2022-04-06, 09:46
Medlem
Nuvarande föreskrift medger visserligen att vinterdäck kan användas även efter 15 april om vinterväglag råder, men man skiftar inte däck som man byter kläder.

Det kan ju vara hur fint väglag som helst den 15 april. Så för att slippa böter kör med sommardäck och vid hemresan med skotersläp efter påsken i fjällen så kör ni med livet som insats.

https://www.expressen.se/debatt/orimligt-att-alla-maste--ta-av-dubbdacken-nu/
Citera
2022-04-06, 11:08
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Nuvarande föreskrift medger visserligen att vinterdäck kan användas även efter 15 april om vinterväglag råder, men man skiftar inte däck som man byter kläder.

Det kan ju vara hur fint väglag som helst den 15 april. Så för att slippa böter kör med sommardäck och vid hemresan med skotersläp efter påsken i fjällen så kör ni med livet som insats.

https://www.expressen.se/debatt/orimligt-att-alla-maste--ta-av-dubbdacken-nu/

Det måste du ej.
Kör du på vinterväglag...

Jag har vinterdäck(dubb) på ett av mina fordon, mudders på ett annat och R-på en tredje...
Citera
2022-04-06, 11:25
Medlem
Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Det är ett märkvärdigt uttalande.”Förväntas bli vinterväglag” I fjällvärden kan vädret kastvända på ett par timmar utan att man förväntar det.

https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/
Citera
2022-04-06, 11:37
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Det är ett märkvärdigt uttalande.”Förväntas bli vinterväglag” I fjällvärden kan vädret kastvända på ett par timmar utan att man förväntar det.

Jag kör dubbat när jag har vinter hemma, även när jag är tvungen att vara i Tokholmen...Hor-nsgatan. Vad lagstiftande luder tycker, är inte mitt problem.

Edit:
Mina klibbiga R-däck kör jag helst inte på i regn. Även fast det är lagligt.
Bara för att ge ett motsatt ex.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2022-04-06 kl. 11:42.
Citera
2022-04-06, 11:53
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

Exakt.
Ska du köra i fjälltrakterna under denna tid så kan det "förväntas bli vinterväglag" och alltså är dubbdäck tillåtna.
Citera
2022-04-06, 12:15
Medlem
Om man är borta en vecka och det istället blir varma dagar och jag kör hem 30 mil med vinterdäck samt blir stoppad av polisen,klarar jag mig då?
Citera
2022-04-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Exakt.
Ska du köra i fjälltrakterna under denna tid så kan det "förväntas bli vinterväglag" och alltså är dubbdäck tillåtna.

Jo men du ska övertyga polisen om det också, är du en medelklassare med skidbox på taket går det säkert bra men är du wt blir svaret från polisen i stället typ: tror du det är min första dag på jobbet och smack en bot.
Citera
2022-04-06, 12:40
Medlem
det som är märkligt är att det är samma datum i hela landet (skåne och kiruna)

men det är väl någon i skåne som bestämmer?
Citera
2022-04-06, 12:48
Medlem
wertyns avatar
Det är ingen polis som kommer ifrågasätta dig om du kommer körandes med vinterdäck om du har bilen packad för en veckas semester eller så. Polisen vill att man ska köra säkert och det skulle bli kontraproduktivt om dom bötfällde folk som faktiskt skulle ha kunnat varit norröver. Det skulle ju innebära att folk inte vågar ta dubbdäcken på påsksemestern = fler olyckor.
Citera
2022-04-06, 12:51
Medlem
Jag är inte för något tyckande hit eller dit. Jag vill ha fakta. Det enda som gäller är att förlänga tiden för dubbdäck.
Citera
2022-04-06, 12:58
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Jag är inte för något tyckande hit eller dit. Jag vill ha fakta. Det enda som gäller är att förlänga tiden för dubbdäck.

Citerat från polisens hemsida: "Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. "

Det är inget "tyckande" utan ganska självklart. Det är vinter i fjällen = vinterväglag = jag får ha dubbdäck. Dom säger på vädret att det ska/riskerar komma snö = jag behöver inte byta däck.
Citera
2022-04-06, 13:14
Medlem
Jag tycker inte det är något svar.Jag kan ha varit uppe i fjällen någon vecka och lämnar fjällen samt har sedan 30 mil hem.På hemvägen stoppar polisen mig och kan bötfälla mig, eller har jag fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in