2022-04-06, 01:51
  #1
Medlem
FatFreddysCats avatar
Tre väldigt olika opiater och som en som provat det mesta inom detta område förutom just dessa tre så är frågan:

Vilken är bäst mot kronisk smärta? Lider av både neuropati i främst ben och fötter 24/7 liksom svår RLS (och p g a RLS:en så är det en hel del mediciner som går bort) och detta är minst sagt plågsamt.

Påverkar ens vardag och det sociala livet något enormt. Har just nu OxyContin 80 mg dygnet plus Iktorivil 3 mg dygnet och denna kombination fungerade bra i många år men gått över 7-8 år nu och känner att smärtorna blivit värre så dags för en opioidrotation och där Metadon, Buprenorfin eller Palexia skall sättas in. Jag verkar få behålla Iktorivil iaf men dom verkar vilja sänka dosen från 3 mg till 2mg. Inga problem för mig.

Så någon med kronisk smärta av något slag som står på någon av dessa mediciner?

Tilläggas att jag självklart provat Gabapentin, Lyrica, CBD-olja (laglig och olaglig), Sativex (Hjälpte inte ett skit men dyr som satan) m.m men det enda som lindrat mina smärtor är opiater och Iktorivil. Aldrig missbrukat dessa mediciner heller. Vi som lever med smärta blir inte direkt höga eller är ute efter det, bara ute efter lindring.

Tack för mig.
Citera
2022-04-06, 02:18
  #2
Medlem
Haaunteds avatar
Har provat på alla tre. Palexia förskriven dock mot neurologisk smärta
Vilket fungerar bra för mig 😀
Citera
2022-04-06, 06:55
  #3
Avslutad
RLS får man av bl a Propavan men det försvinner fullständigt med samtidigt intag av 50 mg Tramadol. Har du kollat ditt järn och ferritinvärde?
Har du otur så är det inte RLS utan kronisk akatisi. I så fall är du jäkligt illa ute. Svår RLS eller akatisi är högsta plåga möjlig att uppnå. Om så är fallet hade jag tagit livet. Skulle inte finnas något alternativ.
Citera
2022-04-06, 10:29
  #4
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2022-04-07, 17:25
  #5
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaunted
Har provat på alla tre. Palexia förskriven dock mot neurologisk smärta
Vilket fungerar bra för mig 😀

Tack för svar! Får se om Palexia kanske kan lindra min neuropati med. Vilken dosering står du på om jag får fråga?
Citera
2022-04-07, 17:33
  #6
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarafton2030
RLS får man av bl a Propavan men det försvinner fullständigt med samtidigt intag av 50 mg Tramadol. Har du kollat ditt järn och ferritinvärde?
Har du otur så är det inte RLS utan kronisk akatisi. I så fall är du jäkligt illa ute. Svår RLS eller akatisi är högsta plåga möjlig att uppnå. Om så är fallet hade jag tagit livet. Skulle inte finnas något alternativ.

Propavan är ett big no no om man har RLS liksom antidepressiva etc etc. Alla mina värden är kanon. Har ej akatisi heller. Polyneuropati. Och misstänkt svår RLS sedan 10 år kanske men både neurologer och smärtläkarna tror mer på att det är neuropatin i mitt fall som orsakar en jäkla massa problem.

Tro mig, redan varit mycket nära att ta livet av mig då jag snittar 14-21 timmars "sömn" i veckan sedan åratal... D v s 2-3 timmars "sömn" per natt. Men lider man av brännande smärtor i främst ben och fötter 24/7, som att sitta med fötterna för nära en öppen spis/brasa samt alla muskelryckningar och spasmer med som nervskador kan ge så är det minst sagt svårt att vila eller få någon sömn. Fick tidigare flunitrazepam att försöka sova på men inte ens det hjälpte.

Även haft en morfinpump inopererad men efter ett tag blev jag tyvärr tolerant. Gått den långa vägen genom 8-10 år och provat det mesta och gjort alla tester du kan tänka dig men det ända jag otroligt nog ej provat är just Metadon, Buprenorfin och Palexia.

Just nu på 80 mg OxyContin samt 3-4 mg Iktorivil till kvällen och denna kombination hjälpte en hel del under många år men har tappat i effekt så smärtläkarna vill nu testa nytt. Så kallad opioidrotation.

