2022-04-10, 15:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Att du står reggad på tikar/valpar som säljs i uppfödarens namn innebär att det är bulvanuppfödning, vilket är olagligt.

Om personen inte har tillstånd för fler hundar så är det så av en anledning och din granne försöker kringgå lagen.
Så ja, om du är beblandad i bulvanuppfödning så riskerar du också att bli åtalad för det.

Som också påtalats så råder strikt ägaransvar. Om du står som ägare på hundarna så är du ansvarig för dem om något skulle hända och få stå för samtliga kostnader.

Så mitt tips är att avstå, det låter sjukt oseriöst.
Nej, det kan man inte bli. Vad skulle det vara för brott?

Det som händer är att Kennelägaren och hundägaren blir uteslutna från SKK.

Det finns inget förbud någonstans mot att jag lånar grannens hund, tar en kull valpar och säljer -- med de får då inte registreras hos SKK (om det inte finns särskilt låneavtal godkänt av SKK)
Citera
2022-04-10, 15:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Tack för alla svar!

Jag har pratat med min granne nu och förklarat att jag tyvärr inte kan hjälpa till. Föreslog att hon kunde låta en släkting hjälpa henne, men hon ville ha nån som bodde nära.
Det är väldigt bra beslut av dig!!
Ställ inte upp sådant som verkar skumt -- i synnerhet om du inte får en vettig förklaring till varför uppfödaren vill göra så, och vilka konsekvenser det kan få för dig.
Citera
2022-04-11, 00:45
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det där med hund i trafiken är en myt som aldrig tar slut. Du som förare är ansvarig för att framföra ditt fordon på ett säkert sätt. Kör du på en älg så kan du inte kräva av älgens ägare (markägare/jakträttsinnehavare) på ersättning. Samma sak med en hund i skogen. Faktum är att kör du på en hund i skogen när den jagar så kan du till och med straffas för det.
Även i tätbebyggelse är du ansvarig som bilförare, oavsett om det är ett barn eller barnets hund.

En valpköpare till mig fick en hund påkörd och bilens trafikförsäkring täckte veterinärvården.

Om du måste väja för en lös hund och därmed orsakar en olycka/skada är det vanligen ditt och hundägarens försäkringsbolag som gör upp om vem som ska betala vad.

Sker olyckan i stan, där det vanligen är koppeltvång på allmän plats, kan den registrerade hundägaren få stå för allt (även om hunden är kopplad och råkar hoppa ut i gatan så bilen måste väjas). Har hundägaren inte anmält till försäkringsbolaget att hund finns i hemmet och ska ingå i ansvarsdelen av hemförsäkringen kan försäkringsbolaget vägra att stå för den uppkomna kostnaden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in