Citat:
Ursprungligen postat av
OlofRen
Absolut. Här är det nog alla bilder som delas på sociala nätverken som är bäst, samt naturligtvis om man är eller känner personer i området.
Problemet med att "bevisa" för personer som inte godtar något, utan allt är lögn om de inte själva är med i händelsen.
Jag har personligen fått höra berättleser som är helt avskyvärda. Personer som gömt sig när ryssarna kommit, de försökt sedan fly men behövde betala "avgifter" vid varje rysk checkpoint så de hade inte råd så de fick återvända hem, och jag har inte hört något mer från dem (Norra Kiev). Deras grannar gömde sig för övrigt inte lika bra, så de blev skjutna när de klev fram.
Hur ska man bevisa detta?
Att säga att det finns en massa ukrainska nynazister som skjuter folk... Om det inte vore för att gömma sig för folkmordsanklagelser så skulle jag nog säga "Gud, så dumt alltså..."
Men vi talar faktiskt om massmord på ukrainare som endast ville leva sitt liv utan att bli domderade av Ryssland och den koloniala ryska kulturen, och staten. Därför måste man använda ett annat tonläge. Det går inte säga, "nämen va tokigt" utan man måste lägga sig på nivån "Du är en jävla medlöpare till folkmord, ditt jävla as". För det är det sista som faktiskt är det korrekta ur en känslomässigt nivå.
Det kan nämligen inte bli värre än vad det ryssland gör just nu. Att kräva detaljerade bevis när du kan få ett så stort antal historier, vittnesskildringar, bilder, videor av det som händer. Tja, då kan det vara så att du helt enkelt är oförmögen att ta in vad som faktiskt händer.
Här kan du ganska lätt titta i trådarna "Situationen i Ukraina" det finns 3 eller 4. Trådarna startades runt 2013-2014 under revolutionen, för att sedan fortgå. Du behöver inte vara för analytisk för att se vilka som är ryssbotar.
En sak att kanske stödja det ryska narrativet, för det finns det fullt av ryssar som gör samt normalt sätt ytterkantsmänniskor. Men att bombardera forumet med propaganda som är kooordinerad och centraltstyrd är något annat. Det är dock lätt att se att de finns, om du tar dig tiden.
Okej, det tycker jag dock att jag gör. Finns mycket skit från ryska sidan som jag ser rakt igenom. Men det innebär ju inte att jag därav kommer vända kinden till om jag ser något lika suspekt från Ukrainas sida. På tal om Nazism så citerar jag er bägge t.ex och kan utveckla lite nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Det största problemet (för Ryssland) är att ryssarna öser ut lögn efter lögn här. Dåliga lögner dessutom. Lögner som lätt genomskådas och debunkas.
Då utgår alla automatiskt ifrån att Ryssland är 100% skyldig till allt. För varför skulle man ljuga så intensivt och desperat, om man är oskyldig? Är man oskyldig så talar man sanning eftersom det gynnar en själv bäst då.
Utredningen får väl visa vad som exakt hänt med varje död kropp, men att Rysslands trovärdighet är på exakt noll är väl i stort sett alla överens om.
Ja jag har sett många lögner blivit debunkade. Vattendroppen t.ex, när ryssarna påstod att liket i bucha rörde på sig. Liken är ju helt klart INTE levande. Enkelt och konkret debunkat som en lögn. Men några key-points är faktiskt kvarstående i kriget generellt och har inte blivit debunkade.
Ryssland: det finns nazister i Ukraina som dödat och trakasserqt ryssar i 8 år. Se dessa filmer.
Twitter: Nej det gör det inte.
Det är bara några få nassar som gör sånt.
Tycker du ”det är bara några få” att det är ett tillfredsställande svar? Tänk om Finland hade några få, 10 pers bara som var anti-svenskar och torterade ihjäl svenskar systematiskt. Och när vi bad Finland om hjälp eller EU eller väst, då svarade dom bara ”det är bara några få.”.
Hur länge tror du det hade dröjt innan majoriteten av svenskar hade röstat på en ”special operation” i Finland? 8 år? 10? 20? Om ingen tog problemet på allvar så hade jag röstat på att skicka in MUST i Finland. Oavsett om det ”bara var några få Azov-finskar som knullade svenskar”.