Citat:
Ursprungligen postat av
Walkir
Jag har fortfarande kvar min licens från 98lite. När det gäller Windows 10 så har min största utmaning varit att Microsoft själva inte ens vet vilka beroenden de skapar mellan olika feature update. Services som tidigare gick att avinstallera helt, har numera blivit mandatory för grundläggande funktioner i systemet.
Just det är anledningen till att jag fortfarande håller fast vid Windows 10 Version 1809, då det var sista versionen utan UWP-element i Explorer.exe (läs sökfunktionen).
De få gånger jag behöver något från Windows Store i Windows 10 LTSC 2019, så går det fint att sideloada från
https://store.rg-adguard.net/
När jag senast försökte använda NTLite, så rensade jag lite väl hårt och fick till ett system som senare visade sig vara oanvändbart. Försöker att få till ett så optimalt Windows som möjligt, men då jag kör med laptop, så är det svårt att sia om när saker och ting kan behövas i framtiden. Därför känns det som en mer framkomlig väg för mig att stänga av services, ändra i gpedit och blockera inställningar i "Windows Settings" (för att motverka låsningar).
Att jag dualbootar med Linux har räddat mig ett par ggr, då mina tweaks i vissa fall gjort att Windows inte ens går igång i felsäkert läge

Då borde du kunna få 50%:s rabatt vilket man får vid förnyande av en licens.
Jag brukar få bort c:a 1,5gb som inte skapar problem, media player, IE (vilken Ms ska ta bort så det är säkert), alla språken och ikonerna man inte behöver, fax, modem, CD/DVD uppspelning, etc etc. Det finns en del ofarligt m.a.o.
Men att rensa för mycket känner jag igen, som ny med NTLite vart jag som en elefant i ett glashus. Många reparationsinstalleringar vart det

. Nu har jag lärt mig hur han (det är en enmansshow) fungerar och därmed programmet så jag vet att det är bäst att vara konservativ med reducerandet då han inte har full koll själv.
Men numera med egenskapen - avinstallerande av återinstalleringar, samt kontrollen av W.update så är det som ett självgående system om man bara är försiktig med det inledande borttagandet. Man får bra kontroll över sitt os.
Men slipstreamande i stort handlar ju inte så mycket om att ta bort saker, då väldigt mycket återinstalleras över tid, utan om att på ett smidigt sätt kunna göra övriga efterarbeten, t.ex uppdateringar, redan på ISO-nivå. Framför allt är det lämpligt vid s.k massutplacering. Så om Ts ska göra detta för egen del så kommer denne att bli besviken över tid på hur mycket som ändras -"tillbaka", även bland inställningarna, men det är en kul syssla och man lär sig mycket.
Tack för länken, det där kände jag inte till.