Citat:
Ursprungligen postat av
Tranquility Bas
Vid en krigssituation är det inte höga smällar som är det största problemet utan det faktum att du ska ha ihjäl andra människor. Detta kan du inte förberedda dig på att leka krig oavsett om du gör det som barn eller som ungdom i lumpen.
Absolut, men om du lär dig hantera smällar från vapen i ung ålder så kan detta också leda till val i livet.
Som för mig, värnplikt var inget jag fasade för, tvärtom såg jag fram emot det och sökte jägartjänst. Efter det så skaffade jag jägarexamen och har fällt ett antal stora älgar. Jag kan lova dig att pulsen går upp rejält när du lägger en stor tjur i korset. Att välja att trycka av i det läget mot ett sådant stort djur är något man funderar på i stunden.
Att ha ihjäl fienden i krig lägger på ytterligare en faktor men tar även bort storheten i det som med en älg. Andra faktorer spelar naturligtvis in men medvetenheten om att döda eller dödas är avgörande. Men om du i det läget är rädd för smällen och till och med blundar när du trycker av så kan du stå inför ett misslyckande.