2006-06-25, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
På vilket sätt är italiensk fattigmansmat som snabbmatifierats och säljs i varje gathörn "finkulturellt"?

Dessutom tror jag knappast att de flesta pizzabagare i sverige är muslimer, då håller ju för fan på och joxar med orena varor som skinka och musslor hela dagarna. Min teori är att flertalet är kristna syrier och libaneser.

det stämmer. Dom är ofta kristna, eller liberala moderna muslimer. Troende muslimer skulle aldrig ta i skinka.
Citera
2006-06-25, 23:11
Bannlyst
Citat:
Enligt Wikipedia existerar knappt pizza över huvud taget i Norge annat än i fryst form. Verkar ju smått otroligt, men det är klart, norrmän är ju inte som vanligt folk.

Pizza existerar i Norge på restaurang, men det kostar ungefär 150-200 norska kronor. Överhuvudtaget är ALL utemat i Norge ruskigt dyr, på grund av att dom sparar på sina oljepengar, det är därför som norrmän äter hemgjord macka till lunch och utvecklar Grandiosa-pizzan, så att vanliga familjer kan få chans att äta pizza.
Citera
2006-06-26, 00:23
Bannlyst
finland

kebabpizza finns tydligen i Finland, enligt wikipedia. Finland har precis samma kebabsorter som vi, dvs. i pita, på pizza, i rulle, med strips och med ris
Citera
2006-06-26, 00:33
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Härligt att se att så många uppskattar mångkulturen i Sverige.
Citera
2006-06-26, 17:44
Medlem
Y0dAs avatar
Vilka onda människor ni är som diskuterar pizza när jag är så hungrig som jag är nu

Blir riktigt sugen på en värstingkebabpizza med typ tomat, ost, kebab, svamp, strips, sallad och vitlökssås nu.
Citera
2006-07-05, 10:52
Medlem
Kitzbühels avatar
Kebabpizza är gott! Jag tar enbart kebabpizza och inget annat. Man vill få en mättnadskänsla av pizzan och det får man ej av en vesuvio tex.

I jönköping är kebabpizzorna helt fokking suvveräna. Även gbg ( nån pizzeria vid chalmers höjder ungefär.. ) har bra pizzor med kebab på...

I australien beställde vi en pizza med lammkött, ytterst välgrillat lammkött på, där de specialblandade en tomatsås och vitlöksås åt oss. Grekerna tyckte det blev så bra att de gav oss halva priset som tack för denna kreation och en vecka senare hade de den på menyn

soft
Citera
2006-07-05, 12:07
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Enligt Wikipedia existerar knappt pizza över huvud taget i Norge annat än i fryst form. Verkar ju smått otroligt, men det är klart, norrmän är ju inte som vanligt folk.

Jag åt pizza, american style när jag var i Oslo, 150kr kostade det, men då var det verkligen american, ~65cm i diameter och en cm tjock
Citera
2006-07-05, 12:21
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razumikhin
Jag kan svara för de normala pizzorna i norra Italien. De är helt annorlunda mot i Sverige och förmodligen tycker en svensk "pizzaätare" inte så värst mycket om en italiensk pizza. Och vice versa. Kebabpizza finns inte, ananas finns inte, bearnaisesås finns inte, "oxfilé" finns inte, och så vidare. Det är mest som man kan tänka sig: mozzarella, tomat, sardeller, kapris, "parmaskinka", kronärtsskocka. Inga kebabsåser eller liknande. Mycket lättare än de svenska. I regel inga heta kryddor.

På min lokala pizzeria kan man däremot, exempelvis, beställa tre OLIKA varianter av pizza margherita (bara ost, tomat och basilika) med olika sorters mozzarella och olika sorters tomater. Den "värsta" varianten (med ursprungsmärkt buffelmjölksmozzarella från Kampanien, sicilianska Picadilly-tomater och toskansk olivolja av hög kvalitet) kostar ändå inte mer än 6-7 euro. Sen att den mättar som en halv svensk pizza är en annan femma.

Jag skriver under pa ovanstaende hardfakta.

Dessutom vagar jag lova att alla av de manga icke-svenskar jag kanner anser att kebabpizza, "oxfileobearnaisesas" och andra skumma svenska varianter ter sig naturvidriga och absolut ingenting de i sina vildaste kunde forestalla sig existerade (ān mindre efterfragades). Nar vi pratar pizza blandat svenskar/ickesvenskar kallas dessutom den svenska pizzatypen for "greasy-pizza" pga det generosa anvandandet av graddost och annat sant.
Citera
2006-07-05, 12:40
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treutan
Aaaaah du talar om Götas förmodar jag . Kan rekomendera dig att ta 11:an ut till Hagen och gå till Kungs pizzeria. Jävligt god kebab, har hört att det inte finns så många bra pizzerior i Majorna runt Mariaplan där. Rätt eller fel?

Nån skrev om pizzorna i Norge. Dyra och äckliga, kanske därför att det är svenskar som bakar dom

Nej, jag hatar götas sen dom behandlade oss som skit en gång. Vi var 4 st välklädda ungdomar som skulle ut en kväll. Då vi väntade på en femte i sällskapet bestämde vi oss för att ta en öl på Götas under tiden. Vi går in och beställer varsin öl och sätter oss vid "barborden" mot fönstret. Redan vid beställning är dom griniga och frågar efter leg på alla som dom kritiskt synar. Dricker 3/4 av ölen innan 3 personer går ut och röker för att sen komma tillbaka och vi dricker upp det sista av ölet. Detta var kvällens första öl och vi var verken berusade eller högljudda. Trots detta kommer en snorkig servitör fram och meddelar oss att "om ni inte beställer nåt inom 5 minuter skall ni ut!". Vi skulle förmodligen gått hyfsat omgående (killen kom 5 minuter senare) men vi blir irriterade över detta och frågar varför dom kör denna faciststil. Då får vi kommentaren "grabbar, det här är ingen fritidgård". Vi talade då om i vänliga ordalag att vi tyckte dom hade en jävla stil och att detta var sista gången vi satte vår fot där. Detta har jag också hållit sen dess.

Förövrigt snackar jag om Marsala på Chapmans torg. Dom har god lunch dessutom.

Annars är del Piero (Jeaggerdofsplatsen) och La Fortessa (Stigbergstorget) och Ruffino (Allmänna vägen) väldigt bra. Men just på Mariaplan är det lite ont om dom.
Citera
2006-07-05, 13:19
Medlem
Tjeckzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
Vilka onda människor ni är som diskuterar pizza när jag är så hungrig som jag är nu

Blir riktigt sugen på en värstingkebabpizza med typ tomat, ost, kebab, svamp, strips, sallad och vitlökssås nu.

Strips på pizza?
Citera
2006-07-05, 14:58
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeckz
Strips på pizza?
Haha, bestälde en sådan dagen efter nyårsafton. Var sådär sliten som man är på nyårsdagen och tänker sig att en pizza vore gott. Såg att de som kör ut pizza hade något som var som en kebabpizza + strips! Tänkte att en pomes talrik och en kebabpizza inte vore fel. De kom hem till mig med pizzan, det låg 20 mjuka sladdriga pommes på pizzan. Fick plocka bort dem med handen, äckligaste jag smakat .
Citera
2006-07-05, 16:19
Medlem
Pheliaz00r_#2s avatar
Kebab, Strips, Sås, Sallad, i mina trakter kallas pizzan för Super Kebab

sedan har vi , Vesuvio + Strips + Sås , Super Vesuvio
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem