2022-04-28, 17:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Varför ” debatteras”
detta fortfarande?
FN HRW och andra har ju preliminärt slagit fast att grova krigsbrott har begåtts och Ryssland är ansvarigt.
Nu fortsätter utredningarna.
När de är klara, och det preliminära resultatet fastslås kan väl diskussionen fortsätta.
Ryssland kommer såklart aldrig att erkänna nåt.
Det finns de som fortfarande inte förstått att det har begåtts krigsbrott i Ukraina utan tror att allting är en lögn.
Citera
2022-04-28, 17:39
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns de som fortfarande inte förstått att det har begåtts krigsbrott i Ukraina utan tror att allting är en lögn.
Jag tror inte så är fallet.
De vill helt enkelt inte veta,
eller så vill dom så tvivel på vanligt ryskt manér.
Citera
2022-04-28, 17:53
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Nej, det gör det inte. Jag har inte kunnat kontrollera alla kroppar. Jag tror inte att en bit kött hade varit oigenkännerlig efter 2 veckor i en snitttemperatur av 8 plusgrader. Du vet att 8 plusgrader är ditt kylskåp. Lägger du en julskinka i ditt kylskåp så får du gärna beskriva för mig hur ruttet det är efter 2 veckor.
Jag har för fan korvar i min kyl som legat där i 2 veckor. Ska äta dem idag.

Får det dig att ändra uppfattning då?

Har inte kunnat kontrollera alla kroppar? Du kan väl kolla på dom tre jag länkade? Är det för svårt eller? Ser dom ut att ha legat där i minst två veckor? Enkel fråga.

Får det mig att ändra uppfattning? Om ditt kylskåp? Nejdå.
Dock möjligen om huruvida du faktiskt är intresserad av att föra en seriös diskussion här.

Här kan du se en aktuell sjudygnsprognos i Sverige:
https://www.klart.se/

Vet inte var du bor, men max och min temperaturer i Stockholm är just nu jämförbara med Bucha, under den period vi diskuterade. Dock lägre maxtemperatur här. Och det kommer inte heller regna.

Så du kan väl lägga ut korvarna på gatan invirad i nåt klädesplagg?
Återkom med resultat. Ta gärna före- och efter-foto på korvarna och lägg upp på Imgur. Länka i tråden.

Guldstjärna får du om du dessutom tillagar och äter dom efteråt.

EDIT:
Vi kan ju också ta med i beräkningen att dina korvar har massa konserveringsmedel i sig. Vilket vi människor inte har.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-28 kl. 17:56.
Citera
2022-04-28, 18:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Har inte kunnat kontrollera alla kroppar? Du kan väl kolla på dom tre jag länkade? Är det för svårt eller? Ser dom ut att ha legat där i minst två veckor? Enkel fråga.

Får det mig att ändra uppfattning? Om ditt kylskåp? Nejdå.
Dock möjligen om huruvida du faktiskt är intresserad av att föra en seriös diskussion här.

Här kan du se en aktuell sjudygnsprognos i Sverige:
https://www.klart.se/

Vet inte var du bor, men max och min temperaturer i Stockholm är just nu jämförbara med Bucha, under den period vi diskuterade. Dock lägre maxtemperatur här. Och det kommer inte heller regna.

Så du kan väl lägga ut korvarna på gatan invirad i nåt klädesplagg?
Återkom med resultat. Ta gärna före- och efter-foto på korvarna och lägg upp på Imgur. Länka i tråden.

Guldstjärna får du om du dessutom tillagar och äter dom efteråt.

EDIT:
Vi kan ju också ta med i beräkningen att dina korvar har massa konserveringsmedel i sig. Vilket vi människor inte har.
Jag får nog istället ifrågasätta hur seriös du är i din diskussion? Du tittar alltså på ett filmklipp där någon kör förbi med bil och ser att kropparna inte är förmultnade så mycket som du tycker?

Korvexperimentet får du gärna köra själv. Du kan även prova att lägga ett grishuvud i din kyl och se det ruttna på 2 veckor. Inget konserveringsmedel där.

