Citat:
Ursprungligen postat av
FatFreddysCat
Tre väldigt olika opiater och som en som provat det mesta inom detta område förutom just dessa tre så är frågan:
Vilken är bäst mot kronisk smärta? Lider av både neuropati i främst ben och fötter 24/7 liksom svår RLS (och p g a RLS:en så är det en hel del mediciner som går bort) och detta är minst sagt plågsamt.
Påverkar ens vardag och det sociala livet något enormt. Har just nu OxyContin 80 mg dygnet plus Iktorivil 3 mg dygnet och denna kombination fungerade bra i många år men gått över 7-8 år nu och känner att smärtorna blivit värre så dags för en opioidrotation och där Metadon, Buprenorfin eller Palexia skall sättas in. Jag verkar få behålla Iktorivil iaf men dom verkar vilja sänka dosen från 3 mg till 2mg. Inga problem för mig.
Så någon med kronisk smärta av något slag som står på någon av dessa mediciner?
Tilläggas att jag självklart provat Gabapentin, Lyrica, CBD-olja (laglig och olaglig), Sativex (Hjälpte inte ett skit men dyr som satan) m.m men det enda som lindrat mina smärtor är opiater och Iktorivil. Aldrig missbrukat dessa mediciner heller. Vi som lever med smärta blir inte direkt höga eller är ute efter det, bara ute efter lindring.
Tack för mig.
Vi delar erfarenheten av att ha prövat nästan allt mot smärta. Klokt av läkare, eller dig, att rotera och köra multimodalt. Så länge hälsa och biverkningar tillåter rotation är det guld värt.
Cannabis fungerar bra, men det bör vara förskrivet växtmaterial som vaporiseras (inhaleras) och med högre THC än CBD.
Med rätt sort räcker det med väldigt lite för att bli av med en hel del värk via vape-inhalation.
(Vill man behålla receptet och lungorna gör man klokt i att avstå röka det).
CBD via plåster och stark CBD via salva (eller olja) på huden (vid problemområden) har för många fungerat betydligt bättre än att svälja oljan.
Tyvärr har många läkare tryck på sig ovanifrån (regionnivå och upp) att inte förskriva växtmaterial, eller ens olja, vilket gör att vi förskrivs starkare opioider än nödvändigt.
Många läkare i åldern 25-50 som hatar situationen men inte vågar säga ifrån, det har man fått höra både mellan raderna och rakt ut vid ett flertal tillfällen.
Man kan önska att vården faktiskt lyssnade på oss patienter och fattade att det inte finns "one size fits all" när det gäller smärtlindring.
Hoppas du hittar en kombo som fungerar för dig. Önskar jag kunde gett dig ett mer absolut svar, men kan inte annat än dela din oro och frustration.