2022-04-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Är sjukdom alltid giltigt skäl för avskedande av anställd?
Är man kapabel att mörda sin vän med kniv och hammare så är det bortom psykisk sjukdom.

Ingen vill arbeta med en hotfull instabil sjuk person.

Kanske du då.
Citera
2022-04-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Försvarsmakten och Samhall nämns huller om buller - får inte riktigt klart för mig MGM:s och BO:s arbetsplatser.

De aebetade genom samhall på försvarsmakten. Samma som de som städar på Ikea tex.
Citera
2022-04-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Är man kapabel att mörda sin vän med kniv och hammare så är det bortom psykisk sjukdom.

Ingen vill arbeta med en hotfull instabil sjuk person.

Kanske du då.

Blev hon inte av med jobbet INNAN mordet? Läst om
det i tråden. Hade MGM mördat tidigare också?
Citera
2022-04-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Har någon av er tänkt tanken att allt kanske är ett stort missförstånd?

Människor m psykiska problem har en förmåga att inbilla sig saker. Av paranoid natur.

Låter långsökt att någon får sluta sitt arbete pga vad en kollega eventuellt har sagt om vederbörande. I Sverige är det riktigt svårt att avskedas, inte minst pga facket och arbetsrätt.

Kanske MGK fått för sig att hon får avsluta sin anställning pga BO, men det har helt andra orsaker?

Jag tror på din teori. Har arbetat med en person som regelbundet hävdade att hen var mobbad. När det egentligen var hen själv som inte klarade sitt arbete. Kollegor och chefer var konflikträdda och vågade inte ta upp misstag som personen gjort pga att det blev stort drama då.

Tror MGM skyller alla problem på BO när det kanske finns massor med saker som hon själv ansvarar för. Det är inte ens säkert att BO har gjort något som lett till att MGM förlorat jobbet. Det kanske bara existerar i en stressad psykiskt sjuk och förtvivlad människas ångest?
Citera
2022-04-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Jag tror på din teori. Har arbetat med en person som regelbundet hävdade att hen var mobbad. När det egentligen var hen själv som inte klarade sitt arbete. Kollegor och chefer var konflikträdda och vågade inte ta upp misstag som personen gjort pga att det blev stort drama då.

Tror MGM skyller alla problem på BO när det kanske finns massor med saker som hon själv ansvarar för. Det är inte ens säkert att BO har gjort något som lett till att MGM förlorat jobbet. Det kanske bara existerar i en stressad psykiskt sjuk och förtvivlad människas ångest?

Det du nämner ovan är på det stora hela vad jag misstänker inträffat. Inget skitsnack i världen brukar leda till avsked i sig. Lyckas du ens bli avskedad, är det en bedrift i sig, i Sverige idag. Du ska själv ha ställt till det rejält. Ofta får du dessutom nya chanser och varningar. Många inkompetenta brukar bli kvar länge, och de flesta chefer är konflikträdda och lägger locket på. Ibland brukar kolleger till och med byta arbetsplats innan en inkompetent person slutar. Ofta blir de kvar längst eftersom facket hindrar en uppsägning.

Den turkiska kvinnans bror talar ju om en syster med svår bakgrund och psykisk stress i nuet. Folk som mår dåligt kan flippa, men vanligtvis inte mörda. Du måste sakna spärrar och impulskontroll. En del personer m psykisk utmaningar tror, tänker och tolkar saker fel. De uppförstorar och missförstår.
Citera
2022-04-16, 23:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Har någon av er tänkt tanken att allt kanske är ett stort missförstånd?

Människor m psykiska problem har en förmåga att inbilla sig saker. Av paranoid natur.

Låter långsökt att någon får sluta sitt arbete pga vad en kollega eventuellt har sagt om vederbörande. I Sverige är det riktigt svårt att avskedas, inte minst pga facket och arbetsrätt.

Kanske MGK fått för sig att hon får avsluta sin anställning pga BO, men det har helt andra orsaker?

