Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-09, 08:48
  #1
Medlem
Har behov för att få Microsoft 365 på min Mac, men är osäker på vad sjutton det egentligen kostar.

Kollar man på Mac AppStore så finns det en bundle som innehåller Exel, Word, Teams m fl, men då är det köp i app som gäller, och det verkar då som det kostar ca 700kr/år på varje av dessa ingående appar.

Men kikar man på Microsofts hemsida så finns det val för Personal, licens för en person, för ca 800kr/år och då verkar alla dessa olika appar ingå, plus att man får för iOS med, om jag nu fattat det hela rätt?

Nån som vet mer?
Citera
2022-04-09, 09:20
  #2
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har behov för att få Microsoft 365 på min Mac, men är osäker på vad sjutton det egentligen kostar.

Kollar man på Mac AppStore så finns det en bundle som innehåller Exel, Word, Teams m fl, men då är det köp i app som gäller, och det verkar då som det kostar ca 700kr/år på varje av dessa ingående appar.

Men kikar man på Microsofts hemsida så finns det val för Personal, licens för en person, för ca 800kr/år och då verkar alla dessa olika appar ingå, plus att man får för iOS med, om jag nu fattat det hela rätt?

Nån som vet mer?

Vad ska du ha Microsoft Office till?

Duger inte iWork?
Citera
2022-04-09, 10:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vad ska du ha Microsoft Office till?

Duger inte iWork?

Har faktiskt ingen aning, men behöver ha nåt som funkar bra för att ha kontakt med folk på div kontor i förbindelse med mitt jobb, möten, presentationer, textdokument etc etc, ja allt det där som folk med Windows pysslar med, så det blir fullt kompatibelt åt alla håll.

En bisak, men frågar ändå.
Jag får ibland pdf-filer låsta med lösenord, och skulle vilja veta om det finns nåt gratisprogram som har funktionen att låsa upp dessa permanent. Förbannat drygt att spara dessa filer och tvingas knappa lösen varenda gång man behöver titta på dem… Har testat en del varianter på iOS men de funkar ju bara en testperiod sen kostar de, och rätt rejält för de innehåller en massa annat jag aldrig använder…
Så finns det nåt smart gratis för Mac som fixar att låsa upp permanent?
Citera
2022-04-09, 11:14
  #4
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har faktiskt ingen aning, men behöver ha nåt som funkar bra för att ha kontakt med folk på div kontor i förbindelse med mitt jobb, möten, presentationer, textdokument etc etc, ja allt det där som folk med Windows pysslar med, så det blir fullt kompatibelt åt alla håll.

En bisak, men frågar ändå.
Jag får ibland pdf-filer låsta med lösenord, och skulle vilja veta om det finns nåt gratisprogram som har funktionen att låsa upp dessa permanent. Förbannat drygt att spara dessa filer och tvingas knappa lösen varenda gång man behöver titta på dem… Har testat en del varianter på iOS men de funkar ju bara en testperiod sen kostar de, och rätt rejält för de innehåller en massa annat jag aldrig använder…
Så finns det nåt smart gratis för Mac som fixar att låsa upp permanent?

Söker man på nätet efter "unlock pdf permanently" så får man upp en del webbsidor som verkar kunna göra det bland annat https://smallpdf.com/unlock-pdf.

Vet inte om det fungerar?
Citera
2022-04-09, 12:25
  #5
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vad ska du ha Microsoft Office till?

Duger inte iWork?
Nej, det är enbart Office som gäller i de allra flesta branscher.
Om man enbart hade suttit själv och arbetat hade det väl inte så spelat så stor roll, men när man interagerar med andra får man snällt anpassa sig till övriga.

Själv föredrar jag faktiskt Googles ekosystem för dokumentsamarbete (Drive, Docs och Sheets). Det har fördelen att ingen installation krävs och man har väldigt stor flexibilitet att ge olika former av tillåtelse til att visa / ändra i filer.

MS Office har blivit bättre på Mac, men fortfarande saknas viktiga delar i t.ex. Excel (Powerqueries finns inte alls), vilket är tråkigt och negativt för Mac som ett seriöst allround-arbetsredskap.
Citera
2022-04-09, 12:28
  #6
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har behov för att få Microsoft 365 på min Mac, men är osäker på vad sjutton det egentligen kostar.

Kollar man på Mac AppStore så finns det en bundle som innehåller Exel, Word, Teams m fl, men då är det köp i app som gäller, och det verkar då som det kostar ca 700kr/år på varje av dessa ingående appar.

Men kikar man på Microsofts hemsida så finns det val för Personal, licens för en person, för ca 800kr/år och då verkar alla dessa olika appar ingå, plus att man får för iOS med, om jag nu fattat det hela rätt?

Nån som vet mer?
Jag har länge haft en privat 365-licens som kostat omkring 800 kr per år, nu fick jag precis meddelande om att den är höjd till ca 1100 kr. Så räkna med en hundralapp per månad.
Citera
2022-04-10, 08:46
  #7
Moderator
Rassas avatar
Mac och macOS —> Programvara: macOS /Moderator
Citera
2022-04-13, 11:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har faktiskt ingen aning, men behöver ha nåt som funkar bra för att ha kontakt med folk på div kontor i förbindelse med mitt jobb, möten, presentationer, textdokument etc etc, ja allt det där som folk med Windows pysslar med, så det blir fullt kompatibelt åt alla håll.

En bisak, men frågar ändå.
Jag får ibland pdf-filer låsta med lösenord, och skulle vilja veta om det finns nåt gratisprogram som har funktionen att låsa upp dessa permanent. Förbannat drygt att spara dessa filer och tvingas knappa lösen varenda gång man behöver titta på dem… Har testat en del varianter på iOS men de funkar ju bara en testperiod sen kostar de, och rätt rejält för de innehåller en massa annat jag aldrig använder…
Så finns det nåt smart gratis för Mac som fixar att låsa upp permanent?

Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Söker man på nätet efter "unlock pdf permanently" så får man upp en del webbsidor som verkar kunna göra det bland annat https://smallpdf.com/unlock-pdf.

Vet inte om det fungerar?


Det visade sig att det går att låsa upp PDF permanent med MacOS, i Preview. Jäklar så glad jag blev att upptäcka det.

https://www.emaildoctor.org/blog/how...ck-pdf-on-mac/
https://www.idownloadblog.com/2016/0...f-file-on-mac/
Citera
2022-04-13, 13:04
  #9
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det visade sig att det går att låsa upp PDF permanent med MacOS, i Preview. Jäklar så glad jag blev att upptäcka det.

https://www.emaildoctor.org/blog/how...ck-pdf-on-mac/
https://www.idownloadblog.com/2016/0...f-file-on-mac/

Kul att det löste sig!
Citera
2022-05-18, 01:22
  #10
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har behov för att få Microsoft 365 på min Mac, men är osäker på vad sjutton det egentligen kostar.

Kollar man på Mac AppStore så finns det en bundle som innehåller Exel, Word, Teams m fl, men då är det köp i app som gäller, och det verkar då som det kostar ca 700kr/år på varje av dessa ingående appar.

Men kikar man på Microsofts hemsida så finns det val för Personal, licens för en person, för ca 800kr/år och då verkar alla dessa olika appar ingå, plus att man får för iOS med, om jag nu fattat det hela rätt?

Nån som vet mer?

Det som säljs i App Store (genom IAP) är samma som det som säljs på Microsofts hemsida. Köper du genom Apple kommer du få koppla det till ett Microsoft-konto så att det gäller på alla andra enheter du loggar in med Microsoft-kontot (inklusive iOS, webben, Windows etc).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback