2022-04-04, 09:16
Medlem
Om vi säger rent glosor. Hur många måste man kunna för att bemästra ett språk? Vissa säger att kan man de 1000 vanligaste orden förstår man 85% av de talade språket.

Så vad är en bra nivå att ligga på? 2000? Då borde man förstå 95%
Citera
2022-04-04, 09:34
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Med bara glosor kommer man inte så långt. Du måste ha ett hum om hur ord böjs i olika tempus och numerus, annars blir det omöjligt att hänga med i vad som sägs. Jag kan t ex några hundra ord av ungerska, men jag har inte ens börjat förstå mig på böjningssystemen, så jag kan varken göra mig förstådd eller förstå vad som sägs. Mina ordkunskaper hjälper mig bara att kunna avkoda skrivna texter, men det tar orimligt lång tid eftersom jag måste identifiera de böjda ordens grundformer för att kunna slå upp dem.
Citera
2022-04-04, 09:37
Medlem
I västvärlden mäter vi ofta inte antal ord. Däremot i Asien är det vanligt att man gör det. I Japan bör man kunna 2400 tecken vid högstadieålder (13-15), d.v.s. minst 2400 ord.

4000 anses vara gymnasienivå, så nånstans där mellan går väl gränsen.

Liknande siffror i Kina.
Citera
2022-04-04, 09:41
Medlem
shitmagnets avatar
Rätt ordföljd kan ju vara bra också, om man ska göra sig förstådd.
T.ex säga:
"Hur gick det?"
Och inte...
"Horrdi gick, va!"

Rätt intonation är också viktigt. Som i t.ex franskan som tydligen har samma ord för "hur mår du" och "jag mår bra", fast helt olika tonlägen.

Hur är det med Japanska förresten som har enskilda tecken för flera "ord" i följd?

Lära sig om kulturerna bakom språken är minst lika viktigt, om man ska "bemästra" dessa.
Citera
2022-04-04, 10:03
Medlem
lyckebobys avatar
..situationsbetingat såklart, finns ingen levande person på jorden som behärskar alla ämnen.
Så är det även inom data, ingen kan allt lekande lätt.
Citera
2022-04-04, 10:05
Medlem
yz44s avatar
Engelskan har ca 600.000 ord, så då tror jag inte att det räcker med att kunna 2.000 ord (vilket är 0.33% av orden).

Nu är säkerligen en stor mängd av dessa ord sådana som sällan eller aldrig används i vardagen.
Citera
2022-04-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Med bara glosor kommer man inte så långt. Du måste ha ett hum om hur ord böjs i olika tempus och numerus, annars blir det omöjligt att hänga med i vad som sägs. Jag kan t ex några hundra ord av ungerska, men jag har inte ens börjat förstå mig på böjningssystemen, så jag kan varken göra mig förstådd eller förstå vad som sägs. Mina ordkunskaper hjälper mig bara att kunna avkoda skrivna texter, men det tar orimligt lång tid eftersom jag måste identifiera de böjda ordens grundformer för att kunna slå upp dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi
I västvärlden mäter vi ofta inte antal ord. Däremot i Asien är det vanligt att man gör det. I Japan bör man kunna 2400 tecken vid högstadieålder (13-15), d.v.s. minst 2400 ord.

Liknande siffror i Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av shitmagnet
Rätt ordföljd kan ju vara bra också, om man ska göra sig förstådd.
T.ex säga:
"Hur gick det?"
Och inte...
"Horrdi gick, va!"

Rätt intonation är också viktigt. Som i t.ex franskan som tydligen har samma ord för "hur mår du" och "jag mår bra", fast helt olika tonlägen.

Hur är det med Japanska förresten som har enskilda tecken för flera "ord" i följd?

Lära sig om kulturerna bakom språken är minst lika viktigt, om man ska "bemästra" dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
..situationsbetingat såklart, finns ingen levande person på jorden som behärskar alla ämnen.
Så är det även inom data, ingen kan allt lekande lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Engelskan har ca 600.000 ord, så då tror jag inte att det räcker med att kunna 2.000 ord (vilket är 0.33% av orden).

Nu är säkerligen en stor mängd av dessa ord sådana som sällan eller aldrig används i vardagen.

Ja men givetvis att man kan basgrammatik osv. Haha jag menade inte bara glosor.

Om man kan 1000 av dom vanligaste förekommande orden förstår man 85% av de vardagliga talade språket. Punkt.

Men vad är en bra nivå att ligga på tycker ni? Av egen erfarenheter. Letar efter svar från folk som kan lite om språkinlärning.
Citera
2022-04-04, 15:09
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TL99
Ja men givetvis att man kan basgrammatik osv. Haha jag menade inte bara glosor.

Om man kan 1000 av dom vanligaste förekommande orden förstår man 85% av de vardagliga talade språket. Punkt.

