2022-04-06, 19:02
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det finns rysstroll på Flashback och vissa av dem använder Google Translate för att översätta text till och från svenska. Det ser man på en del lustiga översättningsmissar som ibland inträffar. (min favorit är "strike position" -> "strejkposition". )

De flesta rysstroll och Putinrunkare här på FB är givetvis inte betalda av Ryssland utan bara nyttiga idioter och foliehattar. Det är ju samma stollar som backar Putin som spred desinformation i covidtrådarna.
Citera
2022-04-06, 19:14
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kan vi också komma överens om att om detta visar sig vara en lögn, precis som vattendroppen och liket i sidospegeln att du slutar titta på sådana kanaler för att de inte håller sig till sanningen?

Som sagt, jag tror att det är ett försök att förvilla.

Du vill slå vad alltså? Då får du allt lägga en motprestation i potten.

Om detta visar sig vara sant så får du börja dryga ut din media-diet med att läsa RT en gång i veckan.
Och om det visar sig vara falskt så deletar jag Gonzalo Liras kanal på mitt Telegram. Då är han död för mig!

Är du med på det?

(Nu läser jag inte heller RT för närvarande, eftersom det ändå inte går att använda som referens i diskussioner på FB -Alla bara börjar gallskrika och blir röda i fejset. Men jag tänkte börja. Tänkte att det kan va ett bra sätt att triangulera medialögnerna lite, på båda sidor.)

Citat:
Sedan kan du få svara på min fundering. Om nu satellitbilderna är fejk, varför visar inte Ryska myndigheter egna bilder från sin satellitövervakning? Detta skulle i min mening har gjorts omgående om de var fejkade. Nu sitter istället någon anonym som kallar sig Rybar och kontrollerar skuggor och soltid och kommer fram till att det är fejk. Det känns som ett väldigt amatörmässigt sätt att angripa felaktigheter på.

https://www.glavkosmos.com/en/earth-observation/

Bra fråga.
Vet vi att dom inte har kollat på sånt? Når all sådan information ut till de kanaler vi läser? Jag kan tänka mig att man skulle kunna vara säkrare på sin sak om man var trogen RT-läsare. Synd kanske att man inte är det.

EDIT:
Angående "vattendroppen och liket i sidospegeln" så kände jag inte till saken över huvud taget innan folk i tråden började debunka det och hävda att jag hade förletts av disinformation.
Jag brukar vara väldigt försiktig med att dra slutsatser av vad jag ser på bild eller video. Det är som ett antikfynd som har plockats bort ur sin viloplats i jorden. När det är borta ur sin ursprungliga kontext så är också 90% av alla slutsatser man kan dra av det borta.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-06 kl. 19:22.
Citera
2022-04-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Absolut. Här är det nog alla bilder som delas på sociala nätverken som är bäst, samt naturligtvis om man är eller känner personer i området.

Problemet med att "bevisa" för personer som inte godtar något, utan allt är lögn om de inte själva är med i händelsen.

Jag har personligen fått höra berättleser som är helt avskyvärda. Personer som gömt sig när ryssarna kommit, de försökt sedan fly men behövde betala "avgifter" vid varje rysk checkpoint så de hade inte råd så de fick återvända hem, och jag har inte hört något mer från dem (Norra Kiev). Deras grannar gömde sig för övrigt inte lika bra, så de blev skjutna när de klev fram.

Hur ska man bevisa detta?

Att säga att det finns en massa ukrainska nynazister som skjuter folk... Om det inte vore för att gömma sig för folkmordsanklagelser så skulle jag nog säga "Gud, så dumt alltså..."

Men vi talar faktiskt om massmord på ukrainare som endast ville leva sitt liv utan att bli domderade av Ryssland och den koloniala ryska kulturen, och staten. Därför måste man använda ett annat tonläge. Det går inte säga, "nämen va tokigt" utan man måste lägga sig på nivån "Du är en jävla medlöpare till folkmord, ditt jävla as". För det är det sista som faktiskt är det korrekta ur en känslomässigt nivå.

Det kan nämligen inte bli värre än vad det ryssland gör just nu. Att kräva detaljerade bevis när du kan få ett så stort antal historier, vittnesskildringar, bilder, videor av det som händer. Tja, då kan det vara så att du helt enkelt är oförmögen att ta in vad som faktiskt händer.

Här kan du ganska lätt titta i trådarna "Situationen i Ukraina" det finns 3 eller 4. Trådarna startades runt 2013-2014 under revolutionen, för att sedan fortgå. Du behöver inte vara för analytisk för att se vilka som är ryssbotar.

