2022-04-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det är inte lätt att bli äldre. Men det har aldrig förr varit bättre. Tror du at förhållandena för 80-åringarna var bättre på 70-talet? 90-talet? 2010-talet? När jag var yngre fanns fortfarande den beryktade långvården kvar. De senaste årens hemtjänsträttigheter är väl fantastiska, men efter ett tag blir folk för skröpliga.

Jag tror (vet) absolut att det var bättre då!
Hade vänner som jobbade inom hemtjänsten. På den tiden lagade man mat tillsammans med vårdtagarna, samt gick ut på promenader och handlade tillsammans i närbutiken varje vecka!
Man hade samma person som kom dagligen och en vänskap byggdes upp
Nåt varje gamling behöver, helst när familj börjat droppa

Sånt händer inte nu

Vad gäller långvården
På 70 talet fanns även tjänstemannaansvar kvar, så alla ner till minsta vikarie gjorde sitt bästa för att inte bli ställda till ansvar om nåt gick fel.
Man såg ära i att göra ett bra jobb, det fanns en sammanhållning i samhället, även dom lataste bjöd till för att inte få onda ögat av andra.
Finns inte längre
I ett splittrat samhälle tänker alla bara på sitt eget bästa, vill bara att dagen är slut så man slipper anpassa sig med de övriga 200 ländernas seder daglig dags
Senast redigerad av Stina2017 2022-04-02 kl. 15:11.
Citera
2022-04-02, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Själsligt vill man såklart vara fri och lyfta på kjolen uti evinnerligheten, men rent kroppsligt så tacklar man ju av över tiden. Tycker inte du kan skylla på en dålig äldrevård bara för att något urluder på 109år vandrar vidare.

Det är enligt artikeln inte klarlagt om hon blev tvingad dit eller inte. Skulle tro att det var någon sorts kompromiss efter fallolyckorna, och blandat med den osunda optimismen vi människor besitter så blir det såklart aldrig 'som förr'.

Det är sjukvården som är problemet, inte äldrevården. Finns en och annan bitch, men de flesta gör allt för att de gamla ska ha det bra.

Dagny var en rivig tjej. Inget gnäll där inte!
Citera
2022-04-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Efter att ha arbetat på äldreboende har jag varnat alla som vill sätta sina föräldrar där.
Gång på gång ser man hur personalbristen och andra missförhållanden suger den sista livsmusten ur
gamlingar som vid inläggning mest bara hade fysisk svaghet.

Senaste exemplet är Dagny Carlsson, världens äldsta bloggerska.
Enligt repotaget verkade hon ha livslust och gnista, trots krämpor, sålänge hon bodde hemma.
Sen skulle nån hjälte från kommunen ändra på det och sätta henne i fängelse sista tiden

Aftonbladet skriver i ett repotage

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0GA44g/suzanne-axell-om-dagny-carlssons-sista-tid-pa-aldreboendet

Vila i frid, sägar jag bara, Stackars Dagny Carlsson
Hon som många andra hade haft ett värdigare avslut om dom fick dö i hemmet
Vi har tillräckligt med arbetslösa svenskar i Sverigeg för att kunna upprätthålla en värdig hemtjänst-täthet!
Som andra lyft fram - man flyttar till äldreboende för att man är nödd och tvungen, inte för att få värsta lyftet och leva 25 goda år till.

Med det sagt ska den sista tiden vara varsam och värdig.

Till alla jäkla barn vill jag bara säga att om gamlingarna inte får stimulans på hemmet så kan ni väl åka dit och fika lite mellan era styrelsemöten och golfrundor.
Citera
2022-04-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Som andra lyft fram - man flyttar till äldreboende för att man är nödd och tvungen, inte för att få värsta lyftet och leva 25 goda år till.

Med det sagt ska den sista tiden vara varsam och värdig.

Till alla jäkla barn vill jag bara säga att om gamlingarna inte får stimulans på hemmet så kan ni väl åka dit och fika lite mellan era styrelsemöten och golfrundor.

Ha, det tror du är så lätt va?
Personalen vill oftast inte ha besök, då måste dom ju upp ur tv-soffan och låtsas som att dom utför ett arbete
Och hur kul är det att sitta mellan 4 vita väggar och fika med sin ängsliga anhöriga, menast Fatima o Hemse stressat tittarin var 5:e minut med en översättningsapp för att få er att gå .Så du av misstag inte märker att liggsåret inte lagts om på två veckor

(jag vickade, fanns en tant med ruttnande bensår för att personalen hellre ville kolla tv
Tror ni jag blev populär som lyfte dessa saker?
Tid fanns, om dom ville, men de flesta som jobbar där är såna som inte nådde upp till sina utopiska drömjobb

Nej, håll era föräldrar från ålderdomshem om ni älskar dem
Citera
2022-04-02, 15:06
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Ja, de flesta lever inte så många månader efter inflytt. Min mormor klarade ett halvår, (men så blev hon nästan 100 år också.)
Det har mycket att göra med att man redan måste vara ganska illa däran för att ens få en plats på hemmet.

Man ska inte bli förvånad om en person som är över 100 år avlider.

Jag känner en som svalde några tabletter efter en till två veckor som nyinflyttad på ett äldreboende. Stället var perfekt för frun på 90+ som blev piggare av att flytta in. Han på 90+ som var helt klar i huvudet blev bitter och deprimerad. Från en glad historieberättare till en ledsen 95+ åring. Tror han var 97 när han gav upp.