Men vad är en bra nivå att ligga på tycker ni? Av egen erfarenheter. Letar efter svar från folk som kan lite om språkinlärning.

Det var svaret jag vill ha. Men jag kan tycka 1000 ord är i lägsta kant. Jag försöker lära mig 2000 ord på spanska men det går inte snabbt framåt. Jag är så dålig på att få orden fastna i huvudet.
Citera
2022-04-04, 16:06
Medlem
Hockeymannen98s avatar
2000-2300 ord räcker nog gott för att kunna hålla relativt simpla konversationer, men förvänta dig inte att du kan dryfta politiska frågor på den nivån. Sedan får du inte glömma att större delen av ditt ordförråd är passiv, vilket innebär att du i realiteten kan ha ett mycket mindre aktivt ordförråd, säg ett på 700-1500 ord beroende på hur ofta du talar språket som nybörjare. En snabb googling visar att engelska moderspråkstalare har ett ordförråd på 10 000 - 30 000+ ord.

Men du kan läsa en hel Dostojevskij-roman på ryska utan att ditt aktiva ordförråd ökar något nämnvärt. Så alldeles oavsett hur många fina ord man än behärskar, så är det helt totalt jävla värdelöst om man inte använder dem dagligen i kontakt med moderspråkstalare. En avancerad nybörjare med ett aktivt ordförråd klarar sig bättre än en universitetsstudent med välinstuderade teoretiska kunskaper av sitt valdas språks grammatik.
Citera
2022-04-04, 16:36
Medlem
Ju fler ord du kan desto fler kan du lära dig. Kan du tillräckligt många för att börja prata med folk kommer du genom pratandet att lära dig fler och fler. Ren glosinlärning behöver du bara göra i ett tidigt stadium, och då är 2000 lite väl tilltaget.

Det här förutsätter då alltså att du har folk att prata med och viljan att prata med dem, eftersom det är det med bred marginal är det lättaste sättet att lära sig ett språk på riktigt (till skillnad från en sån där pellejöns som "kan tolv språk" han pluggat i några månader som han kommer glömma lika fort).

Ska du bara läsa så visst, traggla glosor, men utan att kunna mer än bara basgrammatik kommer kunskapsnivån sluta gå spikrakt uppåt efter ett tag eftersom ord betyder olika i olika kontexter. Du kommer börja tro att du förstår när du inte gör det och procentsiffran kanske till och med går ner ett snäpp.
Senast redigerad av BorIBostadsratt 2022-04-04 kl. 16:39.
Citera
2022-04-06, 01:45
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TL99
Om vi säger rent glosor. Hur många måste man kunna för att bemästra ett språk? Vissa säger att kan man de 1000 vanligaste orden förstår man 85% av de talade språket.

Så vad är en bra nivå att ligga på? 2000? Då borde man förstå 95%

Här har du ett par språkvetare som kommit fram till att 3250–3750 ord motsvarar språkfärdighetsnivå B2 enligt Europarådets skala, d.v.s. den nivå vid vilken man talar flytande i bemärkelsen på samma gång ledigt, i stort sett idiomatiskt och kommunikativt godtagbart för alla parter i samtalet.

Här har du Penguin Readers förlagsinterna svårighetsskala i relation till läsarens förväntade ordförråd. 3000 ord motsvarar den sista nivån ("advanced"), som slussar läsaren vidare till att läsa vanlig hederlig icke-tillrättalagd engelska.

Dina procenttal är lågt satta mål. För mig är det önskvärt att förstå alla ord när jag pratar och läser. När jag inte förstår ett ord under ett samtal frågar jag. När jag inte förstår ett ord i skrift slår jag upp det. En bra nivå för mitt ordförråd definieras då av hur många gånger min samtalspartner tål att jag frågar och hur många gånger per sida jag orkar slå i lexikon. Om jag kan 85 procent av de ca 1500 ord jag uppskattningsvis får höra under 15 minuters ledig replikväxling, så innebär det att jag fått höra ca 225 ord som jag inte begriper utan att behöva fråga. Av 5000 ord i ett bokkapitel på 20 sidor måste jag slå upp 750, d.v.s. 37,5 per sida.
Citera
2022-04-06, 01:53
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi

Liknande siffror i Kina.

Villkoren för svenskars andraspråksstudier i godtyckligt valt främmande språk är helt väsensskilda från vad som gäller japanska och kinesiska barn och ungdomars läs- och skrivinlärning av sina respektive skriftspråk. Dels därför att barn har lärt sig tusen ord innan de hållit i en penna, dels därför att det med dessa båda språks skriftsystem är ytterst vanligt att man kan ett betydande antal ord som man inte vet säkert hur man skriver.
Senast redigerad av NoggerChoc 2022-04-06 kl. 02:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in