Citat:
Ursprungligen postat av
TL99
Om vi säger rent glosor. Hur många måste man kunna för att bemästra ett språk? Vissa säger att kan man de 1000 vanligaste orden förstår man 85% av de talade språket.
Så vad är en bra nivå att ligga på? 2000? Då borde man förstå 95%
Här har du ett par språkvetare som kommit fram till att 3250–3750 ord motsvarar språkfärdighetsnivå B2 enligt Europarådets skala, d.v.s. den nivå vid vilken man talar flytande i bemärkelsen på samma gång ledigt, i stort sett idiomatiskt och kommunikativt godtagbart för alla parter i samtalet.
Här har du Penguin Readers förlagsinterna svårighetsskala i relation till läsarens förväntade ordförråd. 3000 ord motsvarar den sista nivån ("advanced"), som slussar läsaren vidare till att läsa vanlig hederlig icke-tillrättalagd engelska.
Dina procenttal är lågt satta mål. För mig är det önskvärt att förstå
alla ord när jag pratar och läser. När jag inte förstår ett ord under ett samtal frågar jag. När jag inte förstår ett ord i skrift slår jag upp det. En bra nivå för mitt ordförråd definieras då av hur många gånger min samtalspartner tål att jag frågar och hur många gånger per sida jag orkar slå i lexikon. Om jag kan 85 procent av de ca 1500 ord jag uppskattningsvis får höra under 15 minuters ledig replikväxling, så innebär det att jag fått höra ca 225 ord som jag inte begriper utan att behöva fråga. Av 5000 ord i ett bokkapitel på 20 sidor måste jag slå upp 750, d.v.s. 37,5 per sida.