2022-04-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Personalbrist, stress, personal som inte kan bra svenska och som inte bryr sig om äldre svenskar.

Tack.

Kan få vilken människa som helst med skört skelett, att tappa själagnistan

Om du sätter en 25-årig fotbollsspelare med benbrott på Guentanamo, är det knappast den brutna ankeln som tar hans livslust
Eller kolla bara Julian Assange.
Han var i sina bästa år och blev ändå coco av att sitta inlåst på ambassaden i flera år. Såvitt jag vet var det inte för att han föll på hallmattan (som ju dock går att ta bort om den nu är en risk)
Citera
2022-04-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Att vara 100+ och fortfarande kunna stå upp måste anses vara högst anmärkningsvärt och enastående bland människosläktet i stort och bland skandinaver i synnerhet. Extremt få människor får uppleva detta.

Nu handlar det om att hon ville leva, hon tyckte livet gav henne nåt trots att kroppen inte behagade män och fåfänga ungdomar sen länge
Men hon sattes på en anstalt där livsgnistan sögs bort som med en dammsugare
Som med många tidigare

Likt Corona skylls allt över på åldern, men tills hon kom till `gaskammaren´ var hon ju prukande glad.
Kanske hon hade dött mitt i ett gapskratt hemma en vecka senare, det hade jag inte ifrågasatt, men inte när man dör av mental istid på en avstjälpningscentral som man inte önskade komma till!
Citera
2022-04-02, 16:04
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5

Det är sjukvården som är problemet, inte äldrevården. Finns en och annan bitch, men de flesta gör allt för att de gamla ska ha det bra.

Dagny var en rivig tjej. Inget gnäll där inte!

Är också övertygad om att personalen anstränger sig till det yttersta för sina patienter. Sen finns det säkert undantag, i synnerhet under semestertider då det ibland kanske inte finns erfaren personal på dygnets alla timmar. Men att det negativa skulle vara någonting systematiskt och omfattande all verksamhet i landet? Tror verkligen trådstartaren överdramatiserar.

Dagny verkade förövrigt vara rätt skön, kunde slänga lite käft och ha kul. Vila i frid
Citera
2022-04-02, 16:14
Medlem
Hennes livserfarenheter var i alla fall långt intressantare än alla masskopierade pussmuns-bloggar

https://www.odenochaventyr.se/artiklar/grattis-dagny-carlsson-har-ar-ditt-105-ariga-liv-i-bilder/
Citera
2022-04-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Är också övertygad om att personalen anstränger sig till det yttersta för sina patienter. Sen finns det säkert undantag, i synnerhet under semestertider då det ibland kanske inte finns erfaren personal på dygnets alla timmar. Men att det negativa skulle vara någonting systematiskt och omfattande all verksamhet i landet? Tror verkligen trådstartaren överdramatiserar.

Dagny verkade förövrigt vara rätt skön, kunde slänga lite käft och ha kul. Vila i frid

Ja, trådstartaren överdramatiserar
när varenda val handlar om att satsa mer på äldrevården
(varför ska man det, om den nu redan funkar så ypperligt?)
Citera
2022-04-02, 16:17
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Efter att ha arbetat på äldreboende har jag varnat alla som vill sätta sina föräldrar där.
Gång på gång ser man hur personalbristen och andra missförhållanden suger den sista livsmusten ur
gamlingar som vid inläggning mest bara hade fysisk svaghet.

Senaste exemplet är Dagny Carlsson, världens äldsta bloggerska.
Enligt repotaget verkade hon ha livslust och gnista, trots krämpor, sålänge hon bodde hemma.
Sen skulle nån hjälte från kommunen ändra på det och sätta henne i fängelse sista tiden

Aftonbladet skriver i ett repotage

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0GA44g/suzanne-axell-om-dagny-carlssons-sista-tid-pa-aldreboendet

Vila i frid, sägar jag bara, Stackars Dagny Carlsson
Hon som många andra hade haft ett värdigare avslut om dom fick dö i hemmet
Vi har tillräckligt med arbetslösa svenskar i Sverigeg för att kunna upprätthålla en värdig hemtjänst-täthet!

Vad fan ska vi göra då? Ska alla Sveriges äldre människor leva till 100 även fast de är dementa? De tar upp massvis med resurser, läkartid, tandläkare. Nu var ju hon inte dement. Men skamligt att vi låter dementa få läkemedel och insatser som förlänger livet när de äter bajs och kissar i garderoberna
Citera
2022-04-02, 16:17
Medlem
Om inte jag minns fel så var det en artikel i tidningen.

"Dagny har vaccinerat sig och är jätte glad". 2 veckor senare från tidigare kärnfrisk. "Dagny inlagd på sjukhus".
Sedan dess var hon dödssjuk o bodde på nåt hem eller dylikt.

