2006-06-22, 14:21
Moderator
Gromguttens avatar
http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_13013296.asp

Elitloppsvinnaren dopad

Både den franske stjärnhästen Jag de Bellouet och tvåan Lets Go var dopade i Elitloppet. Segern går nu till svenske Conny Nobell.

Otroligt, eller? Har inte kannibalen vunnit en massa fler lopp under maj och børjan av juni. Det är ju mer doping här än i cykel...
Citera
2006-06-22, 14:47
Medlem
Badios avatar
Riktigt jävla tråkigt för alla inblandade, arrangörer, spelare, hästägare osv.

Eftersom han kört över varenda motståndare som ett monster så är man ju inte direkt förvånad.

Pinsamt att de ska en hel månad att få fram testresultatet, ska det vara så svårt att få fram ett sånt på en vecka ?
Citera
2006-06-22, 14:50
Medlem
Badios avatar
Jag de Bellouet hade substansen Diklosenak i blodet som är smärtstillande och har en antiinflammatorisk effekt.
- Den substansen är inte svår att hitta och jag är förvånad över att den har använts. Det tyder på okunskap, säger STC:s överveterinär Peter Forssberg.
Hos Lets go hittades etakrynsyra, ett vätskedrivande medel som har förmåga att dölja andra substanser.

Skandal helt enkelt
Citera
2006-06-22, 22:58
Medlem
I-Ss avatar
Oh...

Jäklar vilken smäll. Det är chockerande att både ettan och tvåan var dopade. En fransman och en italienare. De svenska hästarna såg ut som statister i loppet, nu kom det troliga svaret på varför...Men redan i vintras misstänkte ju många att Jag De Bellouet var "tillfixad" sedan han helt plötsligt var oslagbar efter att ha sett ut att vara helt under isen många lopp i rad. Och Lets Go hade inte visat något speciellt på länge och var tippad som en statist i loppet, sen fantomspurtar han till en tid på 1.09,5...

Men att åka dit två ggr i de två största loppen där det ALLTID tas dopingprov på vinnarna och de som är bland de prisplacerade...så korkat, och så extra korkat att använda substanser som är så lätta att upptäcka, smärtstillande, antiinflammatoriskt medel i ett lopp där det garanteras tas dopingprov. Hur dum får man bli? Det är ju gamla kända substanser bägge dessa använt och det är nog snarast svårt att inte åka dit med dessa medel i hästen...

Skandal är det, men skönt att ingen svensk tränare och häst är inblandad, de var rena och får ni sin rättmätiga seger medan fransmannen och italienaren skämt ut sig. Jag De Bellouet vann nyligen ett större lopp i Finland, undrar om han var ren där, får se om det kommer några besked om de tog prover de med och om de i så fall fann något.
Citera
2006-06-23, 01:50
Medlem
Ja bra talat..
Nu fattas det ju bara att han fråntas segern i det Finsko loppet ( Kymi ? )
I så fall stäng av hästen och skjut alla inblandade
Citera
2006-06-23, 10:05
Medlem
pjtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobilnoob
Ja bra talat..
Nu fattas det ju bara att han fråntas segern i det Finsko loppet ( Kymi ? )
I så fall stäng av hästen och skjut alla inblandade

Rea sedan ut hästköttet på Willys påläggsdisk!
Citera
2006-06-23, 22:09
Medlem
ellroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT Text
I går blev Jag de Bellouet av med
elitloppssegern sedan hästen dopats.
I dag erkänner tränaren Christophe
Gallier att hästen behandlats tio
dagar före det svenska storloppet.

-Min veterinär sa att medlet skulle
vara borta inom tio dagar, säger
Gallier till fransk press.

Jag de Bellouet hade spår av det
förbjuda ämnet diklofenak, som finns
i smärtstillande medel. Hästen har
fått "alternativ" behandling och
Gallier säger sig ha litat helt på
sin veterinär. Utredningen väntas bli
klar om en månad.
Bra att Gallier erkänner, det har ju vart problem med att banorna inte rengjort boxarna tillräckligt, och därmed har det ju funnits skäl till att tvivla när div dopningsfall har kommit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in