2022-04-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Cirka 5 år. Tror inte att någon bolånetorsk har gjort 600% på sin dyngiga lägga på samma tid...

En ökning från 0,5 miljoner till 3 miljoner är inte 600 % utan 500 %.
2022-04-06, 14:59
Medlem
Går inte jämföra börsen med din bostad på det sätt du gör.

Du har bott i en hyres betalat x varje månad i hur lång tid framgår inte.

Men säg du betalat 5000kr per månad i 1 år = 60 0000kr
Du köper en bostadsrätt för 1,5 miljoner och betalar ränta och avgift säg 5000/mån alltså också 60 000kr. Men bostaden är nu värd 2 miljoner efter detta år så du har en vinst på 440 000 kronor(skatt kanske om du inte begär uppskov) kontra hyres där du enbart torskat pengar.

Sen kan du säga jag köpte trisslotter för denna halva miljonen och jag vann en miljon bla bla.

Största förlorarna är dom som bott i hyres senaste 20 åren. Så är det bara.

Sen aboslut så kan du ha en jävla tur på börsen men att man ökar med 600% är högst ovanligt för gemene man.

Orkar inte förklara mer det är en efterbliven jämförelse.
2022-04-06, 15:06
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Troligtvis mindre än vad du har skänkt till din hyresvärd

Korrekt!

Vi får förmoda att han har en hyra på 7000 sek i månaden gånger 60 månader som är 420 000 sek.

500 000 sek under fem år som blivit tre miljoner idag minus kostnaden för vinsten på 420 000 sek i hyra under tiden.
Dvs en ej uttagen vinst på drygt 2.5 miljoner om börsen håller i sig.

Bara under den tiden så har jag "flippat" två fastigheter till en klart högre vinst efter mäklararvode och skatt.
De övriga i fastighetsbeståndet har ju ökat markant i värde men det är ju lite som om att ha pengarna på börsen. Vad är de värda i en djup lågkonjunktur?
Men de går alltid att hyra ut samt du har något på riktigt och inte endast ett digitalt "papper" med dåligt värde som du inte ens kan torka dig i arslet med.

Men som sagt, var och en blir salig på sin tro och det är absolut inte en dålig affär Fittbena har gjort, inte alls!
Under tiden han har förvarat sig i en betongkartong tillsammans med en massa andra människor i ett betonggetto så har jag haft en troligtvis mycket trevligare levnadsform med fantastiska utsikter ifrån mina fastigheter.
Livskvalité får man aldrig förakta!
2022-04-06, 15:13
Medlem
Citat:
Had jag köpt en BR hade jag varit att lägga min 500k som insats. Tack vare att jag bott i hr har jag kunnat ha dessa pengar investerade i marknaden och nu har de växt till nästan 3 miljoner.

Jag är en av de många som har blivit miljonär enbart genom att göra rätt val av bostad. Jag kommer fortsätta så har tills jag har 20 miljoner. Då kanske jag köper en hyresfastighet och bor i översta våningen och hyr ut resten. Hyresrätt för life.

Har hyran varit noll i hyresrätten oxå?
2022-04-06, 15:14
Medlem
Du räknar åt helvete, vad har du haft för hyra? Vad hade kostnaden varit för bostadsrätten du tänkte köpa i samma scenario?
2022-04-06, 15:22
Medlem
Alla som säger att BR alltid är bättre investering än HR har fel. Det fittbena gjort att investera kontantinsatsen på börsen är helt rätt. Då är BR och HR i princip lika bra investeringar. Det stora problemet är att majoriteten som bor i HR inte gjort liknande utan bränt pengarna på resor etc

Sen köper man även sina grannar och förbättringar i en BR hjälper ju en själv. Vilket är de stora anledningarna till att BR är bättre.
2022-04-06, 15:58
Medlem
En risk med HR

(FB) Peter rökte inomhus i 20 år – Krävs nu på nära halv miljon kronor av värden (MKB)
2022-04-06, 16:18
Medlem
Citat:
Had jag köpt en BR hade jag varit att lägga min 500k som insats. Tack vare att jag bott i hr har jag kunnat ha dessa pengar investerade i marknaden och nu har de växt till nästan 3 miljoner.

Jag är en av de många som har blivit miljonär enbart genom att göra rätt val av bostad. Jag kommer fortsätta så har tills jag har 20 miljoner. Då kanske jag köper en hyresfastighet och bor i översta våningen och hyr ut resten. Hyresrätt för life.
Grattis! Va kul för dig.
Investera dom väl!

PS..Ingen bryr sig.
Senast redigerad av ModelX 2022-04-06 kl. 16:21.
2022-04-06, 16:34
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Oj, jag antar att du vann över alla stackars torskar som äger sitt eget boende med dina 3 miljoner på fem år.
Fast bara nästan. De tre miljonerna existerar bara i din fantasi.
2022-04-06, 17:37
Medlem
Köpte BRF 2017 för 1.700.000 (lån 1.400.000)
Sålde i år för 4.000.000
Räntekostnaden under hela tiden har vart 1.1-1.3%
2022-04-06, 17:46
Medlem
Blondinss avatar
Vad är det du vill att vi ska diskutera?
Du är inte rik. 3 miljoner är ingenting i dagens samhälle.
2022-04-06, 17:48
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Alla som säger att BR alltid är bättre investering än HR har fel. Det fittbena gjort att investera kontantinsatsen på börsen är helt rätt. Då är BR och HR i princip lika bra investeringar.

Vilken kontantinsats? Ts har ju inte köpt någon lägenhet. Sen får man inte ignorera det faktum att man inte behöver köpa den dyraste lägenheten man blir beviljad lån för. Man behöver inte spendera hela sin förmögenhet till kontantinsatser.

Säger inte att Ts gjort fel, men han har onekligen haft en jäkla tur med sina investeringar (även om det handlar om fantasier). Denna tråd är till 100% skapad som ytterligare en i raden sprungen ur avundsjuka på de som äger sitt boende och skadeglädje i tron att den under 25års tid påstådda bostadsbubblan ska spricka och inbillningen att alla i köpta boenden maxar sina lån, åker på semestrar till Thailand och köper nya bilar vartannat år. Det vet ju liksom alla att villaägare och bostadsrättsinnhavare är ekonomiska idioter vars största intresse är att slösa pengar istället för genierna i hyresrätter som har vett att spara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in