Citat:
Ursprungligen postat av
itsaek
De tömmer och speglar hela telefonen. Sedan har de färdiga verktyg för att läsa av 99% av all information som finns på telefonen. Bara vissa få krypterade appar är fredade.
Rätt men ändå fel.
Polisen kan inget göra för att extrahera information från din telefon om du har 6 siffrigt lösenord eller mer (information från min advokat för cirka 1.5 är sen).
Vill man få djupare kunskap hur mobiler "töms" kan man läsa diverse fupar och forska kring det israeliska företaget Cellebrite.
Jag stötte på något program som hette GrayMatter som hade använts för att luska data från en iPhone (om jag inte missminner mig) och det programmet ledde mig till Cellebrite. Stötte på det hela i någon fup gällande en darknet-vendor.
Cellebrite tillhandahåller hårdvara och mjukvara till regeringar, poliser och andra större it-forensik firmor. Inte vem som helst kan få tillgång till deras produkter.
Det är detta som den svenska polisen använder och deras hård-/mjukvara knäcker allt utom 6+ siffror/bokstäver. Tror även dom kan läsa av RAM-minnet utan access.
Är inte 100% insatt och heller ingen It-forensiker så jag reserverar mig att viss info kan vara något fel eller outdated.