Alla hennes råd om att hålla igång o röra på sig blir en total fars när man ser hur mycket 1ml vätska kan göra i en människa. Hon hade bara tur hon inte blev förgiftad tidigare.

Tyvärr. Nu såga jag tråden itu med mitt scoop.
Senast redigerad av 14329 2022-04-02 kl. 16:19.
Citera
2022-04-02, 16:24
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ja, trådstartaren överdramatiserar
när varenda val handlar om att satsa mer på äldrevården
(varför ska man det, om den nu redan funkar så ypperligt?)

Det betyder inte nödvändigtvis att människor far illa inom verksamheten. Däremot så kan det vinna röster, hört talas om valfläsk?
Citera
2022-04-02, 16:24
Medlem
Citat:
Jag tror (vet) absolut att det var bättre då!
Hade vänner som jobbade inom hemtjänsten. På den tiden lagade man mat tillsammans med vårdtagarna, samt gick ut på promenader och handlade tillsammans i närbutiken varje vecka!
Man hade samma person som kom dagligen och en vänskap byggdes upp
Nåt varje gamling behöver, helst när familj börjat droppa

Sånt händer inte nu

Vad gäller långvården
På 70 talet fanns även tjänstemannaansvar kvar, så alla ner till minsta vikarie gjorde sitt bästa för att inte bli ställda till ansvar om nåt gick fel.
Man såg ära i att göra ett bra jobb, det fanns en sammanhållning i samhället, även dom lataste bjöd till för att inte få onda ögat av andra.
Finns inte längre
I ett splittrat samhälle tänker alla bara på sitt eget bästa, vill bara att dagen är slut så man slipper anpassa sig med de övriga 200 ländernas seder daglig dags

När menar du att man lagade mat tillsammans med vårdtagarna? Jag jobbade inom hemtjänsten på 90 taket och en stund igen på tidigt 00-tal och inte fan lagade vi någon mat.
Vi satte in färdigmat i ugnen eller micron för de som inte kunde det själv.

Tidigare än så kan jag inte uttala mig.
Citera
2022-04-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
.

Nu handlade inte starten om tillfälliga sjukdommar som alla får genom livet och hämtar sig ifrån, utan om att livslust sugs ut på ålderdomshem
Jag påstod aldrig att Dagny aldrig varit förskyld, (eller haft corona)

Vad sägs om denna artikel från idag som stärker det jag påstår, att ålderdomshem är deprimerande?
Och hur i helvete lyckas dom med självmord, när personalen är där för att dels dela ut medecin?
Sköter dom inte sitt jobb?
Men framförallt är det sorgligt att så många är mentalt närvarande nog att se sin chans till att slippa elendet

Citat:
Fler självmord när äldre får sömnmedel
Läkemedel mot sömnproblem kan fördubbla risken för självmord bland personer över 75 år som bor på äldreboende. Samtidigt kan antidepressiva läkemedel kopplas till en lägre risk för självmord, visar en studie, Sahlgrenska Suicide Studies, vid Göteborgs universitet.

Under nio år följde forskarna 280 000 svenska invånare över 75 år på äldreboenden. Under perioden begick 110 personer självmord. Hälften av självmorden inträffade under personernas första år på äldreboende. Flest självmord begicks av män. Men enligt studien var självmordsrisken lägre hos de äldre som fick antidepressiva
[...]

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/fler-sjaelvmord-naer-aeldre-faar-soemnmedel.B85P0ca9B?utm_source=share-btn
Senast redigerad av Stina2017 2022-04-02 kl. 16:33.
Citera
2022-04-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
När menar du att man lagade mat tillsammans med vårdtagarna? Jag jobbade inom hemtjänsten på 90 taket och en stund igen på tidigt 00-tal och inte fan lagade vi någon mat.
Vi satte in färdigmat i ugnen eller micron för de som inte kunde det själv.

Tidigare än så kan jag inte uttala mig.

Japp, där har vi ett exempel på historierevision ,, som fillers-politikerna vill att vi ska glömma
genom att få oss sluta ha kontakt med våra äldre

Då finns ju risken att nån faktiskt kan berätta att hemtjänsten på 80-talet lagade mat tillsammans med vårdtagarna

Ve o fasa
Munlapp på, stoppa vittnerna i jorden innan nån får veta
Robotar har alltid matat Greta, självklart
Citera
2022-04-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det är inte lätt att bli äldre. Men det har aldrig förr varit bättre. Tror du at förhållandena för 80-åringarna var bättre på 70-talet? 90-talet? 2010-talet? När jag var yngre fanns fortfarande den beryktade långvården kvar. De senaste årens hemtjänsträttigheter är väl fantastiska, men efter ett tag blir folk för skröpliga.
Whataboutism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in