vevradio och det kommer nog att stanna där :-). Är inte rädd för döden och har inga barn att skydda.
Citera
2022-04-11, 20:13
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Vi som preppat i några år har självklart kontakt med likasinnade i grannskapet, både över telefon, Facebook grupper osv. Synkade Jaktradio finns också men används inte i nu när allt annat fungerar som vanligt. Att bilda en preppergrupp och vidga sina kontakter i närområdet är otroligt viktigt.
Inom 100-200 meter känner jag flera andra grannar med sjuktvapen exklusive mig och frugan då, det kommer bli dålig stämning om någon försöker sig på något som tillhör mig eller en granne.
Finns nog ganska mycket enklare mål för rövare i ett skymningsläge då polisen slutat svara vid likande situationer.

Tror självklart att ensamvargar kan råka ut för saker om skiten träffat fläkten. Men ju fler som är förberedda desto färre desperata människor kommer dra runt på gatorna.

I skarpt läge tror jag alla är sig själv närmast. Du kommer inte lämna frugan för att spela hjälte för någon grannes potatisåkers skull.

Vad tror du om eventuella illgärningsmän då. Är de bara enstaka lösdrivare eller kan det uppstå organiserade grupper som är beväpnade?
Kanske annat lokalt folk som har sina kopplingar och kontaktnät.
Citera
2022-04-11, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ghibl45
Själv har jag inte kommit längre än till att köpa en vevradio och det kommer nog att stanna där :-)..

Vevradion är det viktigaste. Allt annat kan man vänta med. SR kommer att rädda mig.

Citera
2022-04-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Man måste imponeras över drivkraften och uppfinningsrikedomen och framtidsplaneringen hos preppers, men det verkar som om många gör samma tankevurpa i sina analyser, nämligen att man tror att omvärlden förhåller sig statisk och att alla andra människor som inte preppat förhåller sig vänligt sinnade.

Prepper x har egna odlingar. Vi leker med tanken att några andra skövlar hans odlingar, då säger han ”då kommer ju polisen”.
Prepper y har skafferiet fullt med konserver. Låt säga att det finns hungriga människor i närheten som letar mat och tänker göra inbrott. Då säger han ”men dom vet ju inte vad jag har i skafferiet”.
Prepper z säger ”kommer någon och försöker ta så har jag en hagelbrakare och ingen annan har ju skjutvapen”.

I riktig kris kommer ingen polis till din hjälp, vet dom inte vad du har i skafferiet så tar dom reda på det med våld om det behövs och skjutvapen i överflöd cirkulerar som bekant i samhället.

Och kom inte och säg att du tänker sitt vaken dygnet runt och vakta din potatis…
Det finns drygt 620k legala vapenägare och gissningsvis 20k illegala vapenägare. Fler än så är det inte.
Citera
2022-04-11, 21:13
Medlem
Citat:

helt ratt, det finns en risk for detta. Men det finns risker med alla tankebanor.

De som tanker forsoka ta med vald har redan satt sig i situationen att de behover konstant utmanana odet for att klara sig. Och med den frekvensen blir det svart att halla sig pa fotter i langden.

De som preppat och tanker odla etc. Kommer att fa problemet att gomma sig och sitt, eller att bli utsatt for ett antal attacker. Och igen, med okad frekvens sa blir chanserna forsvinnande sma att klara sig i langden.

Preppers har fordelen av att ha funderat och tankt pa saker i forvag. Medans de flesta som hamnar i situationen att de tanker ta med vald hamnar dar for att de inte planerat i forvag. Att tanka pa saker nar man inte ar i panik lage brukar vara battre an att forsoka komma upp med bra planer nar man ar hungrig, kall och trott.

Nu ar det val inte helt oviktigt att ett totalt "mad max" scenario ar ganska liten risk for. Antagligen kommer det att handla om mindre utstrackning. Minskning av mat tillgang, mer an total brist osv.

