2022-04-02, 08:43
Medlem
calmsolutions avatar
När jag var liten var jag som de flesta andra pojkar i min ålder med liknande intressen, mycket sportaktiviteter men också mycket lek med andra pojkar på fritiden. Ibland hände det att någon tjej på gatan var med också men oftast var dessa lekar mer anpassade för pojkars intressen. Det var racing med cyklar på gatan och i skogen, landhockey etc. Men framför allt involverade dessa lekar vapen, tex leka krig, cowboys och indianer, ja ni förstår nog. Mycket i dessa lekar har jag förstått har skapat en hel del av den kunskap jag har om vapenhantering idag, även om det är stor skillnad mot riktiga saker, men man lärde sig åtminstone skillnaden mellan pistol, revolver, gevär, granater, pilbågar, knivar etc och hur man använde dem. Att lära sig tälja en bra pilbåge var belönande.

Mitt vapenintresse har följt mig in i det vuxna livet men med måtta. Jag gjorde värnplikt som jägarsoldat, hade också en kortare anställning efter värnplikten. Jag skaffade mig jägarexamen och har en fullgod vapengarderob idag även om jag på senare år inte har varit jätteaktiv i skogen.

Men med detta sagt så känner jag från ett personligt perspektiv att jag har en god förståelse för att hantera en krigssituation, jag vet inte om jag skulle vara aktuell pga min ålder men att hantera situationer där vapen ingår skulle vara enkelt för mig. Detta är ju mer än aktuellt just nu med Ukraina och det ryska hotet, vill vi skicka ut vapenovana pojkar som blir rädda när det smäller?

Idag upplever jag att det som jag hade som barndom och som formade mig idag ofta ses som något dåligt, könsroller skall bort, vapen skall bort. Pojkar ska klä sig i klänning och leka med barbies, inget fel med det om de vill men det skall inte vara påtvingat och de måste få utveckla sig själva och använda sina egna styrkor och intressen.

Hur ser ni föräldrar på detta idag? Framförallt ni som har mindre pojkar som börjar forma sin personlighet genom lek. Låter ni dem leka med vapen? (Självklart utesluter jag inte de flickor som kan ha samma intresse)
Citera
2022-04-02, 08:54
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

Hur ser ni föräldrar på detta idag? Framförallt ni som har mindre pojkar som börjar forma sin personlighet genom lek. Låter ni dem leka med vapen? (Självklart utesluter jag inte de flickor som kan ha samma intresse)

Vad menar du med "vapen"?
Ifall man ger leksaker som ser ut som vapen eller skaffar luftvapen eller softairgun?

När jag var barn så kunde vi leka att pinnar var vapen om plastleksaker var otillgängliga.
Leken och intresset stoppas inte av leksaksindustrin.
Jag tror ungarna lär sig om vapen genom datorspel nu mera.
Citera
2022-04-02, 09:01
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Vad menar du med "vapen"?
Ifall man ger leksaker som ser ut som vapen eller skaffar luftvapen eller softairgun?

När jag var barn så kunde vi leka att pinnar var vapen om plastleksaker var otillgängliga.
Leken och intresset stoppas inte av leksaksindustrin.
Jag tror ungarna lär sig om vapen genom datorspel nu mera.

De vapen vi lekte med smällde oftast, det tyckte man var häftigt. Det var inte alltid man hade råd med knallpulver, men hade man det var man ibland kung. Annars var det också pilbåge (ibland blev de lekarna lite farliga, men vi klarade oss). Däremot lärde man sig att ta skydd och adrenalinet kunde flöda ordentligt, man fick erfarenhet av situationen helt enkelt. Det kunde bli handgemäng men inte med farliga vapen, eventuellt någon pinne. Jag har svårt att jämföra det med att spela CS, jag har stor erfarenhet av dataspel också.

Leksaksindustrin är nog inte de som sätter stopp för detta, det är därför jag ställer frågan till dagens småbarnsföräldrar.