En sak att kanske stödja det ryska narrativet, för det finns det fullt av ryssar som gör samt normalt sätt ytterkantsmänniskor. Men att bombardera forumet med propaganda som är kooordinerad och centraltstyrd är något annat. Det är dock lätt att se att de finns, om du tar dig tiden.

Okej, det tycker jag dock att jag gör. Finns mycket skit från ryska sidan som jag ser rakt igenom. Men det innebär ju inte att jag därav kommer vända kinden till om jag ser något lika suspekt från Ukrainas sida. På tal om Nazism så citerar jag er bägge t.ex och kan utveckla lite nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det största problemet (för Ryssland) är att ryssarna öser ut lögn efter lögn här. Dåliga lögner dessutom. Lögner som lätt genomskådas och debunkas.

Då utgår alla automatiskt ifrån att Ryssland är 100% skyldig till allt. För varför skulle man ljuga så intensivt och desperat, om man är oskyldig? Är man oskyldig så talar man sanning eftersom det gynnar en själv bäst då.

Utredningen får väl visa vad som exakt hänt med varje död kropp, men att Rysslands trovärdighet är på exakt noll är väl i stort sett alla överens om.

Ja jag har sett många lögner blivit debunkade. Vattendroppen t.ex, när ryssarna påstod att liket i bucha rörde på sig. Liken är ju helt klart INTE levande. Enkelt och konkret debunkat som en lögn. Men några key-points är faktiskt kvarstående i kriget generellt och har inte blivit debunkade.

Ryssland: det finns nazister i Ukraina som dödat och trakasserqt ryssar i 8 år. Se dessa filmer.
Twitter: Nej det gör det inte. Det är bara några få nassar som gör sånt.

Tycker du ”det är bara några få” att det är ett tillfredsställande svar? Tänk om Finland hade några få, 10 pers bara som var anti-svenskar och torterade ihjäl svenskar systematiskt. Och när vi bad Finland om hjälp eller EU eller väst, då svarade dom bara ”det är bara några få.”.

Hur länge tror du det hade dröjt innan majoriteten av svenskar hade röstat på en ”special operation” i Finland? 8 år? 10? 20? Om ingen tog problemet på allvar så hade jag röstat på att skicka in MUST i Finland. Oavsett om det ”bara var några få Azov-finskar som knullade svenskar”.
Senast redigerad av fr0g 2022-04-06 kl. 19:27.
Citera
2022-04-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Personerna som ingår i den brigad som den anklagade ansvarar för är i många fall av blandad rysk och
mongolisk/koreansk/asiatisk bakgrund.

https://www.newsweek.com/russia-ukraine-war-azatbek-omurbekov-putin-bucha-1695385
https://en.wikipedia.org/wiki/64th_Motor_Rifle_Brigade
https://showbizcast.com/lieutenant-colonel-omurbekov-azatbek-asanbekovich

Blandad? Ser ju 100% ut som mongoler. Vilken jävla shitshow detta krig är. Varför är mongoler i ryska armén?
Citera
2022-04-06, 19:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Du vill slå vad alltså? Då får du allt lägga en motprestation i potten.

Om detta visar sig vara sant så får du börja dryga ut din media-diet med att läsa RT en gång i veckan.
Och om det visar sig vara falskt så deletar jag Gonzalo Liras kanal på mitt Telegram. Då är han död för mig!

Är du med på det?
Faktum är att jag redan redan tittar i Ria Novosti och RT emellanåt, men hittills i kriget har det faktiskt mest varit strunt. De skrev förvisso någonstans i rysk media om förluster på över 10000 soldater men det visade sig, efter att det legat uppe 2 timmar, att sidan var hackad. Jag tror snarare att någon fick ett telefonsamtal om att ta bort "lögnen". Nu är Rysslands officiella siffra fortfarande 1351 soldater fast bilder dokumenterat visat att de förlorat över 2000 fordon.

Du får göra vad du vill med Gonzalo Lira. Jag bryr mig inte. Jag tycker dock inte att han varit trovärdig tidigare.

Citat:
Bra fråga.
Vet vi att dom inte har kollat på sånt? Når all sådan information ut till de kanaler vi läser? Jag kan tänka mig att man skulle kunna vara säkrare på sin sak om man var trogen RT-läsare. Synd kanske att man inte är det.
Jag har inte sett något i rysk media om att de har visat egna bilder. De har endast dementerat Maxars bilder med att de är fejkade.

