2022-04-05, 19:35
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Bakgrund
De vitas utsläpp kommer att fortsätta utgöra ca 8-10 gånger större andel av jordens utsläpp TROTS Afrikas starkt ökande befolkning.

"Vita" är bara en social konstruktion och det borde en faktastyrd person veta. Vem som räknas som vit har ändrats genom tiderna. Vithet ur genetisk synvinkel skiljer sig inte från någon annan ras, en enkel serie av rådande mutationer som reaktion på olika biomer. Vithet som du prenumererar på ser det som en form av renhet hos människor.
Citera
2022-04-05, 23:44
Medlem
HanMedPinnens avatar
Grattis! Du har just förklarat varför din trådstart har en jättekonstig vinkling!
Citat:
Kriminaliteten är alltid högst bland de socioekonomiskt svagaste grupperna. Det stämmer i alla samhällen i hela världen i alla tider. Lösningen har aldrig varit att döda eller sterilisera de grupperna. Lösningen har alltid varit att lyfta upp så många som möjligt ur fattigdom och utsatthet.

Vad avser utsläppen är det en helt annan femma. Det är de rikaste få procenten som släpper ut överlägset mest farliga avgaser som på sikt kan göra vår Planet obeboelig. 1 % av de rikaste står för 50 % av flygets utsläpp. Det är alltså en högst priviligerad handling att släppa ut växthusgaser.
Precis! Rikedom korrelerar väl med utsläpp, liksom det korrelerar med hög livskvalitet. Det korrelerar även med vit hudfärg, och väldigt väl med att skaffa färre barn. Din lösning är då att välja ut en av dessa egenskaper – hudfärgen – och demonisera den. Detta är en vanlig metod, särskilt bland rasister. Nästan per definition faktiskt.

Precis som många andra rasister väljer du ut en grupp som du inte gillar, och kopplar allt du ogillar med dem till deras färg. När andra grupper uppvisar icke önskvärda egenskaper beror det plötsligt på andra omständigheter. Kolla hur svarta afrikaner som tjänar mer än medelsvensson lever. Skulle bli förvånad om de inte är bra mycket större miljöbovar än kritvita lilla jag, som inte flugit på snart ett decennium, inte köpt en ny dator eller telefon på ännu längre, är vegetarian, inte köper nya kläder just något annat etc etc. Jag tvivlar på att sterilisering av mig skulle göra större nytta än om det gjordes på någon av alla tusentals somalier här i förorten, som slänger skräp och glas omkring sig, trycker i sig kött, säkert skulle flyga om de fick råd och, framför allt, skaffar 6 barn var.

Återigen: Vita kan också göra alla de miljövidriga saker jag listar, det beror alltså INTE på färgen. Jag vill bara påpeka att mörkare människor inte är immuna mot att miljösvina. Beteendet att skaffa många barn korrelerar med färgen, men orsakas inte nödvändigtvis av att man har en viss färg. Snälla försök att inte missa detta stycke och påstå att jag rassar mot bruna människor.

Du skulle uppnå ungefär samma sak genom att sterilisera alla som inte skaffar så många barn.

Ett mycket intressantare projekt skulle vara att försöka frikoppla välstånd och konsumtion. Det skulle ge bättre effekt, och det vore bra mycket lättare att övertyga de vita om att undvara sina playstations än att få dem att gå med på sterilisering.

Citat:
Men du får gärna starta trådar om att sterilisera bruna personer. Det här är dock inte tråden för det.
Varför skulle jag vilja det? Inget i mina inlägg antyder att jag skulle vara intresserad av något sådant, men då jag misstänkte att du skulle försöka vinkla det på det viset la jag in ett stycke med en fetning för att understryka att det inte var så jag menade. Du måste missförstå med flit.
Citera
2022-04-05, 23:46
Medlem
Mjälls avatar
Om du vill föreslå att vi sparar genom att färre lever så blir du mer trovärdig genom att avsluta ditt eget liv.

En absurd position att inta. Du själv är ju död efteråt. Vilken nytta har du av trovärdighet när du är död?
Citera
2022-04-06, 01:03
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Jag hatar absolut inte vita. Då skulle jag hata mina familjemedlemmar och mig själv. Däremot är jag faktastyrd, och fakta talar sitt tydliga språk. Vi vita utrotade ursprungsbefolkningar över hela världen, och nu håller vi på att utrota världen som sådan.
Europeer nådde för några hundra år sedan en högre teknologisk nivå än några tidigare folkslag, vilket möjliggjorde mer global kolonisering. Korrekt. Tror du att folk med andra färger snällt suttit och sjungit och flätat varandras hår genom hela vår historia är du dummare än du ser ut.

Det tydligaste exemplet är nog Bantuexpansionen, då en liten grupp svarta spred sig över stora delar av den afrikanska kontinenten och trängde undan dess tidigare invånare. Bantuspråkstalare utgöt idag för en väldigt stor del av del av afrikaner söder om Sahara, och andra språk lever mest vidare i små fickor. Hade de haft oceangående skepp och eldvapen hade nog inte fickorna blivit kvar de heller.

Du gör återigen misstaget att se "de svarta" som en homogen grupp. Språkligt, kulturellt och inte minst genetiskt finns det ett flertal grupper i Afrika som har mindre gemensamt med varandra än vad aboriginer i Australien har med oss.
Citera
2022-04-06, 08:23
Medlem
Snacks avatar
Citat:
Det är ju samma "motargument" som kommer gång på gång. What about Kina, Indien, det finns inga klimatförändringar, invandring, what about istiden, Kina, invandring, förresten det finns inga klimatförändringar, repeat, repeat, repeat.

Det blir tröttsamt att bemöta samma infantila argument gång på gång. Om någon skulle framföra något som inte redan har sagts och motbevisats så skulle jag kunna svara på det.

Men än så länge kvarstår ju fakta: EU, USA och Ryssland är de överlägset största miljöbovarna (stor vit majoritet), trots marginellt ökande befolkning medan det kraftigt växande Afrika inte tillnärmelsevis ökar sina utsläpp i samma omfattning som befolkningen. Afrika kommer att kunna bli 10 gånger så stort innan deras utsläpp gör avtryck på den skala som vi har gjort i minst 50 år.
Det var värst så eländigt du kunde gnälla till det.

Det du påtalar andra göra är det du verkar syssla med själv. Whataboutism.

Du målar upp väst som de värsta miljöbovarna men i verkligheten sysslar många andra kontinenter långt mer med greenwashing och oärlig klimatpolitik än vad vi gör här.

Faktum är att väst har ansträngt sig för att lägga om industri och fortsätter att göra det. Det är ingen tävling, det är en nödvändighet. Det finns även många politiska initiativ som följs upp med handling. Det finns ett rättspatos som fungerar och som föreligger faktisk positiv förändring.

Jag säger inte att vad andra regioner gör för frågan är nonexistent men väl att det du påstår har en utgångspunkt som är delvis missvisande och delvis ogrundad.

EU och även USA står för en stor del av den miljömedvetenhet som vi ser i den moderna världen. Dels till forskning och dels till industri, men också till politisk och folklig gräsrotsrörelse.

Se sedan https://energypost.eu/7-87tn-the-global-green-economy-by-region-revenue-jobs-productivity/ för en mer rättvis jämförelse mellan USA och Kina än den du målar upp. Att en stor del av kinesisk produktion exporteras förstår jag men din jämförelse är inte rättvis på långa vägar för det.

EU bör väl rättmätigt närmast jämföras i ljuset av en långtgående och mer utvecklad "miljösektor", både privat och offentligt förvaltat, även om det som sagt inte är en tävling.

Citat:
Ursprungligen postat av Snack
Fortsätta tänka ett varv till kring resursanvändning och applicera det inom industri. Det finns redan initiativ för detta och även om de tidsvis faller kort för politiska ambitioner så bör vi hålla fokus vid det. Använda så många till buds stående medel som möjligt för att på ett kostnadseffektivt och välfungerande sätt, både resursmässigt och nationalekonomiskt, föra den utvecklingen framåt. Den som inte ingår i den processen direkt kan rösta med sin plånbok givet lite allmänbildning. Vad tror du om det istället för din idé?

Här är mitt argument igen eftersom du helt verkade missa det. Ditt "argument" faller platt på sig självt när det bygger på antaganden som inte är förankrade i verkligheten.