Att spela paintball och använda luftvapen kommer i senare skede i ungdomen, jag vill mer fokusera på mindre barn och hur föräldrar ser på det.
Senast redigerad av calmsolution 2022-04-02 kl. 09:03.
Citera
2022-04-02, 09:07
Medlem
991ESSs avatar
Tror det är bättre de lär sig kampsport, så de kan ta sig till skolan, fotbollsträning osv, utan att behöva vara rädda att bli rånade av främmande fikusar deras föräldrar importerat till det svenska samhället. Men visst vapenträning skadar inte heller. Det är sällsynt att ryssar är problem för svenskar, i verkligheten är problem folk har oftast skapade av den stat som parasiterar på folket.
Senast redigerad av 991ESS 2022-04-02 kl. 09:10.
Citera
2022-04-02, 09:10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Tror det är bättre de lär sig kampsport, så de kan ta sig till skolan, fotbollsträning osv, utan att behöva vara rädda att bli rånade av främmande fikusar deras föräldrar importerat till det svenska samhället. Men visst vapenträning skadar inte heller. Det är sällsynt att ryssar är problem för svenskar.

Ryssen är ett verkligt hot, det kan vi nog konstatera.

Att stå och vifta med armarna eller gå i trananställning räcker föga i en krigssituation. Där måste du kunna hantera vapen och inte bli rädd när det smäller.

Edit:
Fått fråga om vad ”trananställning” är. Det är den mest effektiva kampsportskicken du kan göra. Om du gör den rätt så finns det inget försvar.
3:10 in i denna;
https://youtu.be/j7_L3w4vOJk

Edit2:
Vad jag vill påpeka är att ju tidigare pojkar vänjer sig vid att det smäller, desto lättare har de att hantera eskalerande ljud av samma typ, tex från en 30-06. Självklart krävs militär träning men att gå in där och vara skotträdd är inte direkt meriterande.
Senast redigerad av calmsolution 2022-04-02 kl. 09:42.
Citera
2022-04-02, 09:13
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Jag håller med. Förr i tiden i usa så hade barn vapen från att de var 8-10 på landet. Handlar mycket om vana och kultur. Jag tycker också flickor ska lära sig skjuta med tex en ruger mark 3.

Vet ifan om jag vill försvara ett muslimskt sosse kalift som sverige.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2022-04-02 kl. 09:37.
Citera
2022-04-02, 09:17
Medlem
Citat:
Idag upplever jag att det som jag hade som barndom och som formade mig idag ofta ses som något dåligt, könsroller skall bort, vapen skall bort. Pojkar ska klä sig i klänning och leka med barbies, inget fel med det om de vill men det skall inte vara påtvingat och de måste få utveckla sig själva och använda sina egna styrkor och intressen.

Det där har flyttat in i den digitala låtsas-världen, det kanaliseras på ett annat sätt. Men helt rätt att det är en svår ekvation att få ihop när man vill trycka ned all maskulinitet och nationalism, men samtidigt talar om ett försvar av landet. Den ekvationen verkar man vilja lösa genom NATO-medlemskap.
Citera
2022-04-02, 09:25
Medlem
Fummys avatar
Citat:
De vapen vi lekte med smällde oftast, det tyckte man var häftigt. Det var inte alltid man hade råd med knallpulver, men hade man det var man ibland kung. Annars var det också pilbåge (ibland blev de lekarna lite farliga, men vi klarade oss). Däremot lärde man sig att ta skydd och adrenalinet kunde flöda ordentligt, man fick erfarenhet av situationen helt enkelt. Det kunde bli handgemäng men inte med farliga vapen, eventuellt någon pinne. Jag har svårt att jämföra det med att spela CS, jag har stor erfarenhet av dataspel också.

Leksaksindustrin är nog inte de som sätter stopp för detta, det är därför jag ställer frågan till dagens småbarnsföräldrar.

