2022-04-07, 21:41
Medlem
Jag har enskild firma som jag för första ggn deklarerade nyss. Jag är också anställd och även efter att jag deklarerat företaget så har jag en ganska stor summa jag borde få tillbaka.
Min fråga: när ca kommer dessa cash att betalas ut? Nån som vet på ett ungefär? Hade varit gött att iaf få det till sommaren
Citera
2022-04-07, 21:53
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettstinnamiddagar
Jag har enskild firma som jag för första ggn deklarerade nyss. Jag är också anställd och även efter att jag deklarerat företaget så har jag en ganska stor summa jag borde få tillbaka.
Min fråga: när ca kommer dessa cash att betalas ut? Nån som vet på ett ungefär? Hade varit gött att iaf få det till sommaren

Tidigast Augusti som EF.
Citera
2022-04-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Tidigast Augusti som EF.

Äsch då! Men tack för svar!
Vet du när man kan förvänta sig att få besked om deklarationen är godkänd?
Citera
2022-04-07, 22:10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettstinnamiddagar
Äsch då! Men tack för svar!
Vet du när man kan förvänta sig att få besked om deklarationen är godkänd?

Om du inte blir kontaktad för ytterligare uppgifter så kommer du inte veta förrän någon dag innan de betalar ut. Du får alltså skattebesked på Kivra när det är klart och sedan kommer betalningen inom någon/några bankdagar om du har registrerat konto.
Citera
2022-04-07, 22:15
Medlem
Citat:
Om du inte blir kontaktad för ytterligare uppgifter så kommer du inte veta förrän någon dag innan de betalar ut. Du får alltså skattebesked på Kivra när det är klart och sedan kommer betalningen inom någon/några bankdagar om du har registrerat konto.

Ok tack för svar! Är bara hålla tummarna då att de godkänner (men tror jag ska ha all bokföring i ordning)
Citera
2022-04-07, 22:45
Medlem
jag tror inte du får tillbaka en krona om du har EF.

jag hadde EF i 12 år samtidigt med en anställning, stod flera gånger att jag skulle få allt mellan 25-45 tusen tillbaka på skatten men aldrig någonsin fick jag tillbaka,

kan vara att min redovisnings ekonom var kass, men räkna inte med dom pengarna,
Citera
2022-04-08, 09:47
Medlem
Lämna in en preliminär inkomstdeklaration för år 2021 som överensstämmer med din riktiga deklaration. Då kan de betala ut slantarna snabbare om du betalat för mycket preliminärskatt.

Det kan du även göra för innevarande år, så att du ligger så nära sanningen som möjligt med preliminärskatten. Onödigt att betala för mycket, kan bli jobbigt om du betalar för lite preliminärskatt också.
Citera
2022-04-09, 14:21
Medlem
Citat:
Tidigast Augusti som EF.
Källa på det?
Citera
2022-04-09, 16:50
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Källa på det?

Erfarenhet.

Eftersom man lämnar en bilaga för enskild firma så hamnar man efter alla som får besked snabbt som inte gjort några ändringar i sina deklarationer och då är det minimum Juni som gäller. Samtliga år som jag har deklarerat med EF har den dock kommit runt första veckan i augusti. Det är utan någon anmärkningar, får man det kan man räkna med senare. Det är ingen konkret källa men har varit väldigt regelbundet för mig.

Från Google:
"Deklaration via redovisningsbyrå samt lämnas in senast 15 juni. Även personer som har fått anstånd med deklarationen. 9 – 12 augusti 2022" <-- det kan tänkas att EF lumpas in med de som deklarerat via redovisningsbyrå eller att jag blivit det trots att jag gör min själv (vilket man anger i bilagan).

Som skadad nämnt nedan dock så får man inte underskott av näringsverksamhet jämkad mot tjänsteinkomst normalt (den ackumuleras), vilket jag glömde nämna. Däremot får man återbäring från den personliga deklarationen om man har betalat för mycket skatt - förutsatt att man inte låst skattekontot för utbetalningar. Denna del får man efter de är klara med deklarationen och denna bör vara klar efter sommaren i aug med EF.

Om jag har fel så är det Juni som gäller då TS har lämnat bilaga är därmed gjort ändringar.
Citera
2022-04-09, 19:44
Medlem
Jag har EF och brukar få tillbaka ungefär 5-6 juni normalt när jag deklarerar online.
Citera
2022-04-10, 11:50
Medlem
Citat:
Erfarenhet.

Eftersom man lämnar en bilaga för enskild firma så hamnar man efter alla som får besked snabbt som inte gjort några ändringar i sina deklarationer och då är det minimum Juni som gäller. Samtliga år som jag har deklarerat med EF har den dock kommit runt första veckan i augusti. Det är utan någon anmärkningar, får man det kan man räkna med senare. Det är ingen konkret källa men har varit väldigt regelbundet för mig.

Från Google:
"Deklaration via redovisningsbyrå samt lämnas in senast 15 juni. Även personer som har fått anstånd med deklarationen. 9 – 12 augusti 2022" <-- det kan tänkas att EF lumpas in med de som deklarerat via redovisningsbyrå eller att jag blivit det trots att jag gör min själv (vilket man anger i bilagan).

Som skadad nämnt nedan dock så får man inte underskott av näringsverksamhet jämkad mot tjänsteinkomst normalt (den ackumuleras), vilket jag glömde nämna. Däremot får man återbäring från den personliga deklarationen om man har betalat för mycket skatt - förutsatt att man inte låst skattekontot för utbetalningar. Denna del får man efter de är klara med deklarationen och denna bör vara klar efter sommaren i aug med EF.

Om jag har fel så är det Juni som gäller då TS har lämnat bilaga är därmed gjort ändringar.

Jag kan inte hitta det du säger att någon sagt om jämkning mot tjänsteinkomst men det finns en del möjligheter. https://www4.skatteverket.se/rattsli....3/331726.html

Skatteverket säger inget kategoriskt om att enskilda näringsidkare måste vänta till augusti. Jag vill nog hävda att om det man skickat in i deklarationen blir färdiggranskat, eller inte granskas alls, innan juni så får man skatt tillbaka redan då.

Du får gärna förklara vad du menar med ” återbäring från den personliga deklarationen”. För en enskild näringsidkare finns ju bara en deklaration där både näring och tjänst är inkluderat.
Citera
2022-05-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
jag tror inte du får tillbaka en krona om du har EF.

jag hadde EF i 12 år samtidigt med en anställning, stod flera gånger att jag skulle få allt mellan 25-45 tusen tillbaka på skatten men aldrig någonsin fick jag tillbaka,

kan vara att min redovisnings ekonom var kass, men räkna inte med dom pengarna,

Jag har inte deklarerat ett underskott i den enskilda firman utan ett litet överskott. Däremot har jag dragit 35 % skatt på min anställning så det är där återbäringen ligger. När jag deklarerade den enskilda firman (förenklat årsbokslut) så behövde jag således inte betala in ngn skatt för den EF utan det drogs av från ”potten” jag skulle få tillbaka på min anställning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in