Var MGM verkligen psykiskt sjuk då? Det är ju tyvärr inte ett ovanligt fenomen att mindre begåvade chefer beställer tid hos företagshälsovårdens psykiatriker fastän den anställde har en fysisk åkomma. Enligt f. d. företagsläkare Åke Hassler (som varit verksam vid just bl. a. Försvaret) är det ett rätt vanligt förfarande för att mobba bort någon. Man befordrar någon som saknar kompetens eller andra nödvändiga egenskaper, man ger dem ett par pseudovetenskapliga självförverklingskurser som mer är av underhållningskaraktär men vissa chefer fattar inte detta och tillämpar det hen lärt som om det vore duglig metod i verksamheten och därav skär det sig med några underordnade, så man skickar den underordnade till psykolog eller så försöker man sätta likhetstecken mellan "illojalitet" och saklig kritik, man drar tillbaka säkerhetsklassningar för att inte den anställde tilltalar överordnad som på dagis när den överordnade presenterat en dålig idé.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-04-16 kl. 23:22.
Citera
2022-04-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är väl ändå intressant att försöka förstå vilket motiv hon ansåg sig ha?
Motivet kommer antagligen att komma fram (säkert något friserat), men vad kan man ha för motiv att mörda en kollega och gammal vän på detta bestialiska sätt? Visst, hade BO mördat eller skadat någon i hennes familj, helt ok. Men annat skit-groll över arbete eller ekonomi, då klipper man bara vänskapsbanden….förutsatt att man är frisk och normal. 😏
Citera
2022-04-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzebra
Motivet kommer antagligen att komma fram (säkert något friserat), men vad kan man ha för motiv att mörda en kollega och gammal vän på detta bestialiska sätt? Visst, hade BO mördat eller skadat någon i hennes familj, helt ok. Men annat skit-groll över arbete eller ekonomi, då klipper man bara vänskapsbanden….förutsatt att man är frisk och normal. 😏

Say what?!?!? Det är ju gulligt att du tycker att det inte är så noga om du blir behandlad som en papperskorg eller dasstunna av dina chefer eller kollegor, så länge det inte görs mot en familjemedlem.

Det är ju fullt möjligt att klippandet av vänskapsband är otillräckligt om det är så att en är underordnad eller på annat sätt i beroendeställning. Det tar rätt lång tid för medelsvensson att upptäcka den vänlige eller fragila varianten av narcisstisk personlighetsstörning, den där som är översvallande vänlig och överöser dem med komplimanger och varje gång lutar sig över med ett lååååångt sugrör och dricker upp din milkshake varje gång... Tänk dig exempelvis en chef som Mona Sahlin, och när talgdanken går upp för dig så är det inte så lätt att hitta ett nytt jobb för då har du redan hunnit bli djupt deprimerad om du inte var det innan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-04-17 kl. 00:01.
Citera
2022-04-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Var MGM verkligen psykiskt sjuk då? Det är ju tyvärr inte ett ovanligt fenomen att mindre begåvade chefer beställer tid hos företagshälsovårdens psykiatriker fastän den anställde har en fysisk åkomma. Enligt f. d. företagsläkare Åke Hassler (som varit verksam vid just bl. a. Försvaret) är det ett rätt vanligt förfarande för att mobba bort någon. Man befordrar någon som saknar kompetens eller andra nödvändiga egenskaper, man ger dem ett par pseudovetenskapliga självförverklingskurser som mer är av underhållningskaraktär men vissa chefer fattar inte detta och tillämpar det hen lärt som om det vore duglig metod i verksamheten och därav skär det sig med några underordnade, så man skickar den underordnade till psykolog eller så försöker man sätta likhetstecken mellan "illojalitet" och saklig kritik, man drar tillbaka säkerhetsklassningar för att inte den anställde tilltalar överordnad som på dagis när den överordnade presenterat en dålig idé.

Kvinnans egen bror säger att de haft en dysfunktionell uppväxt, och att hennes psykiska mående inte varit det bästa. Han nämner även stress. Många med svåra uppväxter blir ju personlighetsstörda. Detta är inte att likställa m psykisk sjukdom som psykos. Finns väl grader i helvetet, folk krisar etc. För egen del har jag mött både de som inte anses psykiskt sjuka och de som klassas som psykiskt sjuka, som lider av paranoida förseställningar av olika grad. De kan inbilla sig, sakna proportioner och ha skeva ologiska föreställningar, där de kommer fram till mycket långsökta tankar de uppfattar som fakta. Har sett samma sak, hos vissa autistiska personer.

Ingen vet så mycket än, mer än brorsans uttalande.
Citera
2022-04-17, 11:33
Medlem
Citat:
…Lyckas du ens bli avskedad, är det en bedrift i sig, i Sverige idag. Du ska själv ha ställt till det rejält. Ofta får du dessutom nya chanser och varningar. Många inkompetenta brukar bli kvar länge, och de flesta chefer är konflikträdda och lägger locket på. Ibland brukar kolleger till och med byta arbetsplats innan en inkompetent person slutar. Ofta blir de kvar längst eftersom facket hindrar en uppsägning...