Nej, stockholmstemperaturen nu är inte som Bucha i Mars. Scrollar du ner lite på din länk så ser du att snittemperaturen i Bucha under Mars 2022 var 3 grader. Jag hoppas verkligen det är varmare hos er på fel sida Sverige.
https://www.timeanddate.com/weather/...th=3&year=2022
Senast redigerad av Conception 2022-04-28 kl. 18:37.
Citera
2022-04-28, 18:15
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:

För att få en bättre balans på historien. Den här rapporten publicerades efter Bucha:

https://www.osce.org/files/f/documents/f/a/515868.pdf
”The Mission is not able to conclude whether the Russian attack on Ukraine per se may qualify as a widespread or systematic attack directed against a civilian population.”

Det finns alltså inga bevis för ryska systematiska attacker mot Ukraina. Däremot sägs det i samma rapport ovan att båda parter har begått krigsbrott.

Så det är bättre att ha en balanserad grundinställning och inte demonisera någon av parterna och istället examinera samtliga fakta och bevis.
Citera
2022-04-28, 18:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
För att få en bättre balans på historien. Den här rapporten publicerades efter Bucha:

https://www.osce.org/files/f/documents/f/a/515868.pdf
”The Mission is not able to conclude whether the Russian attack on Ukraine per se may qualify as a widespread or systematic attack directed against a civilian population.”

Det finns alltså inga bevis för ryska systematiska attacker mot Ukraina. Däremot sägs det i samma rapport ovan att båda parter har begått krigsbrott.

Så det är bättre att ha en balanserad grundinställning och inte demonisera någon av parterna och istället examinera samtliga fakta och bevis.
Det är väl jättebra att de inte är partiska innan utredningen är klar. Detta uttalande behöver såklart inte betyda att det inte finns några bevis. Bevis finns, det finns det många OSINT som intygar.
Citera
2022-04-28, 18:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ugh! Ska du verkligen framhärda i detta?

Snittemperatur mars? Vi snackar de två sista veckorna i mars. Du kunde väl bara ha kollat själv och insett att det var betydligt kallare de två första veckorna än de två sista?

Har du hundar och råttor i din kyl? Regnar det därinne?
Har du läst hemkunskap? Kommer du ihåg att man ska förvara matvaror i jämn temperatur? Har du prövat att frysa ner och värma upp tex ett paket glass 14 gånger? Inte jag heller. Men utan att vara expert så kan jag säga att du kommer få slänga glassen sen.

Det där med att man helt plötsligt måste vara expert för att kunna bedöma något som endast kräver sunt förnuft är inget mer än en undanflykt, när ämnet inte passar. Men jag kan såklart inte tvinga dig att använda ditt eget eget omdöme. Du behöver inte.

Och det var du själv som ville diskutera om din kyl och frys och dina två veckor gamla korvar. Och nu beter du dig som om det var jag som tog upp ämnet. Grishuvud kan du va själv.
Ok, ska du börja med påhopp nu? Grishuvud? Vet du vad påhopp ofta antyder?

Vi släpper det om temperaturen då vi helt klart tycker olika. Men du får gärna besvara alla övriga punkter jag tagit upp om soldaten som "flinar" enligt dig. De stora bomberna som ligger under varje lik och allt annat du har undvikit att svara på.

Citat:
Har inga som helst problem att tro på varken det ena eller det andra, eller både och -Så länge någon gör en ansats att utreda sakerna på ett seriöst sätt. Att inga krigsbrott skulle ha begåtts under kriget är väldigt svårt att tro.
Bra, då kan vi lämna ämnet tills utredningen är klar om du vill så får vi se vem som har rätt.
Senast redigerad av Conception 2022-04-28 kl. 18:45.
Citera
2022-04-28, 18:48
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
. Bevis finns, det finns det många OSINT som intygar.

