2022-04-10, 10:56
Medlem
Som rubriken. Skulle vilja köpa 500kr värde av Bitcoin varje månad för att sända över till min egna wallet. Var gör jag detta billigast? Crypto com tog ca 2-300 kr för mitt utdrag därifrån, så det sved mer än vad det borde behöva.

Tacksam för svar.
Citera
2022-04-10, 11:08
Medlem
yiys avatar
Crypto.com borde inte ta så stor avgift för att ta ut,
avgiften för att ta ut från valfri exchange brukar endast vara för att betala att transaktionen utförs av nätverket.

Crypto.com är enligt mig mer för nybörjare generellt, de lurar in folk med bra marketing men har väldigt höga fees (trading fees verkar vara 0.4% i början).

Kraken.com föreslår jag, där är withdrawal fee väldigt låg, stor och välkänd exchange.
Dock har de ganska hög trading fee (0.2% i början). Jämför med Binance som har 0.1%, men de erbjuder inte SEPA längre.

Använd inte sådana "instant swaps" då de ofta har en hög fee, 1% säkert.
exempelvis om du använder en exchange app och de har en "instant convert EUR to BTC", då är feen oftast väldigt hög. det bästa är att använda deras trade-plattform där du placerar en order (market order = fylls direkt, limit order = köp/sälj på ett specifikt pris). Limit orders har oftast lägre fee. Om BTC säljs på 40001 EUR så kan du lägga en köp-order på 40000 EUR. Då fylls den antagligen väldigt snabbt och feen är lägre.

Här föreslår jag:
kraken.com > SEPA deposit (gratis) >
gå in på Trade plattformen > välj BTCEUR trading pair >
om du köper direkt (dvs market order) så är feen 0.2%, om du lägger en limit order (1 cent under vad market pris är) så är feen 0.16%. >
just nu att ta ut BTC från kraken är 0.8 euro avgift (0.00002 BTC avgift att ta ut, 0.00002*40000=0.8).

tänk på att bankens växlingskurs för EUR/SEK är säkert 1% stöld.
lägg inte in med kort, kort har 2+% avgift.
du kan använda typ Revolut och lägga in SEK sedan växla till EUR gratis/bra växlingskurs, och skicka till Kraken.

edit: som firmahasten skrev nedan, om du inte tänker spendera dina btc så är det oftast bättre för de flesta att hålla dem på en exchange (med 2-Factor Authentication, kolla security settings på exchangen).
om du har tillexempel en mobil-app wallet som du sparar dina BTC i så är absolut en etablerad exchange som kraken, coinbase bättre. om du har en hardware wallet eller en coldwallet och vet hur allt fungerar och att du är bekväm med vad du gör så är det förstås bäst. men att använda en software wallet, mobil eller dator, på en device som är ansluten till internet är långsiktigt inte ett så bra alternativ alls.
Senast redigerad av yiy 2022-04-10 kl. 11:35.
Citera
2022-04-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gimpster
Som rubriken. Skulle vilja köpa 500kr värde av Bitcoin varje månad för att sända över till min egna wallet. Var gör jag detta billigast? Crypto com tog ca 2-300 kr för mitt utdrag därifrån, så det sved mer än vad det borde behöva.

Tacksam för svar.

Det har att göra med transaction fee. Dvs en överföring på blockchainen kostar (billigaste jag betalat vad jag minns var ca 5$, dyrast 120$).

Det du kan göra är att spara det i en hotwallet, tex direkt på Binance/Crypto.com.

E: du har fått ett bättre svar ovanför.
Citera
2022-04-10, 13:05
Medlem
använder du kraken så kommer staten kräva en 40%-80% avgift i efterhand när du minst anar det

Bisq är en p2p trading platform, lite krångligare men enda sättet jag vet för att undvika att svenska staten ska stjäla pengar från dig
Citera
2022-04-10, 13:07
Medlem
dummy1s avatar
https://bity.com
Citera
2022-04-10, 13:13
Medlem
Wirexapp.com, väldigt låg fee och otroligt höga limits med kortköp (220 000kr+/dag). Helt klart bäst enligt mig
Citera
2022-04-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddelicous
Wirexapp.com, väldigt låg fee och otroligt höga limits med kortköp (220 000kr+/dag). Helt klart bäst enligt mig

Hur f*n kan de ha så höga limits ? Hur ser det ut med KYC / säkerhet på sidan som "kund" förövrigt ?
Citera
2022-04-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Hur f*n kan de ha så höga limits ? Hur ser det ut med KYC / säkerhet på sidan som "kund" förövrigt ?

Genomgick KYC med passbild och personuppgifter osv samt någon biometrisk ansiktsigenkänning. Sjukt höga limits på €22,985 daily limit med kortköp på BTC och andra kryptos och limiten återställs helt efter 24 timmar, otroligt låga fees jämfört med andra krypto exchanges, för 10 000 euro btc tar de 225 euro (2.25%) i fee med kortbetalning, får BTC direkt efter och och kan ta ut / skicka vidare direkt. Bäst helt klart.
Senast redigerad av ddelicous 2022-04-10 kl. 14:47.
Citera
2022-04-11, 00:25
Medlem
Localbitcoins är det enklaste och snabbaste, men får btc i typiskt en timme, men det kostar en del också, cirka 5-10% avgift beroende på säljare
Citera
2022-04-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gimpster

Tacksam för svar.
www.bitvavo.com är sidan du söker. Deras uttagsavgift är fast strax under 1 EUR varje gång. Absolut bästa sidan om du ska köpa för småsummor.
Citera
2022-04-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Localbitcoins är det enklaste och snabbaste, men får btc i typiskt en timme, men det kostar en del också, cirka 5-10% avgift beroende på säljare
Hur kan det vara snabbast om det tar 1 timme? TS efterfrågade dessutom billigaste sättet vilket 5-10% knappast är.
Citera
2022-04-11, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Hur kan det vara snabbast om det tar 1 timme? TS efterfrågade dessutom billigaste sättet vilket 5-10% knappast är.

Det finns billigt exchange utomlands, men det tar typiskt ett par dagar för utländska transaktioner och banken typiskt stoppa överföringen till de flesta krypto exchange
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in