Att spela paintball och använda luftvapen kommer i senare skede i ungdomen, jag vill mer fokusera på mindre barn och hur föräldrar ser på det.

Jag känner igen mig i det du säger, och jag tror inte det är föräldrar som sätter stopp utan att generationen är annorlunda med dagens ungar som hellre spelar spel.
Deras fantasi är sämre också med alla filmer och sånt som finns i större utbud.
Själv växte man upp med några få VHS-band och skogstv.

Tänk på de hur mycket fantasi som krävdes för att få upp det där adrenalinet genom inlevelse.
Själv har jag ett stort ärr på handen då vi lekte krig och jag gjorde ett dumt beslut att hoppa mellan två klippor för det kändes som det vore mellan liv och död.

Jag skulle inte ge ungar knallpulver, just för ljudet är störande om man inte gör upp regler hur det skall användas.
Citera
2022-04-02, 09:26
Avslutad
Jag har en pojke på 9 år som älskar sina plastsoldater och leka krig. Har även en flicka som är väldigt ”tjejig” i sitt sätt. Hon avskyr soldater och retar sig på när brorsan springer runt och skriker ”pang” och ”kaboom”. Självklart låter jag dem hållas.

De här larvet som man skådar överallt där en gallskrikande klick försöker sätta på pojkar klänning och tokhyllar när en del indoktrineras att operera bort kuken är horribelt.

Det som har skett på ett djupare plan är att många har blivit identitetslösa och famlar i blindo för att hitta en inre trygghet och harmoni.

Nu ger man inte längre barn och ungdomar redskap för att hitta sin roll identitet för vuxenlivet. Här skjuter man dem istället i sank för nån jävla agenda som ska söndra och slå in kilar mellan folk. Men det är väl det globalisterna är ute efter!
Citera
2022-04-02, 09:26
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
/../Däremot lärde man sig att ta skydd och adrenalinet kunde flöda ordentligt, man fick erfarenhet av situationen helt enkelt. Det kunde bli handgemäng men inte med farliga vapen, eventuellt någon pinne. Jag har svårt att jämföra det med att spela CS, jag har stor erfarenhet av dataspel också./../

Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Tror det är bättre de lär sig kampsport, så de kan ta sig till skolan, fotbollsträning osv, utan att behöva vara rädda att bli rånade av främmande fikusar deras föräldrar importerat till det svenska samhället. Men visst vapenträning skadar inte heller. Det är sällsynt att ryssar är problem för svenskar, i verkligheten är problem folk har oftast skapade av den stat som parasiterar på folket.

Jag tror dagens ungdomar lär sig ta skydd bättre när en kniv eller pistolviftande kebabingenjör ska förnedringsråna eller våldta dem... Vår lek med pinnar på 70-80 talet kan inte jämföras med adrenalinrushen att bli jagad av ett invandrargäng med riktiga knivar och pistoler...
Citera
2022-04-02, 09:28
Medlem
Ja men Feministerna har ju brytit ner alla pojkar i årtionden nu. Allt för att förslava dem och skapa en Matriarkal Diktatur.

Kommer Ryssen och miloförråden öppnas i Sverige är det många som kommer börja skjuta av Vänsterextrema först i landet.

Först då kan vi återgå till sunt förnuft och Demokrati.
Citera
2022-04-02, 09:34
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jag tror dagens ungdomar lär sig ta skydd bättre när en kniv eller pistolviftande kebabingenjör ska förnedringsråna eller våldta dem... Vår lek med pinnar på 70-80 talet kan inte jämföras med adrenalinrushen att bli jagad av ett invandrargäng med riktiga knivar och pistoler...

Ta skydd är en sak men i en krigssituation så måste du kunna känna dig trygg med ditt vapen och inte vara rädd för att det säger pang. Inlärningen av detta förbättras ju om man har med sig det sedan barnsben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in