Citat:
Ursprungligen postat av
kas006
Hej.
Jag har en son som går i skolan och en dotter som går på dagis.
Jag jobbar inom vården och mina arbetstider är 07-16 och 13-22. Som många säkert vet så är det väldigt hattiga skift inom vården. Varje gång jag jobbar 13-22 jobbar jag 07-16 dagen efter i 99% av fallen. Detta infaller dock bara ca 6 gånger per månad då jag mestadels jobbar 07-16.
Jag anser att den dagen jag jobbar 13-22 skall jag få dispens att lämna min dotter på dagis kl 08 i samband med att min sons skola börjar. Detta för att jag helt enkelt ska orka med att jobba 2 skift tätt inpå varandra.
Först jobba 9 timmar för att få 4-5 timmars sömn varpå jag går upp med barnen och kör den ena till skolan medan jag ska ta hand om den andre fram till kl 13 då jag igentligen borde ha min vila, för att sedan gå och jobba ytterligare 9 timmar.
Jag anser att detta är samma sak som att jobba natt och få ha barnet på dagis för att få sova, men det har vi dela meningar om.
Det handlar inte om att jag är lat och inte orkar ta hand om min dotter på förmiddagen utan helt på att jag orkar med jobbet och hela veckan blir förstörd. Ni kanske vet hur det är att inte få sova och ta hand om små barn?
Nu har dagis nekar mig dispens varpå dom menar att det är min arbetsgivares skyldighet att se till att man får sin nattvila. JAG JOBBAR INOM VÅRDEN! Det funkar inte så i denna bransch. Man har sitt schema och det är vad det är, vi får dela broderligt på "skitpassen".
Vad anser ni andra om detta? Har jag rätt eller fel? Är jag puckad, lat eller onormalt trött?
Det känns precis som att dagis gör allt för att krångla till det för mig och min familj hela tiden istället för att vara behjälpliga.
Värt att nämna är att dottern bara är på förskolan ca 2-3 dagar i veckan då jag även jobbar på helger och då är ledig på vardagar.
Jag vet inte om majoriteten av de som svarat är dumma med mening eller om de är tröga på riktigt. Det är inte alls svårt att förstå vad du menar.
De som skriver ”kan inte din man lämna vid 7”: Det är ju det som inte tillåts.
Hur som helst. Jag tycker du har rätt. 22 är ju inte dagtid. Om nu ditt arbetsschema ser ut så, så borde förskolan kunna göra ett undantag för dig. Du är inte puckad. Hoppas det löser sig, kanske kan du prata med någon högre upp i kommunen?