Skulle det dock bli full kollaps sa gor en smart prepper sig sjalv sa osynlig som mojligt i borjan, lever av lagrade tillgangar osv medans resten slar ihjal varandra. Det kommer ga ganska fort att tunna ut befolkningen tack vare de system vi lever under (just in time delivery) etc. Finns helt enkelt inte matvaror i lager for att halla folk vid liv nagon langre tid. Men innan folk har hunnit bli forsvagade av brister ska man nog inte sticka ut huvet for langt.

Som sagt. alla varianter har sina brister. Man far helt enkelt valja vad man tror ar bast.
Citera
2022-04-11, 21:41
Medlem
flukkes avatar
Citat:
I skarpt läge tror jag alla är sig själv närmast. Du kommer inte lämna frugan för att spela hjälte för någon grannes potatisåkers skull.

Vad tror du om eventuella illgärningsmän då. Är de bara enstaka lösdrivare eller kan det uppstå organiserade grupper som är beväpnade?
Kanske annat lokalt folk som har sina kopplingar och kontaktnät.

I mitt fall handlar det inte om potatisåkrar direkt utan en villaförort utanför Stockholm, men även om vi skulle vara på landstället skulle jag självklart hjälpa till. Människor har en stor drift i att vilja vara en del av något större som en flock vid händelse av kris eller krig, det är få saker som får människor lika villiga att sluta upp mot ett gemensamt mål. Har man knutit dessa kontakter innan ett skymningsläge är det nog ännu bättre och man är mer förberedd.
Även här i Sverige har Hemvärnet översvämmats med ansökningar pga kriget i Ukraina, tänk på hur det sett ot om det kommit ännu närmare.

Har svårt att se kriminella gäng dra runt och göra kaos på något organiserat vis. Och om det är ryssen eller en kvalificerad motståndare som står för dörren har jag nog redan blivit inkallad att möta honom i och med att jag är aktiv i försvarsmakten.

Några enstaka desperata människor är nog det som är rimligast att få möta. Ev beväpnade men det är ju vi också och väldigt motiverade att försvara vad som är vårt.
Senast redigerad av flukke 2022-04-11 kl. 21:46.
Citera
2022-04-11, 21:46
Medlem
DaChiefs avatar
Som enskild prepper kan man gå under radarn.
Dock är det som fungerar genom människans evolution enligt detta.

Never bring a knife to a gun fight, bring all your guns and all your friends with all of their guns.

Det är så de flesta överlever akopalypsen. Och det är också förklaringen till att folk i usa köper upp vapen och all världens ammunition.
Senast redigerad av DaChief 2022-04-11 kl. 21:50.
Citera
2022-04-11, 21:53
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Riktiga preppers berättar inte om sina gömställen. Dom skryter inte på Facebook att dom har 3 årsförbrukningar av ris i källaren på villan.

Dessutom så har flera preppers berättat att de har en bug-out-location. Ett ställe dom kommer ta sig till vid händelse av krig/kris -där har de gömt mat och andra förnödenheter.

Man bör egentligen inte lagra massa mat hemma om man inte tänkt att stanna där och försvara hemmet.
Citera
2022-04-12, 06:45
Medlem
Kan hålla med om att en del preppers tror mer om sin förmåga än vad som kan ses som verklighetsförankrad.
Men å andra sidan finns det många med ett vettigt tänk.
De flesta preppar nog för ett mer troligt scenario där inte hela samhället kollapsar.
Finns många som även har en viss marginal för att klara övergången från en större kollaps till det som kommer efter.
Så skulle på det hela taget säga att din analys är väldigt tunn och dina tre scenarion är väldigt förenklade.
Det man bör tänka på är att de som inte ”preppat” kommer att befinna sig i samma verklighet som de som har viss förberedelse.
Gissar att du inte har gjort några som helst åtgärder för att kunna klara dig själv och dina närmaste vid en samhällskris eller kollaps.
Så applicera gärna dina tre scenarion på dig själv och se hur du skulle lösa dessa med din avsaknad av ”prepping”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in