• 3
  • 4
2022-04-06, 01:06
Medlem
Jag sjlv tjnar nstan 2 millar om ret. Fr min del handlade om att ta en stor risk och lmna min stabila skra tillvaro som ingenjr p ett strre svenskt fretag. Det handlade om att istllet fr att sitta och sla efter jobbet s satt jag och utvecklade min kompetens s jag kunde f det jobb jag har idag.
Citera
2022-04-06, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Nu fresprkar du dock nstan samma bekvmlighet som du nyss talade illa om. Man r inte driven fr det ger ett bttre och tryggare liv. Man gillar helt enkelt att utmana sig sjlv och vill testa grnser.

Det hller jag inte med om. Det kan vara bda delarna. Mlen fr en driven person kan se olika ut. Skillnaden r att en driven person agerar och spenderar sin tid i enlighet med att n sina ml. En odriven person lever men utan koppling till ml. Och om han har ml s gr han inget eller lite fr att n sina ml.

Hur som helst r jag bara en delvis driven person s mitt leverne r inget facit. Jag minns dock hur jag var nr jag var nr jag var 18. Jag ville bli rik och vltrnad men levde som att mlet var att bli fattig och otrnad. Jag blev inte heller det jag ville bli, utan dit mitt leverne frde mig.

S ndrade jag mitt liv. Satte upp ml som jag brjade leva i enlighet med. Jag ville bli framgngsrik, ekonomiskt oberoende, vltrnad, hlsosam och skapa ett bra liv fr mig sjlv och min familj. S jag brjade leva mitt liv i enlighet med det och ver mnga rs sikt, som en konsekvens av mycket hrt arbete, s brjade jag successivt uppn mlen jag satt upp. En viktig del r att ha delml och att skapa nya ml efter hand.

Finns mnga mnniskor som varit drivna men helt stagnerar nr de vl uppnr sina ml.
Senast redigerad av Keus 2022-04-06 kl. 06:59.
Citera
2022-04-06, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Man skall allts vara p grnsen att bli utbrnd?

Jag r timanstlld och knner mig bekvm nu framfrallt d jag fr 38000 tillbaka av Skatteverket till sommaren och behver drmed inte anstrnga mig fr att jobba hrt.

Men frstr vad ni menar ,att man nstintill skall ta jobbet hem.
Man gr jobbet till sin identitet. Man gillar att uppn saker. Man drmmer om olika lsningar.

Ja, man vnjer sig vid att vara p grnsen till utbrnd. 7-4 jobb ses som avkoppling och nstan frnedrande. Som vanligt folk ser p arbetslsa.
Citera
2022-04-06, 19:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Skulle sga en vilja att lra sig nya saker och utmana sig sjlv. I Sverige gr detta hand i hand med att byta jobb regelbundet, d man ltt kr fast p ett och samma jobb och slutar utvecklas. En person som sitter p sin position i 15-20 r saknar i regel driv fullstndigt, svl p som utanfr jobbet.

Sker man nya roller, klttrar och lr sig nya saker utmanas man d man testar saker man inte kan sedan innan.
Citera
2022-04-06, 20:17
Medlem
Instresse, pliktknsla, nyfikenhet finns skert fler saker.
Citera
2022-04-08, 06:37
Medlem
Jag tror det till stor del r genetiskt. Sna personer blir ltt rastlsa, de blir uttrkade av att sitta framfr tv:n eller datorn fr lnge. Det mste hnda ngot hela tiden. Sen finns det de som r raka motsatsen. De trivs med att sitta still och blir inte rastlsa lika ltt.
Citera
2022-04-08, 06:49
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Jag tror det till stor del r genetiskt. Sna personer blir ltt rastlsa, de blir uttrkade av att sitta framfr tv:n eller datorn fr lnge. Det mste hnda ngot hela tiden. Sen finns det de som r raka motsatsen. De trivs med att sitta still och blir inte rastlsa lika ltt.

Hller med 100%. Jag tror det r adhd och autism, allts det ligger i hjrnan. Allt det dr andra med motivtion r skitsnack. En dvrg kan simma men blir aldrig en mikeal phelps. Vanliga mnniskor blir snabbt uttrkade.

Precis som kroppen skiljer sig hos mnniskor skiljer sig ven hjrnan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in