2022-04-06, 19:47
Medlem
springskors avatar
Hej! har under detta år läst tekniskt basår och har mer och mer märkt att nej, någon ingenjör ska det inte bli av mig. Vet inte riktigt varför, men jag trivs varken med miljön eller med plugget. Är alldeles för utåtriktad och jag måste få utlopp för det.

Har hittat en annan utbildning som endast kräver matte 3 och den här utbildningen är väldigt attraktiv, känner verkligen att den är rätt för mig.
Men då kommer vi till detta, då känns ju den behörigheten jag fått nu under basåret helt jävla bortkastad? Har liksom tagit CSN då i ett år som inte lett till att jag ska plugga till någon ingenjör? Hur ska man tänka i en sån här situation, har en fruktansvärd ångest.
Citera
2022-04-06, 19:54
Bannlyst
Vet du vad som är mer bortkastat än att kastat bort 1 år?
Att ha kastat bort 2 år.
Citera
2022-04-06, 19:59
Medlem
Shit happens! That´s life. Sug på den bittra karamellen och gå vidare med livet. Bakslag kommer alltid och man gör misstag.
Citera
2022-04-06, 20:07
Medlem
Högre utbildning i matematik och fysik är alltid ovärderliga kunskaper som berikar sinnet i livets alla situationer, oavsett vad man arbetar med.

Du tänker inte som en fri människa om du enbart vill kunna saker för det tekniska arbete som du sedan kan utföra åt samhället eller åt en arbetsgivare.

Jag hoppas att du skäms för din tjänande mentalitet och bättrar dig framöver.

Då kan vi bygga framtiden tillsammans istället för att "låta den hända oss".
Citera
2022-04-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springskor

Men då kommer vi till detta, då känns ju den behörigheten jag fått nu under basåret helt jävla bortkastad? Har liksom tagit CSN då i ett år som inte lett till att jag ska plugga till någon ingenjör? Hur ska man tänka i en sån här situation, har en fruktansvärd ångest.
Jaha, du vet hur man gör för att kasta bort ett år? Gör en film om "Året som kastades bort" så andra får skratta och sluta sedan tycka synd om dej själv för du kan inte ens kasta bort en minut. Befann du dej i djupsömn under ett år? Träffade du inga människor? Kastade du bort dom med? Hur gjorde du, stackars dörrvakt. What a story!
Citera
2022-04-06, 20:39
Medlem
BlackPetes avatar
Nej nej. Dessa kunskaper är absolut inte bortkastade. Du kommer bära med dig en bra grund för högre studier oavsett vilken riktning du väljer i framtiden.
Citera
2022-04-06, 21:24
Medlem
megacoolmans avatar
Att skaffa sig kunskap är aldrig bortkastad tid.
Förhoppningsvis har du lärt dig något under detta året även om du inte tror dig ha någon nytta av det just nu.
Att ha csn-lån för ett år extra är knappt märkbart i det stora hela, om du har tänkt dig att plugga några år.
Citera
2022-04-06, 21:47
Moderator
Fear2bes avatar
Det är aldrig fel att ha fältet öppet och ha möjligheter kunna studera vidare inom flera olika områden. Det är inte alltid som man vet vad man ska bli ens efter ett par olika utbildningar. Tid inom studier är aldrig bortkastad tid, det är alltid bättre med lite till synes onödig kunskap än att inte ha den alls - rätt vad det är så kommer kunskapen till nytta.
Citera
2022-04-06, 23:19
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Som några redan skrivit så är det aldrig bortkastad tid att skaffa sig kunskap. Jag lever i tron om att alla utbildningar och kurser du läser är gynnsamt och välinvesterad tid. Självklart finns det undantag, men i ditt fall är det inget undantag.
Citera
2022-04-07, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springskor
Hej! har under detta år läst tekniskt basår och har mer och mer märkt att nej, någon ingenjör ska det inte bli av mig. Vet inte riktigt varför, men jag trivs varken med miljön eller med plugget. Är alldeles för utåtriktad och jag måste få utlopp för det.