Med risk för att jag går en aning off topic här, men menar du allvar med den verklighetsbeskrivning som du delger oss här?

Jag undrar eftersom min erfarenhet är att det allt sedan Sveriges medlemskap i EU successivt blivit allt lättare för oss arbetsgivare att göra sig av med oönskad personal. Framförallt sådan personal som missköter sig i ordets rätta bemärkelse och som genom sin misskötsel även bidrar till en försämrad arbetsmiljö på arbetsplatsen.

En av de mest arbetsgivarvänliga uppsägningsorsakerna är ”uppsägning p.g.a. personliga skäl” och med hjälp av denna något luddiga motivering kan man utan särdeles mycket stök och bök tämligen enkelt bryta med en anställda som över tid visat sig vara en felrekrytering. Visst, det finns regler för hur det får gå till, men här vågar jag faktiskt drista mig till att påstå att dessa regler i princip består av en lista med åtgärder jag som arbetsgivare behöver bocka av och om den anställde fortsätter att missköta sig så är det tack och adjö för dennes del.

Om den anställde mot all förmodan skulle visa sig vara mottaglig för åtgärderna och därigenom slutar att vara ett arbetsmiljöproblem så finns det ju inte längre någon egentlig anledning till att avsluta anställningen heller. Men skulle jag ändå anse att den anställde bränt alla broar under resans gång och därför inte är lämplig som anställd trots att denne anpassat sig, så är det långt ifrån svårt att jag som arbetsgivare står fast vid mitt beslut om uppsägning p.g.a. personliga skäl. I en sådan situation blir väl den stora frågan hur mycket facket väljer att lägga sig i frågan och hur mycket tid som jag kommer att behöva lägga på att få dem att förstå att uppsägningen gagnar alla inblandade.

Jag känner nämligen inte heller igen mig i det du skriver om att facket skulle ha någon större möjlighet att hindra en uppsägning - och absolut inte om jag som arbetsgivare kan påvisa att jag genomfört alla de åtgärder jag är skyldig till innan jag vill avsluta anställningen. Tvärt om så är min erfarenhet att facket inte har det allra minsta att vinna på att försöka hindra uppsägningen av en dokumenterat misskötsam medlem, de brukar däremot vilja blanda sig i när det så att säga blivit dags att ”börja bocka av åtgärder” i syfte att att bevaka medlemmens rättigheter. På så vis vet ju även jag att jag agerar inom ramarna för regelverket, vilket i slutänden underlättar för oss arbetsgivare när vi vill avsluta en anställning. 🙂

Men, allt det jag skriver här ovan förutsätter som sagt att det inte föreligger någon underliggande sjukdom hos den anställde och att det är denna sjukdom som gör denne omöjlig på arbetsplatsen. Då är det givetvis så att jag som arbetsgivare har avsevärt många fler regler att förhålla mig till, vilket i praktiken också innebär att det blir en betydligt längre resa innan man som arbetsgivare har ryggen tillräckligt fri för att kunna avsluta anställningen. Men även här fyller facket funktionen av att hjälpa mig att hålla ryggen fri, vilket är extra viktigt i just det fall där det finns en dokumenterad sjukdomsbild hos den anställde.

Med allt detta sagt så ser jag ingen anledning till varför vi ska låtsas att det är svårt för oss arbetsgivare att bli av med oönskad personal i Sverige anno 2022, eller ens att facken har den makt de hade fram till början av 90-talet. Ser man som arbetsgivare bara till att ha ryggen fri så ryms det mesta under rubriken ”uppsägning p.g.a. personliga skäl” vilket garanterat även innefattar den misstänkte gärningsmannen i detta specifika fall.
Citera
2022-04-18, 16:59
Medlem
Citat:
Kvinnans egen bror säger att de haft en dysfunktionell uppväxt, och att hennes psykiska mående inte varit det bästa. Han nämner även stress. Många med svåra uppväxter blir ju personlighetsstörda. Detta är inte att likställa m psykisk sjukdom som psykos. Finns väl grader i helvetet, folk krisar etc. För egen del har jag mött både de som inte anses psykiskt sjuka och de som klassas som psykiskt sjuka, som lider av paranoida förseställningar av olika grad. De kan inbilla sig, sakna proportioner och ha skeva ologiska föreställningar, där de kommer fram till mycket långsökta tankar de uppfattar som fakta. Har sett samma sak, hos vissa autistiska personer.

Ingen vet så mycket än, mer än brorsans uttalande.

Helt rätt att en personlighetsstörning inte är en psykisk sjukdom (en psykisk sjukdom behöver heller inte innefatta psykos).

