2022-04-05, 18:12
Medlem
Det som gäller om jag minns rätt från den tiden min som var i dagisåldern att man har rätt att ha sitt barn på dagis:
När man är på jobbet
När man transporterar sig till och från jobbet
När man sover efter att ha jobbat natt

Att du anser att du behöver "vila" på förmiddagen de dagar du jobbar 13-22 är inget som kommunen/dagiset är skyldiga att ta hänsyn till.
Citera
2022-04-05, 18:13
Medlem
C0ws avatar
Vet inte hur sånt funkar, men kan man inte typ klaga till kommunen?

Överdriv gärna en del. Säg att du mår dåligt, lider av sömnbrist, håller på gå in i väggen, hallucinerar och sånt. Nåt man har fått lära sig av vården, man får fan ingen hjälp innan man överdriver, skriker och har sig.
Citera
2022-04-05, 18:14
Medlem
Barn i förskola är där när föräldrarna jobbar. Kan inte föräldern som jobbar 7-16 dagligen lämna barnet som går i skolan och du lämnar sen barnet som går i förskolan? Du skriver att det bara är vid 6 tillfällen i månaden då det blir så att du har ett kvällspass och sedan dagen efter ett tidigt pass. Har du kanske lediga dagar på ditt schema? Det finns föräldrar som har det sämre.
Citera
2022-04-05, 18:16
Medlem
Förstår inte, jobbar du natt och behöver vila? I så fall kan ju sambon lämna på dagis så du får sova. Annars tror jag inte det är så mycket att göra.
Citera
2022-04-05, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Det som gäller om jag minns rätt från den tiden min som var i dagisåldern att man har rätt att ha sitt barn på dagis:
När man är på jobbet
När man transporterar sig till och från jobbet
När man sover efter att ha jobbat natt

Att du anser att du behöver "vila" på förmiddagen de dagar du jobbar 13-22 är inget som kommunen/dagiset är skyldiga att ta hänsyn till.

Jag förstår att dom inte tar hänsyn till det vid normala arbetstider då man jobbar samma tid varje dag. Men om man jobbar som beskrivet så blir det ju mer som att bara få ha barnen till kl 10 efter man jobbat natt i jämförelse varpå du ska hämta dem och ta hand om dem tills du ska till jobbet igen vid 23. Tror inte många skulle jobba natt om så var fallet.
Citera
2022-04-05, 18:23
Medlem
Att jobba 13-22 är väl inte ett nattpass?
Citera
2022-04-05, 18:28
Medlem
Detta är inte förskolans problem utan din arbetsgivare. Förskolan har helt rätt i att du har rätt till dygnsvila. Men undantag finns. Prata med facket. Allt gå till din vårdcentral säg att du mår så dåligt av dessa arbetstider att du håller på att gå in i väggen och be om intyg för anpassning av arbetstiderna i förbyggande syfte. Jag hade liknande problem jobbar inom vården och är facklig representant men fick gå läkarvägen först varpå fler anställda gjorde liknande och vi därefter senare kunde driva det på rätt sätt via facket.
Senast redigerad av Nattrun 2022-04-05 kl. 18:31.
Citera
2022-04-05, 18:29
Medlem
Hur gammal är dottern? När min dotter blev lite större älskade hon att gå till dagis och sina kompisar.
När hon var riktigt liten försökte jag minimera timmarna då hon blev för trött av för många timmar på dagiset.
Så åldern spelar in lite, är hon lite större så tycker jag absolut att hon skall få vara med sina kompisar på dagis och du kan få vila hemma.
Har jobbat inom vården för längesen.
Citera
2022-04-05, 18:31
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kas006
Hej.
Jag har en son som går i skolan och en dotter som går på dagis.

Jag jobbar inom vården och mina arbetstider är 07-16 och 13-22. Som många säkert vet så är det väldigt hattiga skift inom vården. Varje gång jag jobbar 13-22 jobbar jag 07-16 dagen efter i 99% av fallen. Detta infaller dock bara ca 6 gånger per månad då jag mestadels jobbar 07-16.

Jag anser att den dagen jag jobbar 13-22 skall jag få dispens att lämna min dotter på dagis kl 08 i samband med att min sons skola börjar. Detta för att jag helt enkelt ska orka med att jobba 2 skift tätt inpå varandra.

Först jobba 9 timmar för att få 4-5 timmars sömn varpå jag går upp med barnen och kör den ena till skolan medan jag ska ta hand om den andre fram till kl 13 då jag igentligen borde ha min vila, för att sedan gå och jobba ytterligare 9 timmar.