Tack för svar iaf.
Citera
2022-04-07, 23:01
  #7
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Propavan är ett big no no om man har RLS liksom antidepressiva etc etc. Alla mina värden är kanon. Har ej akatisi heller. Polyneuropati. Och misstänkt svår RLS sedan 10 år kanske men både neurologer och smärtläkarna tror mer på att det är neuropatin i mitt fall som orsakar en jäkla massa problem.

Tro mig, redan varit mycket nära att ta livet av mig då jag snittar 14-21 timmars "sömn" i veckan sedan åratal... D v s 2-3 timmars "sömn" per natt. Men lider man av brännande smärtor i främst ben och fötter 24/7, som att sitta med fötterna för nära en öppen spis/brasa samt alla muskelryckningar och spasmer med som nervskador kan ge så är det minst sagt svårt att vila eller få någon sömn. Fick tidigare flunitrazepam att försöka sova på men inte ens det hjälpte.

Även haft en morfinpump inopererad men efter ett tag blev jag tyvärr tolerant. Gått den långa vägen genom 8-10 år och provat det mesta och gjort alla tester du kan tänka dig men det ända jag otroligt nog ej provat är just Metadon, Buprenorfin och Palexia.

Just nu på 80 mg OxyContin samt 3-4 mg Iktorivil till kvällen och denna kombination hjälpte en hel del under många år men har tappat i effekt så smärtläkarna vill nu testa nytt. Så kallad opioidrotation.

Tack för svar iaf.
Självklart gör Propavan saken värre. Propavan är ökänd för att förorsaka RLS. I Fass stå det 1 på 500 men nej nej... nästan alla får RLS av Propavan.
Du behöver någon dopamin agonist som t.ex.:
1. https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20041207000305
2. https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20170424000024

Därutöver starkare dos tramadol retard istället för opiater. Benso kan du lägga ner mot RLS. Det hjälper bara tills du uppnått tolerans. Läkemedel och effektivitet-ranking mot RLS och akatisi (högre nummer = mer effektivt):
Citat:
Carbidopa/levodopacarbidopa/levodopa 8.7
Tramadol 8.6
Clonazepam 8.2
Rotigotine 8.1
Levodopa 8.0
Neupro 8.0
Sinemet 7.8
Clonidine 7.5
Mirapex 7.5
Gabapentin 7.4
Horizant 7.0
Gabapentin/enacarbilgabapentin/enacarbil 6.9
Pramipexole 6.9
Pregabalin 6.5
Requip 6.4

Citat:
Dopamine agonists
Levodopa/carbidopa
Gabapentin, Gabapentin enacarbil, pregabalin
Iron supplements if there is a deficiency
Magnesium supplements.
Citera
2022-04-08, 00:46
  #8
Medlem
FatFreddysCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarafton2030
Självklart gör Propavan saken värre. Propavan är ökänd för att förorsaka RLS. I Fass stå det 1 på 500 men nej nej... nästan alla får RLS av Propavan.
Du behöver någon dopamin agonist som t.ex.:
1. https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20041207000305
2. https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20170424000024

Därutöver starkare dos tramadol retard istället för opiater. Benso kan du lägga ner mot RLS. Det hjälper bara tills du uppnått tolerans. Läkemedel och effektivitet-ranking mot RLS och akatisi (högre nummer = mer effektivt):

Lider man av mild RLS så kan tex Sifrol vara bra ett tag. Maxdosen är 0,54 mg men många framstående läkare inom RLS rekommenderar att man ej går över 0,36 mg.

Tyvärr med dessa dopaminagonister som Sifrol är att nästan alla med tiden åker på augmentation (besvären förvärras) och än värre med dom som tar Levodopa dagligen.

Länk ifall någon lider av mild, medium eller svår RLS så rekommenderar jag att gå med i RLS-Förbundet: https://www.rlsforbundet.se/

Nu är inte RLS mitt problem utan ren och skär smärtproblematik med neurologiska inslag.

Men är extremt kunnig inom RLS och vågar påstå att jag kan det mesta gällande mediciner, doseringar etc etc. Har träffat några av Sveriges främsta inom detta område tidigare. Lider man av svår RLS så är opiater tex ett väldigt bra alternativ och där Targiniq tex är godkänd för behandling av RLS. Även Metadon i låga doser ska vara mycket bra. Finns studier från Johns Hopkins (tror alla känner till det namnet) skriver så här om opiater/metadon kontra dopaminagonister:

"An estimated 85 percent to 90 percent of patients with RLS will respond very well to opiates. An analysis of drug responses in RLS over a 2 -10 year period showed that 85 percent of RLS patients who started on methadone were still on it compared to less than 20 percent of those started on a dopamine drug. The median starting dose for methadone in this study was 10 mg per day with a range between 2.5 mg and 20 mg per day."

Väl mött!

P.s Dom som blir botade av tex magnesium har då oftast lidit av magnesiumbrist vilket är mycket vanligt och samma sak med dom som blir botade av järninfusioner eller tabletter då dom haft järnbrist (vanligt bland gravida bland annat).
__________________
Senast redigerad av FatFreddysCat 2022-04-08 kl. 00:49.
Citera
2022-04-08, 00:51
  #9
Medlem
FatFreddysCats avatar
Glömde ett sista alternativ för vissa med svår RLS eller med andra smärttillstånd så kan det vara bra att veta om att det finns olika pumpar som kan hjälpa vissa.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2007/08/intratekalt-morfin-mojlig-behandling-brvid-svar-restless-legs/
Citera
2023-10-18, 14:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatFreddysCat
Tre väldigt olika opiater och som en som provat det mesta inom detta område förutom just dessa tre så är frågan:

Vilken är bäst mot kronisk smärta? Lider av både neuropati i främst ben och fötter 24/7 liksom svår RLS (och p g a RLS:en så är det en hel del mediciner som går bort) och detta är minst sagt plågsamt.

Påverkar ens vardag och det sociala livet något enormt. Har just nu OxyContin 80 mg dygnet plus Iktorivil 3 mg dygnet och denna kombination fungerade bra i många år men gått över 7-8 år nu och känner att smärtorna blivit värre så dags för en opioidrotation och där Metadon, Buprenorfin eller Palexia skall sättas in. Jag verkar få behålla Iktorivil iaf men dom verkar vilja sänka dosen från 3 mg till 2mg. Inga problem för mig.

Så någon med kronisk smärta av något slag som står på någon av dessa mediciner?

Tilläggas att jag självklart provat Gabapentin, Lyrica, CBD-olja (laglig och olaglig), Sativex (Hjälpte inte ett skit men dyr som satan) m.m men det enda som lindrat mina smärtor är opiater och Iktorivil. Aldrig missbrukat dessa mediciner heller. Vi som lever med smärta blir inte direkt höga eller är ute efter det, bara ute efter lindring.
Tack för mig.

Vi delar erfarenheten av att ha prövat nästan allt mot smärta. Klokt av läkare, eller dig, att rotera och köra multimodalt. Så länge hälsa och biverkningar tillåter rotation är det guld värt.

Cannabis fungerar bra, men det bör vara förskrivet växtmaterial som vaporiseras (inhaleras) och med högre THC än CBD.
Med rätt sort räcker det med väldigt lite för att bli av med en hel del värk via vape-inhalation.
(Vill man behålla receptet och lungorna gör man klokt i att avstå röka det).

CBD via plåster och stark CBD via salva (eller olja) på huden (vid problemområden) har för många fungerat betydligt bättre än att svälja oljan.

Tyvärr har många läkare tryck på sig ovanifrån (regionnivå och upp) att inte förskriva växtmaterial, eller ens olja, vilket gör att vi förskrivs starkare opioider än nödvändigt.
Många läkare i åldern 25-50 som hatar situationen men inte vågar säga ifrån, det har man fått höra både mellan raderna och rakt ut vid ett flertal tillfällen.

Man kan önska att vården faktiskt lyssnade på oss patienter och fattade att det inte finns "one size fits all" när det gäller smärtlindring.

Hoppas du hittar en kombo som fungerar för dig. Önskar jag kunde gett dig ett mer absolut svar, men kan inte annat än dela din oro och frustration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in