Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-13, 23:54
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Visst, det kan vi göra.

Jag, en amatör, har redan debunkat ditt påstående i den andra tråden. Ett tafatt försök att få folk att tro att det är riggat.

Nja, nu tycker jag att du blandar ihop begreppen lite. Du har skrivit ett svar på mitt inlägg. Sen recenserar du här ditt eget inlägg och deklarerar invändningarna som varandes debunkade.

Vad som kan betraktas som bunkat och debunkat är ju knappast en exakt vetenskap, särskilt för oss amatörer. Ärligast är nog att framföra sina bästa argument och låta dom tala för sig själva. Med det sagt så uppmanar jag alla som är intresserade att läsa och själva delta i diskussionen som pågår i den andra tråden.

Jag ska i vilket fall bemöta dina synpunkter.
Citera
2022-05-13, 23:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nja, nu tycker jag att du blandar ihop begreppen lite. Du har skrivit ett svar på mitt inlägg. Sen recenserar du här ditt eget inlägg och deklarerar invändningarna som varandes debunkade.

Vad som kan betraktas som bunkat och debunkat är ju knappast en exakt vetenskap, särskilt för oss amatörer. Ärligast är nog att framföra sina bästa argument och låta dom tala för sig själva. Med det sagt så uppmanar jag alla som är intresserade att läsa och själva delta i diskussionen som pågår i den andra tråden.

Jag ska i vilket fall bemöta dina synpunkter.
Oavsett vad jag skriver så förstår du vad jag menar.

Jag ser fram emot ditt svar.
Citera
2022-05-14, 06:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Har jag "erkänt" att ryssar försåtsminerar?? Du måste ha missförstått något jag skrev. Har dom gjort det någon gång i historien? Ja, det utgår jag ifrån. Just nu pratar vi om kropparna som ukrainska soldater släpade runt på i videon.
Tror du att ryssarna har försåtsminerat kroppar och saker runt Bucha? Ja eller Nej?

Citat:
Hur? Jag kan se händer och delar av ansikten. Jag kan se vilken färg dessa har. På bilden av första cyklisten jag länkade ser man del av ansiktet och det är rosa. På andra cyklisten ser man ena handen och den är också rosa. På övriga kroppar ser man knappt någon hud, alternativt att det är för dålig skärpa.
Detta med kropparna är ingen idé att diskutera. Varken du eller jag är några rättsläkare och man kan inte göra någon riktig bedömning av att se bilder.
Citera
2022-05-19, 17:29
Medlem
Conceptions avatar
Mer uppgifter från hemskheterna kring Bucha.

https://www.currenttime.tv/a/so-spin.../31855326.html

Sju av tio av de mördade civila i Butja bär spår av tortyr rapporterar CurrentTime.tv. Bland exemplen finns en man som flåtts levande. Mördade flickor under 10 års ålder bär spår av våldtäkt rapporterar Olexander Sherba, Ukrainas tidigare ambassadör till Österrike.
Citera
2022-05-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Folk fattar t.ex. inte att Mariupol är i Donbas och att Ryssland samarbetar med Donbas egna styrkor som också slåss mot Ukrainas armé. Putin har ju dessutom utropat Donetsk och Luhansk självständiga, vilket var det skäl han åberopade för att ta sig in militärt i Ukraina. Om Ryssland attackerade civila i Mariupol skulle deras armé vända sig mot Putin. Så det finns absolut ingen som helst logik i att Ryssland skulle attackera civilbefolkningen i Mariupol. Däremot är det solklart att Ukrainas styrkor har slagits mot Donbas styrkor inne i Mariupol och vi vet att det utkämpats hårda strider där.

Så först måste man ju förstå sammanhanget och bakgrunden. Därefter tar enkel logik hand om vad som är sannolikt och rimligt. Men om man bygger upp ett narrativ på felaktiga grunder blir alla slutsatser felaktiga.

Visst Mariupol ligger i Donbas det mesta av Donbas har ju vart Ukrains kontroll hela tiden (2/3). Visst seperatisterna hade kontrollen over Mariupol i någon månad 2014 innan dom blev utkörda.
Citera
2022-05-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Visst Mariupol ligger i Donbas det mesta av Donbas har ju vart Ukrains kontroll hela tiden (2/3). Visst seperatisterna hade kontrollen over Mariupol i någon månad 2014 innan dom blev utkörda.
"Separatister"... som ingick i de ryska militära styrkorna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Little...-Ukrainian_War)
Citat:
Little green men (Russo-Ukrainian War)
The phrase "little green men" refers to masked soldiers of the Russian Federation in unmarked green army uniforms and carrying modern Russian military weapons and equipment who appeared during the Russo-Ukrainian War in 2014.