Jag tror snarare att redan har de kollat på det och sett "Shit, de har rätt" eller också har de inte teknologin att titta på jorden så detaljrikt som de uppger, annars borde vi ha sett deras egna bilder vid det här laget.

Jag ska också tillägga att jag tror inte att staten har så bra kontroll på Glavkosmos att de helt enkelt kan fejka sina egna bilder och publicera. Personalen på Glavkosmos är nog för internationella för att tillåta sån skit.
Senast redigerad av Conception 2022-04-06 kl. 19:26.
Citera
2022-04-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
När sa jag att Azov är skyldiga? Jag sa att lejonpartens av dom 300 GISSAR jag på har dött i korselden mellan Ryssland Ukraina. Bomber artilleri och skott. Och att jag tycker det är märkligt att man ska behöva ses som ett rysstroll och genocid-apologet bara för att man tror det.

När det gäller den specifika gatan där det ligger 12-20 pers döda så finns det ju bevis att ryssen dödat minst 1. Och vittnesmål om att dom dödat ett antal till, säg 7-10 stycken ska ha blivit avrättade pga sina ”nazistiska tatueringar”.

Det är vad jag lutar mot just nu. Tror inte att Ryssland mördat 300 pers i kallt blod. Men dom har antagligen dödat ett dussintal pga vad dom själva tror är en ”denazifikation”.

Sen tror jag det är möjligt att ukrainarna dödat vad dom anser är ryska kollaboratörer. Det finns det inga smoking-gun bevis för än så länge. Men det skulle inte förvåna mig om det stämmer. På tal om vad Ukraina är kapabla till.

Tja kanske. Det bör gå att få klarhet efter att liken tagits ur massgraven vilken slags död de mötte.

Systematiska och summariska avrättningar av civilbefolkningen är ett krigsbrott om det bara är 5 st hursomhelst.
Citera
2022-04-06, 19:33
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Faktum är att jag redan redan tittar i Ria Novosti och RT emellanåt, men hittills i kriget har det faktiskt mest varit strunt. De skrev förvisso någonstans i rysk media om förluster på över 10000 soldater men det visade sig, efter att det legat uppe 2 timmar, att sidan var hackad. Jag tror snarare att någon fick ett telefonsamtal om att ta bort "lögnen". Nu är Rysslands officiella siffra fortfarande 1351 soldater fast bilder dokumenterat visat att de förlorat över 2000 fordon.

Du får göra vad du vill med Gonzalo Lira. Jag bryr mig inte. Jag tycker dock inte att han varit trovärdig tidigare.

Okej. Det får bli ett gentlemans-vad då, utan insats.

Citat:
Jag har inte sett något i rysk media om att de har visat egna bilder. De har endast dementerat Maxars bilder med att de är fejkade.

Jag tror snarare att redan har de kollat på det och sett "Shit, de har rätt" eller också har de inte teknologin att titta på jorden så detaljrikt som de uppger, annars borde vi ha sett deras egna bilder vid det här laget.

Jag ska också tillägga att jag tror inte att staten har så bra kontroll på Glavkosmos att de helt enkelt kan fejka sina egna bilder och publicera. Personalen på Glavkosmos är nog för internationella för att tillåta sån skit.

Nä men visst, du har självklart en poäng. Vi får se om det bubblar upp i den ryska filterbubblan så småningom.

Håller du då med mig om min motsatta poäng?
Att man i den västerländska filterbubblan inte skulle missa chansen att debunka detta, om det är falskt.
Liksom man inte missade chansen med "vattendroppen i backspegeln".

Den här anklagelsen är ju dessutom mycket mer graverande, eftersom implikationen är att satellitbilden måste vara avsiktligt fejkad av väst. Det är i så fall rent bedrägeri.
Citera
2022-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
...

Tycker du ”det är bara några få” att det är ett tillfredsställande svar? Tänk om Finland hade några få, 10 pers bara som var anti-svenskar och torterade ihjäl svenskar systematiskt. Och när vi bad Finland om hjälp eller EU eller väst, då svarade dom bara ”det är bara några få.”.

Hur länge tror du det hade dröjt innan majoriteten av svenskar hade röstat på en ”special operation” i Finland? 8 år? 10? 20?

Nej, det har inte funnits några massmord i Ukraina på ryssar och ryskspråkiga. Det är ju bara dumheter.

