2022-04-05, 14:55
Medlem
Jag gör lite jobb på en frilanssida på nätet och tjänar runt 150 kronor i timmen. Om jag som egenföretagare ska behöva skatta på det så får man ju nästan räkna bort hälften av inkomsten. Kvar blir runt 75 kronor i timmen vilket naturligtvis är löjeväckande. Därför undrar jag lite skamset om man tar någon större risk om man helt enkelt skiter i att skatta och plockar ut några tusen från sidan då och då. Alternativet är nog att lägga ner arbetet där med tanke på hur lite pengar som blir kvar.
Senast redigerad av Fomalhaut 2022-04-05 kl. 14:58.
Citera
2022-04-05, 14:58
Medlem
styckets avatar
Tjänar man över 15000 på ett år lr vad det är per år ska man skatta på inkomsten annars begår man lagbrott. Hur stor chans det är att torska vet jag dock ej.
Citera
2022-04-05, 15:10
Medlem
StudiumValors avatar
Arbetsgivaren får betala sociala kostnader och semesterersättning.
Har du en arbetsgivare?
Betalas arvodet ut som lön eller arvode?
Drar arbetsgivaren kostnaden i sin redovisning?
Som vad?
Ingår moms i de 150 kr?
Citera
2022-04-05, 15:33
Medlem
Belters avatar
Så du ska alltså inte betala skatt men det ska vi andra göra? Eller hur menar du?
Citera
2022-04-05, 15:54
Medlem
Flaskhalsats avatar
150kr?

Först skall du betala moms vilket är 30kr, sen tillkommer alla avgifter, runt 44% vilket är ungefär 50 kronor och sen skall du betala inkomstskatt vilket är de sista 20-30 kronorna. Av de 150 kronorna ditt företag får in behåller du privat runt 40kr.
Citera
2022-04-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Jag gör lite jobb på en frilanssida på nätet och tjänar runt 150 kronor i timmen. Om jag som egenföretagare ska behöva skatta på det så får man ju nästan räkna bort hälften av inkomsten. Kvar blir runt 75 kronor i timmen vilket naturligtvis är löjeväckande. Därför undrar jag lite skamset om man tar någon större risk om man helt enkelt skiter i att skatta och plockar ut några tusen från sidan då och då. Alternativet är nog att lägga ner arbetet där med tanke på hur lite pengar som blir kvar.

Skattebrott kommer knappast bedömmas som grovt om du nu inte väljer att utelämna det i din deklaration systematiskt, så mellan straffskatt och 2års fängelse är risken du tar.

Skattebrottslag (1971:69) 2 §

Ganska stor risk i jmf med "vinst" enligt mig.
Citera
2022-04-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Arbetsgivaren får betala sociala kostnader och semesterersättning.
Har du en arbetsgivare?
Betalas arvodet ut som lön eller arvode?
Drar arbetsgivaren kostnaden i sin redovisning?
Som vad?
Ingår moms i de 150 kr?

Det är en frilanssida på nätet. En så kallad "crowdsourcingsida". Man arbetar i projekt för diverse olika användare som vinns genom budgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
150kr?

Först skall du betala moms vilket är 30kr, sen tillkommer alla avgifter, runt 44% vilket är ungefär 50 kronor och sen skall du betala inkomstskatt vilket är de sista 20-30 kronorna. Av de 150 kronorna ditt företag får in behåller du privat runt 40kr.

Hm ...? Vanligtvis är det väl strax över 50% man behåller?
Citera
2022-04-05, 17:00
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Det är en frilanssida på nätet. En så kallad "crowdsourcingsida". Man arbetar i projekt för diverse olika användare som vinns genom budgivning.

Hur kan det vara 50% du behåller när moms och sociala avgifter enbart överstiger 50%?
Citera
2022-04-05, 17:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ja. Efter moms.
Beroende på om det är moms eller ej.
Vet faktiskt inte hur detta fungerar med crowdsourcing och vem det är som är huvudman och om det finns någon sådan.
Men skatteverket skriver:
"Skattefritt belopp
Skolungdom och studerande kan tjäna upp till ett visst belopp per år utan att betala skatt. Beloppet varierar från år till år. Om du inte kommer upp till det aktuella beloppet kan du fylla i ett intyg och lämna det direkt till din arbetsgivare, helst innan du börjar jobba. Du behöver alltså inte lämna någon uppgift till Skatteverket.
Om du tjänar mindre än 20 431 kronor under 2022 behöver du inte betala någon skatt."
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Citera
2022-04-05, 17:18
Medlem
Citat:

Jag har inget direkt svar på din fråga men om du driver eget företag så bör du ha någon form av koll på vad och hur du skattar. Prata med din revisor. Normalt skattar du inte på ditt företags omsättning så som du beskriver, men väl på den lön du betalar ut till dig själv.
Citera
2022-04-05, 17:18
Medlem
Citat:
1. Ja du behöver deklarera alla dina inkomster.

2. Tjänar du under cirka 20 000 per år totalt så slipper du att betala skatt men ska ändå deklarera,

3. Välkommen in i vuxenlivet!
Citera
2022-04-05, 17:46
Medlem
Citat:

Du skattar från första intjänade krona. Du bedriver en verksamhet i vinstsyfte liksom så det rör sig inte om någon hobbyverksamhet heller.

Vill du öka din inkomst så får du helt enkelt slava för dina 150 spänn tills att du har så pass mycket goda reviews att du kan kan öka din ersättning undan för undan. Så här är det när man börjar på botten - det är förjävla värdelöst tills det går lite bättre och bara blir värdelöst

Eller så drar du till något billigt EU-land, typ Bulgarien och blir en digital nomad som det så tufft heter.
10% skatt där.
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-04-05 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in