En personlighetsstörning läggs nog många gånger grunden till under uppväxten men uppväxten i sig behöver inte vara skäl till att störningen utvecklas, förfinas och cementeras utan det kan vara en copingmekanism som man håller i på grund av dysfunktionalitet i relationerna på arbete, i simklubben, kanske kriminella kretsar.

Och uppväxten kanske formade brodern till narcissist och MGM till scapegoat, om verkligheten inte ser ut som brodern (som kanske varit en destruktiv förälders flygande apa hela sitt liv) vill så är det systern som är psykiskt störd? Sådana familjeförutsättningar är ju dessvärre inte så sällsynta som man skulle önska.

Anta att det stämmer att MGM verkligen haft en dysfunktionell uppväxt. Kanske anförtrott sig till BO (en bonus mater famiglia?) som gränslöst försökt "reparera" relationer som borde få vara klippta och avslutade?

Jag har inget specifikt som pekar på detta men jag kan inte så lätt köpa teorin som ofta framförs att det är någon liten skitsak som en "psyksjuk" överreagerat på. Det kanske räckte att vara gift med en svensk man för att några familjemedlemmar och några arbetskamrater med annan kulturell bakgrund skulle klassa henne som psyksjuk? Hon kanske var deprimerad, jag ofrågasätter inte detta, men det kanske inte kan användas som förklaring till mordet.

Å andra sidan, psykopater blir inte deprimerade, de använder ofta andra människor som ett slags redskap för egen tillfredställelse som ekonomisk vinning, status i olika former som kan vara av materiell eller social karaktär.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-04-18 kl. 17:22.
Citera
2022-04-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Helt rätt att en personlighetsstörning inte är en psykisk sjukdom (en psykisk sjukdom behöver heller inte innefatta psykos).

En personlighetsstörning läggs nog många gånger grunden till under uppväxten men uppväxten i sig behöver inte vara skäl till att störningen utvecklas, förfinas och cementeras utan det kan vara en copingmekanism som man håller i på grund av dysfunktionalitet i relationerna på arbete, i simklubben, kanske kriminella kretsar.

Och uppväxten kanske formade brodern till narcissist och MGM till scapegoat, om verkligheten inte ser ut som brodern (som kanske varit en destruktiv förälders flygande apa hela sitt liv) vill så är det systern som är psykiskt störd? Sådana familjeförutsättningar är ju dessvärre inte så sällsynta som man skulle önska.

Anta att det stämmer att MGM verkligen haft en dysfunktionell uppväxt. Kanske anförtrott sig till BO (en bonus mater famiglia?) som gränslöst försökt "reparera" relationer som borde få vara klippta och avslutade?

Jag har inget specifikt som pekar på detta men jag kan inte så lätt köpa teorin som ofta framförs att det är någon liten skitsak som en "psyksjuk" överreagerat på. Det kanske räckte att vara gift med en svensk man för att några familjemedlemmar och några arbetskamrater med annan kulturell bakgrund skulle klassa henne som psyksjuk? Hon kanske var deprimerad, jag ofrågasätter inte detta, men det kanske inte kan användas som förklaring till mordet.

Å andra sidan, psykopater blir inte deprimerade, de använder ofta andra människor som ett slags redskap för egen tillfredställelse som ekonomisk vinning, status i olika former som kan vara av materiell eller social karaktär.

Uppfriskande att se att fler och fler kan det här med narcissism, scapegoatoffret och flygande apa fenomenet som uppstår i narcissistiska hushåll. Och ja som du skriver så blir ju inte psykopater direkt deprimerade eftersom dem är så duktiga på att ta supply från andra på alla möjliga sätt, behöver inte ens vara något positivt. Bara att lyckas göra någon arg eller upprörd ger dem livskraft. Om det stämmer att hon vart orolig en tid innan mordet så är det mindre troligt att hon är psykopat.

Vad det än var som triggade henne att mörda en fd vän så är det troligt att barndomstrauma vart en faktor. Besvikelse, oro, hopplöshet, utanförskap, kränkning osv upplevs mycket värre hos dem som har barndomstrauma, speciellt om traumat orsakades av en narcissistisk mamma (för döttrar) eller en narcissistisk pappa (för söner).

Kan dock inte förstå hur hon kunde gå så långt att hon faktiskt mördade någon och dessutom en tidig morgon på en öppen plats. Måste ha känt sig rejält hopplös och som att hennes liv var över och lika gärna kan fängslas?

Vill verkligen veta vad som var hennes motiv och vad som låg bakom att det kunde gå så pass fel. Hoppas att det kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in