Har hittat en annan utbildning som endast kräver matte 3 och den här utbildningen är väldigt attraktiv, känner verkligen att den är rätt för mig.
Tycker inte du ska känna att basåret är bortkastat. Vilken utbildning är det som du har hittat istället nu? Den som kräver matte 3 alltså.
Citera
2022-04-12, 13:20
Medlem
Bonnatorps avatar
Ja varför folk läser tekniskt basår är för mig lite av ett mysterium då den enda egentliga fördelen med det är att du får förtur till vissa utbildningar.
Men själva kurserna som ingår kan du läsa på komvux på en kortare tidsperiod. Förmodligen mycket kortare då det inte är alla som kräver kurs 2 i alla NO-ämnen plus matte 4, och dessutom har många åtminstone en eller två befintliga NO-kurser med sig från gymnasiet.

Däremot är det inte helt bortkastat. Det är väldigt bra baskunskap att ha med sig högre gymnasie-NO och matte 4, långt ifrån alla besitter så naturvetenskaplig kompetens.
Citera
2022-04-12, 14:19
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja varför folk läser tekniskt basår är för mig lite av ett mysterium då den enda egentliga fördelen med det är att du får förtur till vissa utbildningar.
Men själva kurserna som ingår kan du läsa på komvux på en kortare tidsperiod. Förmodligen mycket kortare då det inte är alla som kräver kurs 2 i alla NO-ämnen plus matte 4, och dessutom har många åtminstone en eller två befintliga NO-kurser med sig från gymnasiet.

Däremot är det inte helt bortkastat. Det är väldigt bra baskunskap att ha med sig högre gymnasie-NO och matte 4, långt ifrån alla besitter så naturvetenskaplig kompetens.

Att ta ett basår är faktiskt genialiskt. I mitt fall så krävs fysik 2 och matematik 4 som behörighet. Jag har försökt läsa dessa genom komvux några gånger, men de har endast erbjudits via distans och jag måste skriva högsta betyg i båda. Dels för att inte dra ned mitt betygssnitt och dels för att oavsett vilket betyg jag får i dem så kommer de räknas in i betygssnittet under antagningen eftersom de är förkunskapskrav.

Vidare kan många basårsstudenter använda sig av de betygen de fick på basåret för att få en garantiplats på universitetets olika utbildningar. (Som du nämner ovan) En förtur in helt enkelt.

På ett basår får jag möjligheten att lära mig matematiken "från början" och få delta på föreläsningar, ha rätt till omtenta och så vidare. När basåret är färdigt får jag behörigheten avcheckad utan att kurserna på något sätt läggs in i eller tillräknas till betygssnittet.

Istället för att skriva A i kurserna så kan jag fokusera på att bli godkänd på tentan. Utbildningskvalitèn på basåret är inte jämförbart med kvaliten från komvux heller. Det är så mycket bättre på basåret! Det är exakt samma saker som ingenjörsstudenterna lär sig under sitt första år i programmet, med skillnaden att de då kommer att få lära sig fler saker.

Genom att gå basåret finns således excellenta chanser att klara sitt första år mycket bra, eftersom du känner igen väldigt mycket redan.

Till TS.

Ett år är inte bortkastat, oavsett om du klarat det eller ej. Om du går i tankarna att hoppa av, men ändå ha klarat dig hittills så uppmanar jag dig att löpa hela linan ut. Det fixar du och det kan du få fördel av senare i livet.

Åtminstone har du lärt dig mycket mer om dig själv. Ta med dig det. Den känslan kan komma efter 1 år på valfritt universitetsprogram.

Det är otroligt viktigt att våga byta riktning om du känner att det inte riktigt passade, annars kommer inget någonsin förändras.

Utmana tanken av att du "måste" lära dig något som du egentligen inte behöver eller är intresserad av. Det kommer inte vara sista gången och det finns väldigt mycket att lära sig från att gå igenom sådana processer i livet.

Du klarar mer än du tror och om du vågar utvecklas i livet så skall du känna dig stolt över det.
Senast redigerad av Marimu 2022-04-12 kl. 14:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in