Stället luktade gamling när jag hälsade på Jag hann komma dit med spritleverans en gång.
Citera
2022-04-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Jag känner en som svalde några tabletter efter en till två veckor som nyinflyttad på ett äldreboende. Stället var perfekt för frun på 90+ som blev piggare av att flytta in. Han på 90+ som var helt klar i huvudet blev bitter och deprimerad. Från en glad historieberättare till en ledsen 95+ åring. Tror han var 97 när han gav upp.

Stället luktade gamling när jag hälsade på Jag hann komma dit med spritleverans en gång.

Sorgligt

Ja, tom en 20-åring hade stirrat tomögt efter en tid av att sitta mellan fyra stinkande väggar varje dag och bli tilltalad över huvudet av folk som tycker du är en börda.
Citera
2022-04-02, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArligJude
Vi judar anser att det är bra att folk skickar sina gamlingar till äldreboendet så det blir ekonomiskt gynnsamt till oss andra, ju fler som dör tidigt desto bättre.

Sen så slipper vi äldre som berättar till sina barnbarn hur det var förr i tiden.
Nya tider gäller nu, the great reset och nånstans ska det ju börjas.

Vi det utvalda folket, har en ljus framtid till mötes.

Mvh Ärlig Jude

Det ligger absolut nå i det.
Tänk om folk vittnar om hur det var förr. Dagens ungdom hade inte trott sina fillersöron.

Historierevision
Citera
2022-04-02, 15:32
Medlem
Hattlers avatar
Citat:
Efter att ha arbetat på äldreboende har jag varnat alla som vill sätta sina föräldrar där.
Gång på gång ser man hur personalbristen och andra missförhållanden suger den sista livsmusten ur

Enligt repotaget verkade hon ha livslust och gnista, trots krämpor, sålänge hon bodde hemma.
Sen skulle nån hjälte från kommunen ändra på det och sätta henne i fängelse sista tiden

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0GA44g/suzanne-axell-om-dagny-carlssons-sista-tid-pa-aldreboendet

Vi har tillräckligt med arbetslösa svenskar i Sverigeg för att kunna upprätthålla en värdig hemtjänst-täthet!
Man borde ha 70 år som riktmärke för slut på livet.

Sedan tror folk att vård ska innefatta underhållning, trivsel och omvårdnad. Äldrevård innefattar bara ren vård (blöjbyte etc)

Om man satsade på att inte göra något livsuppehållande, hjärtmediciner eller knä eller höftledsoperationer etc till äldre över 70 skulle man få fart på frånfällena.

Det råder trots allt ingen brist på yngre livsdugliga som står och stampar, beredda vid våra gränser att ta deras plats

De här åldringarna skapade sverigefiaskot
Citera
2022-04-02, 15:35
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
jag vet inte så mycket om äldre folk.
Hur ramlar dom? När dom bara står upp?

Att vara 100+ och fortfarande kunna stå upp måste anses vara högst anmärkningsvärt och enastående bland människosläktet i stort och bland skandinaver i synnerhet. Extremt få människor får uppleva detta.

Att därför beklaga sig över att Dagny fick sitt liv förkortat eller vanärat är bara patetiskt. Dagny lyckades inte bara förlänga sitt liv maximalt. Hon avslutade dessutom sitt liv med flaggan i topp, som den mega-kändis hon blev dom sista åren. Vi hyllar och applåderar Dagny för dessa båda fantastiska bedrifter hon lyckades uppnå.

Att få fortsätta leva ett innehållsrikt liv, efter 95 års ålder, i Sverige är ren och skär bonus. Ingenting annat.
Citera
2022-04-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hattler
Man borde ha 70 år som riktmärke för slut på livet.

Sedan tror folk att vård ska innefatta underhållning, trivsel och omvårdnad. Äldrevård innefattar bara ren vård (blöjbyte etc)

Om man satsade på att inte göra något livsuppehållande, hjärtmediciner eller knä eller höftledsoperationer etc till äldre över 70 skulle man få fart på frånfällena.

Det råder trots allt ingen brist på yngre livsdugliga som står och stampar, beredda vid våra gränser att ta deras plats

De här åldringarna skapade sverigefiaskot

Livsdugliga?
När man tror livet börjar efter döden? (jihad)
Tror nog Dagny hade mer livslust än dom som inte får göra nånting pga Allan och hela tiden längtar till Jennah, för att livet ska börja först där enligt deras tro

Låt dom som vill leva på jorden få leva (Dagny)
Låt dom vars liv går ut på att snarast möjligt komma vidare till Allan få göra det, fast på hemmaplan
Citera
2022-04-02, 15:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Personalbrist, stress, personal som inte kan bra svenska och som inte bryr sig om äldre svenskar.
Citera
2022-04-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Att vara 100+ och fortfarande kunna stå upp måste anses vara högst anmärkningsvärt och enastående bland människosläktet i stort och bland skandinaver i synnerhet. Extremt få människor får uppleva detta.

Att därför beklaga sig över att Dagny fick sitt liv förkortat eller vanärat är bara patetiskt. Dagny lyckades inte bara förlänga sitt liv maximalt. Hon avslutade dessutom sitt liv med flaggan i topp, som den mega-kändis hon blev dom sista åren. Vi hyllar och applåderar Dagny för dessa båda fantastiska bedrifter hon lyckades uppnå.

Att få fortsätta leva ett innehållsrikt liv, efter 95 års ålder, i Sverige är ren och skär bonus. Ingenting annat.

Flaggan i top för dig kanske.
I repotaget berättar man att hon hade tårar i ögonen av instängdheten.

Men för dig räknas inte hur du mår, bara vad andra tycker om dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in