2022-04-06, 22:19
Medlem
Om man lurar i någon nikotin utan att denne vet detta, man lägger det i dennes mat, vatten, kaffe, chips, bullar, godis osv enligt ett oregelbundet mönster, inte hela tiden alltså utan bara då och då, så att personen bygger upp ett beroende utan att koppla beroendet till ett specifikt intag, hur kommer det beroendet att yttra sig? Vad kommer personen bli sugen på när begäret sätter in? Eller kommer man inte ens att märka nikotinberoendet?
Citera
2022-04-06, 22:23
Medlem
Milton.Millss avatar
Förmodligen sötsakerna då det lär vara det som personen suktar mest efter. Men inte säkert att det blir något beroende över huvud taget. Jag har snusat i ~5 år och inte fan är jag beroende, kan ta långa uppehåll vilket jag gjort.

För övrigt finns det redan nikotin naturligt i tomat och potatis bland annat, men det vet väl inte du om.
Citera
2022-04-06, 22:24
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Kommer säkerligen inte att märkas även om du lyckas skapa ett beroende.

Svårigheten att sluta med nikotin som många upplever har inte med abstinensen per se att göra utan den mentala biten kring användandet.

(Så minns jag det åtminstone, var länge sedan jag läste på om ämnet när en närstående skulle sluta röka.)
Citera
2022-04-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Kommer säkerligen inte att märkas även om du lyckas skapa ett beroende.

Svårigheten att sluta med nikotin som många upplever har inte med abstinensen per se att göra utan den mentala biten kring användandet.

(Så minns jag det åtminstone, var länge sedan jag läste på om ämnet när en närstående skulle sluta röka.)

Det var det jag var ute efter: Ninotinberoende är försumbart. Rökning och snusning handlar bara om vana.
Citera
2022-04-06, 22:34
Medlem
Skorzenys avatar
Du kommer inte att kunna lura i någon nikotin utan att den personen märker det, eftersom att första gången man prövar nikotin så spyr man alltid.
Citera
2022-04-06, 22:42
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Du kommer inte att kunna lura i någon nikotin utan att den personen märker det, eftersom att första gången man prövar nikotin så spyr man alltid.
Du kanske spydde, jag spydde då inte. Fick dock en mäktig nikokick som jag aldrig fått igen efter debuten.
Citera
2022-04-06, 22:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plebejen
Om man lurar i någon nikotin utan att denne vet detta, man lägger det i dennes mat, vatten, kaffe, chips, bullar, godis osv enligt ett oregelbundet mönster, inte hela tiden alltså utan bara då och då, så att personen bygger upp ett beroende utan att koppla beroendet till ett specifikt intag, hur kommer det beroendet att yttra sig? Vad kommer personen bli sugen på när begäret sätter in? Eller kommer man inte ens att märka nikotinberoendet?
Det tar flera år att utveckla ett nikotinberoende.
Citera
2022-04-07, 06:57
Medlem
johnthedickholmess avatar
Ja alltså, om du kan få in nikotin i droppen när de ligger på sjukhus i 4 veckor kan det funka. Skall man bli beroende av nikotin måste man inta det ofta under en längre tid. Flera gånger om dagen. Tänk dig hur folk snusar, har inne en prilla som förser blodet med nikotin 24/7. Eller rökning, stup i kvarten, bang bom rakt ner i lungorna.

Så det är inte jättelätt att bli beroende av varken knark, alkohol eller nikotin heller, men det är inte heller svårt. Men allt beroende kräver regelbundenhet och tid, sedan är det individuellt hur lång tid det tar. Men intag åtminstone 3 ggr/dag under 1 månad innan man börjar utveckla retlighet, okoncentration och abstinens.

Men har man bara utvecklat abstinens (beroende) under 1 månad så går det fort över. Värre om folk tagit nikotin dagligen under flera år. Dååååå...är det kämpigt första 4-5 dagarna. Modell åskmoln. Men det går!

Sedan kommer nikotinsuget efter man käkat första tiden, sedan när du druckit kaffe, sedan när man druckit alkohol. modell festsnus/rök. Sedan klingar det av. MEN har du en gång åkt dit på det så ligger det latent och bubblar under ytan. Behövs inte mycket sedan för att man skall trilla dit igen.

Men fråga, din önskan att göra någon nikotinberoende, är du sadist eller ute efter hämnd eller hur tänker du?

Kan tänka mig (allvar nu) att skulle någon kunna bevisa att någon med uppsåt gjort dem beroende ligger denne pyrt till hos de humorbefriade nämndemännen i tingsrätten. Med lite oflax kan det nog ge en runda på kåken. Klassificeras som någon form av systematisk och långdragen våldtäkt på någons kropp mot dennes vilja.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2022-04-07 kl. 07:14.
Citera
2022-04-07, 07:53
Medlem
När jag var barn sades det ibland att "det räcker att ta heroin en enda gång så blir man fast!". Inte så trovärdigt det heller...
Senast redigerad av HepCat-X 2022-04-07 kl. 07:56.
Citera
2022-04-09, 11:50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Å herregud, NEJ. Man spyr absolut inte "alltid" första gången man prövar nikotin.
Vilka vansinniga dumheter du hittar på, sluta med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in