Just om Bucha finns en hel del. Men vi behöver en opartisk utredning. FN vill inte ha en sådan.
Citera
2022-04-28, 18:53
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Bra förklarat av Brian hur Ukrainas egna bevis i själva verket bevisar att Ukraina har gjort det.

https://youtu.be/MpSM-aiaxK4

Oj, den borde fler se. Tack för länken, ska kolla fler av hans filmer. Påminner mycket om the The Grayzone som gör liknande avslöjanden. https://www.youtube.com/channel/UCEX...E2vFeJePNe9UcQ

Helt sjukt att man ska behöva konsultera såna här "medborgarjournalister" för att få sanningen samtidigt som de stora mediahusen vevar propaganda. Finns nog rätt många som är intresserade av sanningen och inte någon sidas "narrativ".
Citera
2022-04-28, 18:54
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Just om Bucha finns en hel del. Men vi behöver en opartisk utredning. FN vill inte ha en sådan.
Va?
Opartiska utredningar är redan igång.

Frågan är nu om ryssland kommer att acceptera utredningarnas slutsatser.
Citera
2022-04-28, 19:00
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ok, ska du börja med påhopp nu? Grishuvud? Vet du vad påhopp ofta antyder?

Vi släpper det om temperaturen. Men du får gärna besvara alla övriga punkter jag tagit upp om soldaten som "flinar" enligt dig. De stora bomberna som ligger under varje lik och allt annat du har undvikit att svara på.

Vad grishuvud antyder? Ingen aning. Jag brukar använda det som beteckning på någon som inte vill ha en seriös diskussion.

Han flinar inte enligt dig? Ok, då säger vi det. Poäng till dig.

En landmina har en "lagom" stor sprängladdning som är specifikt avsedd för att ta av benet, men inte döda. På så vis dränerar du motståndarsidans resurser maximalt. En försåtsminering kan ha precis vilken sprängverkan som helst. Kan vara laddad med splitter. Man vet inte. Soldaterna i filmen visar ingen som helst försiktighet alls.

Du vill släppa temperaturdiskussionen? Ok det kan du göra genom att sluta diskutera. Annars så fortsätter du diskutera, tex genom att förklara varför dom där tre kropparna ser ut som dom gör, trots att vi ska tro att dom legat där i minst två veckor.
Citera
2022-04-28, 19:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Han flinar inte enligt dig? Ok, då säger vi det. Poäng till dig.
Ok!

Citat:
En landmina har en "lagom" stor sprängladdning som är specifikt avsedd för att ta av benet, men inte döda. På så vis dränerar du motståndarsidans resurser maximalt. En försåtsminering kan ha precis vilken sprängverkan som helst. Kan vara laddad med splitter. Man vet inte. Soldaterna i filmen visar ingen som helst försiktighet alls.

Citat:
A booby trap may be of any size. However, as a general rule the size of most explosive booby traps use between 250 g and 1 kg of explosive. Since most booby traps are rigged to detonate within a metre of the victim's body, this is adequate to kill or severely wound.
Tror som jag skrev till dig innan att det är svårt att gömma en större bomb än så under ett lik. Dessa soldater har troligen bättre kunskap än vad du och jag har över hur ryssarna tillverkar försåtsmineringar. Men jag tycker att det är bra att du erkänt att ryssar försåtsminerar. Det är också ett krigsbrott.
https://treaties.un.org/Pages/ViewDe...r=26&clang=_en

Citat:
Du vill släppa temperaturdiskussionen? Ok det kan du göra genom att sluta diskutera. Annars så fortsätter du diskutera, tex genom att förklara varför dom där tre kropparna ser ut som dom gör, trots att vi ska tro att dom legat där i minst två veckor.
Men hur kan du se genom den filmen vilket skick kropparna är i? Varken du eller jag är några kriminaltekniska utredare och kan knappast göra en bedömning genom att titta på ett påklätt lik på en film. Du påstår att liken ruttnar I Mars och jag gör det inte. Vad mer kan vi diskutera gällande temperaturen?
Senast redigerad av Conception 2022-04-28 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in