2022-04-11, 10:22
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Folk gör det för att de är ekonomiska och har principer.

Det spelar ingen roll om man tjänar bra, man vill ändå inte stödja en verksamhet som blåser en på pengar genom att ta ut ett överpris på enkla saker som inte skiljer sig i kvalitet utan rent av är bättre på det billigare stället pga omsättningen samt att de billigare stället har större utbud.

Det är som att gå till en mekaniker som ler brett när han tar ut ett överpris samtidigt som firman bredvid erbjuder billigare och fler tjänster.
Man känner sig blåst och lurad.
Det är så vi med god ekonomi känner oss, white trash skiter ju i om de handlar middagsmat på bensinmacken.
Det handlar om ett tankesätt där man helt enkelt alltid vill göra bra affärer, många bäckar blir stora som de säger.

Absurt att bio butiken som enbart säljer tilltugg är dyrare än andra butiker där godis mm endast utgör en liten del av deras verksamhet...
SF bio mm får ta och skärpa till sig och konkurrera med bättre priser och utbud istället för att leka gestapo och fungera som något statligt bolag som kräver en marknad utan konkurrens..

Du har missförstått hela frågan. Om bion inte får betalt för sitt godis så kommer dom att sluta sälja godis. Det som finns kvar är en vakt som släpper in folk och visar filmen. Kanske en godisautomat. Biljettförsäljning sker ju redan automatiskt. En bio kan inte sälja fläskfilé och mjölk samtidigt som dom säljer godis, dom måste ha hela den här extrahanteringen bara för att sälja godis. Självklart blir priserna därefter.
Citera
2022-04-11, 10:23
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Vad kostar ens läsk och godis på Filmstaden? Om det är ungefär samma priser som i matbutikerna är det ju ingen fara.

Det är ungefär 3 gånger så dyrt med läsk och godis jämfört med mataffärerna.
Citera
2022-04-11, 10:23
Avslutad
Att man skulle gå på bio närmsta framtiden för att se på något [woke]-skit finns inte på mitt sjökort.
Räckte att man såg senaste Bond som var uthärdlig och faktiskt riktigt bra.
Go Pirate Bay!
Citera
2022-04-11, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Du har missförstått hela frågan. Om bion inte får betalt för sitt godis så kommer dom att sluta sälja godis. Det som finns kvar är en vakt som släpper in folk och visar filmen. Kanske en godisautomat. Biljettförsäljning sker ju redan automatiskt. En bio kan inte sälja fläskfilé och mjölk samtidigt som dom säljer godis, dom måste ha hela den här extrahanteringen bara för att sälja godis. Självklart blir priserna därefter.

Det är som i all marknadsekonomi, en konstant förhandling mellan köpare och säljare. SF tar det de tror att de tjänar mest pengar på totalt under ett år. Jag för min del tror att de tar för mycket och jag tror de skulle tjäna mer på att sänka priserna, särskilt när det gäller popcorn och annat där de har över 95% vinstmarginal.

Har ingen aning om hur de gör när de bestämmer vilka priser de ska ta men det VORE intressant att veta vilka överväganden de gör och vilket beslutsunderlag de har.
Citera
2022-04-11, 10:29
Medlem
SkepticVikings avatar
Som den rättshaverist jag är så är det dags att börja smuggla.
Aldrig att jag betalar 60 spänn för popcorn som kostar 1 spänn att producera.
Citera
2022-04-11, 10:30
Medlem
feemaxxxs avatar
Att man inte får ta med sig dryck och snacks in till biosalongen är redan en kutym in många andra länder. Har varit med om att man måste uppvisa medhavd väska.

Biosalongerna har satt upp ett koncept där man säljer en totalupplevelse, en kombinerad film- och kulinarisk upplevelse av väl utvalda snacks (ponera ett inslag av ironi här).

Om man ser på bio-döden så kanske man kan förstå att ENDAST ta betalt för filmen gör att det blir svårt att gå med vinst. Så biograferna kanske är beroende på att man öven säljer snack/dryck. Om man vill att biografen ska överleva så kanske det är bättre att bita i det sura äpplet och betala överpriser för det som erbjuds.
Citera
2022-04-11, 10:31
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Klart som fan att man köper popcorn osv på på plats. Det är ju detta som gör att dom ens existerar. Skulle alla köpa med sig godis och läsk utifrån skulle inte biografer existera längre.

Personer som har medhavt godis är snyltare.
Jag trodde biografernas existens gällde att sälja biljetter till filmer. De är ju ingen godisbutik.
Citera
2022-04-11, 10:32
Medlem
Tuors avatar
Nu tänker jag garanterat tag med eget godis bara för att jävlas.
Citera
2022-04-11, 10:35
Medlem
wedonthavetimes avatar
Ser inte problemet. Precis som att man inte tar med sig egen egen mat till restauranger så tar man inte heller med sig eget godis till biografen.

Jag gillar dock inget av det godiset som säljs i Filmstadens kiosker. Så jag kommer behöva söka mig till en andra biografer som har godis som passar min smak & hälsa.

För övrigt. Vad blir konsekvenserna om man ertappas med fingrarna i en medhavd godispåse?
Senast redigerad av wedonthavetime 2022-04-11 kl. 10:37.
Citera
2022-04-11, 10:35
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuthus
Vem fan över femton går på bio och lider av att inte få ta med sig eget godis? Köp på plats för fan, det är en del av upplevelsen när man går på bio, särskilt för de mindre. Här kommer seriöst vuxna män och kvinnor och gråter över detta?

Vilken enorm jävla skara treåringar som samlats och gråter över chips som de inte bryr sig om, på en biosalong de inte bryr sig om och över en film de inte vill se. Seriöst, lycka till i framtiden ni som gråter.

Vi hade haft det allra senaste inom allt, om alla bara betalade för sig och lät företag dra in vinst och utvecklas. Snåla ni och se landet återgå till 1950.
Du har fel. Upplevelsen med bio är att man går till en godisbutik och köper massor med godis som man gillar. Det är underbart att slippa trängas i deras pyttelilla godisshop med kasst utbud och ockerpriser. Har aldrig köpt godis och dricka på plats. Ingen som lipar här. Har slutat gå på bio för flera år sedan pga det visas enbart skit.
Citera
2022-04-11, 10:37
Medlem
Zorzarns avatar
Sist jag och mina två barn var på bio, vi kollade Zlatan filmen, spontanbesök. Först 150kr per biobiljett = 450kr, sen köpte vi en varsin dricka, jag tog en stor och barnen en mellanstor, sen tog jag en popcorn och barnen en varsin mellan chips-stjärnor, vill minnas att det gick på typ 170 spänn. Så 620kr för ett biobesök.

Jag ska för all framtid smuggla in egenköpt snacks, ska även uppmana barnen att göra samma sak.
Citera
2022-04-11, 10:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Detta måste vara ett försenat aprilskämt kom jag på nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in