Det är korrekt att USA står för en större mängd utsläpp per capita än Kina men det är också korrekt att USA har en större och på många sätt mer mogen marknad för grön omväxling. Både USA och Kina ligger ska sägas i det globala toppskiktet sett till utsläpp per capita.

Om du sen prompt ska jämföra Kinas utsläpp med EU-länders så se https://data.worldbank.org/indicator/EN.ATM.CO2E.PC

Och kom ihåg att Kina är en av de ytterst få nationer som stått emot att skriva under de internationella klimatavtalen.

Vad tror du om mitt faktiska argument?
Senast redigerad av Snack 2022-04-06 kl. 08:29.
Citera
2022-05-16, 15:39
Bannlyst
Citat:
Bakgrund

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/koldioxidutslapp-i-varlden/

1970 släppte USA, EU och Ryssland ut drygt 10 000 ton CO2 (2/3 av världens utsläpp).
1970 släppte Subsahariska Afrika ut 272 ton CO2 (0,1 % av världens utsläpp)

2020 släppte USA, EU och Ryssland ut drygt 8 500 ton CO2.
2020 släppte Subsahariska Afrika ut 807 ton CO2.

Prognos

Afrikas befolkning har från 1970 - 2020 ökat från ca 350 000 000 till 1 500 000 000.
Europas befolkning har från 1970 - 2020 från ca 660 000 000 till 750 000 000.

Afrika förväntas fortsätta öka till ca 4 miljarder, medan EU väntas stagnera och minska ner till 600 000 000.

Afrika har, trots MASSIV befolkningsökning bara ökat sina utsläpp med drygt 500 ton CO2.
De vita länderna har, trots ENORMA "satsningar" på miljön bara minskat sina 1 500 ton på 40 år, trots marginell befolkningsökning.

De vitas utsläpp kommer att fortsätta utgöra ca 8-10 gånger större andel av jordens utsläpp TROTS Afrikas starkt ökande befolkning.

Slutsats

Vita länder har per capita, i absoluta tal och hur man än räknar bidragit med mer än 50 % av världens utsläpp i minst 40 år. Ingenting tyder på att det kommer att sluta.

Afrika har, trots sin i dag dubbelt så stora befolkning (mot EU), nätt och jämnt kommit upp i en tiondel av EU:s utsläppsnivåer.

Jag förordar därför sterilisering av vita män för att snabbt stoppa tillförseln av vita människor (som är världens värsta utsläppare av CO2). Afrika beräknas kunna bli ungefär 10 gånger större än i dag innan de börjar släppa ut på tillnärmelsevis jämförliga nivåer.

Frågeställning

Skulle du kunna tänka dig att sterilisera dig för att minska vitas förstörelse av klimatet?
Har du några förslag som snabbare kan minska utsläppen från vita länder, innan det är för sent?
Hur många vita arbetare krävs det för att försörja en politiker?

Skulle vilja se den kalkylen på hur mycket co2 det blir med resor till jobbet.
10 -20 arbetare per politiker.
Citera
2022-05-16, 15:46
Medlem
timeistheseasons avatar
Jag förundras alltid när sådana här trådar får 10 sidor med arga svar.

Vilken nivå av autism krävs det för att läsa denna tråd och tro att TS inte är en vit man som satt och fnissade för sig själv i någon källare när han tryckte på enter?
Citera
2022-05-16, 17:05
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeistheseason
Jag förundras alltid när sådana här trådar får 10 sidor med arga svar.

Vilken nivå av autism krävs det för att läsa denna tråd och tro att TS inte är en vit man som satt och fnissade för sig själv i någon källare när han tryckte på enter?

Dina killgissningar är OT.
Jag är vit, men hur ska det inverka på frågeställningens validitet? Identitetspolitik är väl alltid dåligt enligt er?
Citera
2022-05-16, 17:53
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Dina killgissningar är OT.
Jag är vit, men hur ska det inverka på frågeställningens validitet? Identitetspolitik är väl alltid dåligt enligt er?

Du behöver inte försöka, jag gratulerar dig till en lyckad tråd för ditt ändamål att trigga igång flashbackmaffian
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in