Jag känner en stor mångd ryskspråkiga, ukrainskaspråkiga och tvåspråkiga. INGEN tycker detta stämmer och det är bara "normal" rysk propaganda. Att det skulle finnas systematisk tortyr av ryssar är ju rena dumheter. Men om du tittar lite mer på ryskpropaganda så kanske du snart anser att ryssland har sin fulla rätt att invadera grekland... Eller ta valfrittland, då några ryska turister inte fick beställa sin sprit på Moskva ryska. Grattis.

Här tror jag vi verkligen har olika nivåer då du tycker att det är normalt att invadera ett land för att det finns någon youtube film. Ledsen men du har just sänkt dig till att vara en av de normala medlöparna eller så har du allvarliga problem med proportioner.

Jag har hört från svenskryssar att ukrainarnahar retat dem länge, så ibland måste man slå till. Det är väldigt fascistiskt, och väldigt ryskt... Att tycka att detta är OK. Tja, finns liksom inget mer att säga.
Citera
2022-04-06, 19:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nä men visst, du har självklart en poäng. Vi får se om det bubblar upp i den ryska filterbubblan så småningom.

Håller du då med mig om min motsatta poäng?
Att man i den västerländska filterbubblan inte skulle missa chansen att debunka detta, om det är falskt.
Liksom man inte missade chansen med "vattendroppen i backspegeln".

Den här anklagelsen är ju dessutom mycket mer graverande, eftersom implikationen är att satellitbilden måste vara avsiktligt fejkad av väst. Det är i så fall rent bedrägeri.
Jag håller med dig. Detta från Rybar trendar redan lite och tydligen redan debunkad av någon. Jag kan dock inte dubbelkolla detta.

Citat:
Interesting that Rybar is chosing to ignore the imagery from Planets satellites, that when cross referenced, prove the Maxar images are from mid-March

https://twitter.com/KidFromThe60s/status/1511432124540325900

Men vi kommer säkert få se mer förklaringar på detta så småningom när de riktigt kunniga träder in i bilden.
Citera
2022-04-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Nej, det har inte funnits några massmord i Ukraina på ryssar och ryskspråkiga. Det är ju bara dumheter.

Jag känner en stor mångd ryskspråkiga, ukrainskaspråkiga och tvåspråkiga. INGEN tycker detta stämmer och det är bara "normal" rysk propaganda. Att det skulle finnas systematisk tortyr av ryssar är ju rena dumheter. Men om du tittar lite mer på ryskpropaganda så kanske du snart anser att ryssland har sin fulla rätt att invadera grekland... Eller ta valfrittland, då några ryska turister inte fick beställa sin sprit på Moskva ryska. Grattis.

Här tror jag vi verkligen har olika nivåer då du tycker att det är normalt att invadera ett land för att det finns någon youtube film. Ledsen men du har just sänkt dig till att vara en av de normala medlöparna eller så har du allvarliga problem med proportioner.

Jag har hört från svenskryssar att ukrainarnahar retat dem länge, så ibland måste man slå till. Det är väldigt fascistiskt, och väldigt ryskt... Att tycka att detta är OK. Tja, finns liksom inget mer att säga.

Det enda som kommer i närheten av debunkande är att du känner ryskar som vittnar om att det är bullshit. Det förstår jag, men då står väl ord mot ord? För det finns många vittnesmål från donetsk/luhansk där dom pratar om just trakasserier och mord mot ryssar. Hur ska jag som känner varken dig eller ryssarna jag sett vittna veta vem som är ärlig?

Var bor dom du pratar om förövrigt? Är det i donetsk, Krim eller luhansk? Ingen har sagt genocid förövrigt. T.om Putin. Det han säger är att han vill förhindra ett genocid.
Senast redigerad av fr0g 2022-04-06 kl. 20:02.
Citera
2022-04-06, 20:02
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag misstänker att han har bytt kläder själv för att undkomma, blivit upptäckt, försökt fly, blivit skjuten i benet.

Men här är en annan film om du tvivlar ytterligare.
https://twitter.com/Troubleless_/status/1510286640568221702

Jag är helt övertygad nu. Hittade den här tråden. Fy fy fan.

https://twitter.com/hashtag/BuchaMassacre
Citera
2022-04-06, 20:03
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Blandad? Ser ju 100% ut som mongoler. Vilken jävla shitshow detta krig är. Varför är mongoler i ryska armén?

Vad menar du? Hur tror du ryssar ser ut egentligen?

Säg inte att du trott att Putin och Ryssland är den vita rasens försvarare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in