The Russian Federation initially denied that these were Russian military forces, but on 17 April 2014 Russian President Vladimir Putin finally confirmed the presence of the Russian military. Furthermore, numerous sources, including Russian state media, have confirmed that the "little green men" were a mix of operatives from the Special Operations Forces and various other Spetsnaz GRU units. It likely also included paratroopers of the 45th Guards Spetsnaz Brigade of the VDV, and Wagner Group military contractors.
Citera
2022-05-19, 20:14
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan

Donbas hade en hög grad som självstyre och fungerat som en delstat redan innan kuppen 2014. Mariupol är en stad som då tillhörde Donbas och på varje karta idag tillhör det Donbas. Porosjenko lovade Donbas att fortsätta vara självständiga i samma grad. Men Ukraina tog Mariupol. Det är alltså ett brott och en olaglig annektering på samma sätt som Ukraina tillskriver Ryssland om Krim. Det går även emot Minskavtalen där Donbas utlovas en hög grad av självstyre. Lagen omfattar hela Donbas, inte Donbas i uppstyckade delar.
Citera
2022-05-20, 17:45
Medlem
Conceptions avatar
Väldigt övertygande bevis för en rysk avrättning av flera civila. Komplett med filmer.

Tragiskt att läsa.

https://www.nytimes.com/2022/05/19/w...?smid=tw-share
Citera
2022-05-20, 20:02
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pederstomme
Finns det någon självständig reporter från Europa eller Amerikat som finns i Västra Ukraina, som kan dokumentera Bucha?
Finns ju garanterat 1000-tals som vågat...

Vart fan är alla självständiga reportrar?
Får dom inte följa med Ukrainska militären?
Får dom inte vara på plats överhuvudtaget?

Så jävla trött på dessa nyhetsinslag gjorda från ett kontor med en kopp kaffe från våra mainstream media bolag.

Kom upp ur din håla. Merparten av alla stora tv- och nyhetsbyråer har varit på plats och gått runt bland liken. Bara att söka.
Senast redigerad av Mindbusiness 2022-05-20 kl. 20:07.
Citera
2022-05-20, 20:06
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Väldigt övertygande bevis för en rysk avrättning av flera civila. Komplett med filmer.

Tragiskt att läsa.

https://www.nytimes.com/2022/05/19/w...?smid=tw-share

Märkligt att ryssarna inte förstörde kamerorna. Inte de mest begåvade antar jag.
Citera
2022-05-26, 19:10
Moderator
-Info-s avatar
En ny video från Butja har släppts:

Citat:
New Evidence Shows How Russian Soldiers Executed Men in Bucha

Witness testimony and videos obtained by The New York Times show how Russian paratroopers executed at least eight Ukrainian men in a Kyiv suburb on March 4, a potential war crime.

https://www.nytimes.com/2022/05/19/w...xecutions.html
Citat:
The videos, filmed on March 4 by a security camera and a witness in a nearby house and obtained by The New York Times, are the clearest evidence yet that the men were in the custody of Russian troops minutes before being executed.
Citera
2022-06-20, 06:34
Medlem
RustyShacklefords avatar
Italiensk MSM har gjort ett reportage om Bucha, där dom drar slutsatsen att "vissa, eller många" civilister sannolikt avrättades av ukrainska specialstyrkor efter att rysk trupp drog sig tillbaka:
https://twitter.com/NieblaGuerra/sta...43416720822273

-Vilket ju skulle vara en rimlig förklaring till alla vita armbindlar på liken som låg utspridda på gatorna.

I andra klippet förklarar reportern att intel från lojalister ur lokalbefolkningen var avgörande för ryssarna för att identifiera militära mål att skjuta på i Kiev. Säger väl sig självt kanske. Men det är sällan man får sån handfast information från MSM, som gör händelser som utspelar sig i kriget begripliga.

Tyvärr bara två korta klipp som är textade på engelska. Skulle vara intressant att se hela reportaget.

EDIT:
"Special Forces Regiment SAFARI Begins Clearing Operation in Bucha from Saboteurs and Accomplices of Russia"
Citat:
Special forces have begun a clearing operation in the city of Bucha in the Kyiv region, which has been liberated by the Armed Forces of Ukraine. The city is being cleared from saboteurs and accomplices of Russian forces.
https://en.lb.ua/news/2022/04/02/124...nt_safari.html

Hmm... Undra vad "being cleared" betyder i det här sammanhanget?

EDIT 2:
Minns att Scott Ritter i en intervju kritiserade ryssarna för att dom frotterade sig med civilbefolkning runt Kiev på detta sätt, när dom inte hade för avsikt att hålla området permanent. Han menar att de borde ha kunnat förutse den här händelseutvecklingen, och att dom därmed har en indirekt skuld i att dessa avrättningar ägde rum -Och det kan man ju hålla med om.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-06-20 kl. 07:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in