Jag anser att detta är samma sak som att jobba natt och få ha barnet på dagis för att få sova, men det har vi dela meningar om.

Det handlar inte om att jag är lat och inte orkar ta hand om min dotter på förmiddagen utan helt på att jag orkar med jobbet och hela veckan blir förstörd. Ni kanske vet hur det är att inte få sova och ta hand om små barn?

Nu har dagis nekar mig dispens varpå dom menar att det är min arbetsgivares skyldighet att se till att man får sin nattvila. JAG JOBBAR INOM VÅRDEN! Det funkar inte så i denna bransch. Man har sitt schema och det är vad det är, vi får dela broderligt på "skitpassen".

Vad anser ni andra om detta? Har jag rätt eller fel? Är jag puckad, lat eller onormalt trött?

Det känns precis som att dagis gör allt för att krångla till det för mig och min familj hela tiden istället för att vara behjälpliga.

Värt att nämna är att dottern bara är på förskolan ca 2-3 dagar i veckan då jag även jobbar på helger och då är ledig på vardagar.

Vad gör dig så speciell att du ska få din vilja igenom?att du sover 4-5tim är ditt problem inte förskolans problem. Sluta och gnäll som en liten fitta
Citera
2022-04-05, 18:32
Medlem
Bonnatorps avatar
Dagiset här tar inget arbetsschema, utan man säger helt enkelt "jag jobbar då" om det är några krumelurer.

Kan inte du göra likadant, eller kräver de att föräldrarna lämnar in arbetsscheman på daglig basis när man tar vikariepass också?
Citera
2022-04-05, 18:33
Medlem
Vill bara poängtera att förskolan inte är något "Ikea bollhav", som man kan lämnar in sitt barn för att få lite vila. Jag håller helt med att själva schemat verkar helt galet, så det är där du får lov att börja.
Citera
2022-04-05, 18:40
Medlem
dznBots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kas006
Hej.
Jag har en son som går i skolan och en dotter som går på dagis.

Jag jobbar inom vården och mina arbetstider är 07-16 och 13-22. Som många säkert vet så är det väldigt hattiga skift inom vården. Varje gång jag jobbar 13-22 jobbar jag 07-16 dagen efter i 99% av fallen. Detta infaller dock bara ca 6 gånger per månad då jag mestadels jobbar 07-16.

Jag anser att den dagen jag jobbar 13-22 skall jag få dispens att lämna min dotter på dagis kl 08 i samband med att min sons skola börjar. Detta för att jag helt enkelt ska orka med att jobba 2 skift tätt inpå varandra.

Först jobba 9 timmar för att få 4-5 timmars sömn varpå jag går upp med barnen och kör den ena till skolan medan jag ska ta hand om den andre fram till kl 13 då jag igentligen borde ha min vila, för att sedan gå och jobba ytterligare 9 timmar.

Jag anser att detta är samma sak som att jobba natt och få ha barnet på dagis för att få sova, men det har vi dela meningar om.

Det handlar inte om att jag är lat och inte orkar ta hand om min dotter på förmiddagen utan helt på att jag orkar med jobbet och hela veckan blir förstörd. Ni kanske vet hur det är att inte få sova och ta hand om små barn?

Nu har dagis nekar mig dispens varpå dom menar att det är min arbetsgivares skyldighet att se till att man får sin nattvila. JAG JOBBAR INOM VÅRDEN! Det funkar inte så i denna bransch. Man har sitt schema och det är vad det är, vi får dela broderligt på "skitpassen".

Vad anser ni andra om detta? Har jag rätt eller fel? Är jag puckad, lat eller onormalt trött?

Det känns precis som att dagis gör allt för att krångla till det för mig och min familj hela tiden istället för att vara behjälpliga.

Värt att nämna är att dottern bara är på förskolan ca 2-3 dagar i veckan då jag även jobbar på helger och då är ledig på vardagar.
Jag vet inte om majoriteten av de som svarat är dumma med mening eller om de är tröga på riktigt. Det är inte alls svårt att förstå vad du menar.
De som skriver ”kan inte din man lämna vid 7”: Det är ju det som inte tillåts.
Hur som helst. Jag tycker du har rätt. 22 är ju inte dagtid. Om nu ditt arbetsschema ser ut så, så borde förskolan kunna göra ett undantag för dig. Du är inte puckad. Hoppas det löser sig, kanske kan du prata med någon högre upp i kommunen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in