En granne som föder upp hundar på fritiden frågade mig om jag kunde tänka mig att stå som ägare på två av hennes tikar. Hon har nått upp till någon gräns eller nåt, är inte så insatt.
Jag är lite tveksam, vill egentligen hålla mig under radarn vad gäller myndigheter och så. Samtidigt vill jag gärna hjälpa till om det är möjligt.
Innebär det någon risk att hjälpa en granne på detta sätt? Tänker om någon (en kund kanske, som besöker min granne för att ev köpa en valp) skulle få för sig att anmäla eventuella missförhållanden och att det skulle slå tillbaka på mig.
Detta är för att man måste söka tillstånd för att få ha ett antal vuxna djur på mindre yta. Har hon det städat och hundarna mår bra så tycker jag istället hon ska söka tillstånd. Det är inte svårt att få. Men bor hon så hundarna stressar varandra, då är det inte OK.
Tycker du ska fråga om hon redan ansökt. Har hon fått avslag så har hon för många hundar på riktigt. Då bidrar du till stressade djur. Har hon inte ansökt så tycker jag hon ska göra det.
Såvida det inte rör sig om en kort tid då hon ska göra sig av med ett av de vuxna djuren snart. Då är det ju ingen ide att ansöka. Då tycker jag du kan stå som ägare ett tag.
Har hon tolv vuxna hundar då? Jag vet man fick ha tio förr, men det är inte uppdaterat. Har du varit hemma hos henne och sett att detta funkar så att du inte stöttar att djuren far illa?
Jag antar att hon sparat valpar så att hon nått över gränsen när dessa blivit ett år.
Tror inte du kan råka illa ut som bulvan, däremot kan hon ju råka illa ut om du kräver henne på hundarna.
En granne som föder upp hundar på fritiden frågade mig om jag kunde tänka mig att stå som ägare på två av hennes tikar. Hon har nått upp till någon gräns eller nåt, är inte så insatt.
Jag är lite tveksam, vill egentligen hålla mig under radarn vad gäller myndigheter och så. Samtidigt vill jag gärna hjälpa till om det är möjligt.
Innebär det någon risk att hjälpa en granne på detta sätt? Tänker om någon (en kund kanske, som besöker min granne för att ev köpa en valp) skulle få för sig att anmäla eventuella missförhållanden och att det skulle slå tillbaka på mig.
Just i det fallet, så låter det ju som att sälja hundvalpar och komma undan att skatta för detta. Isåfall så är det ju du som kan åka på skattefusk och bli eftertaxerad.
Tycker du ska fråga om hon redan ansökt. Har hon fått avslag så har hon för många hundar på riktigt. Då bidrar du till stressade djur. Har hon inte ansökt så tycker jag hon ska göra det.
TS kan också fråga varför ingen i familjen kan stå på papperet.
Nej, nej och nej. Ringer klockor direkt. Rymmer hunden och springer framför en bil och orsakar olycka. Du får betala. Biter den någon du får betala. Blir den akut sjuk och kommmer till veterinär, du får betala.
Jag har pratat med min granne nu och förklarat att jag tyvärr inte kan hjälpa till. Föreslog att hon kunde låta en släkting hjälpa henne, men hon ville ha nån som bodde nära.
Jag har pratat med min granne nu och förklarat att jag tyvärr inte kan hjälpa till. Föreslog att hon kunde låta en släkting hjälpa henne, men hon ville ha nån som bodde nära.
Det är väl lättare att snabbt springa över med hundarna till grannen eller säga att man passar grannens hundar om det dyker upp en inspektion från länsstyrelsen. Verkar inte vara en särskilt seriös granne du har...