2022-04-01, 19:43
Medlem
Håller på att göra lite research angående brottsfall och det fick mig att fundera; hur tar de fram information från skadade mobiltelefoner? Är tyvärr ingen höjdare på IT, har försökt googla men hittar ingen tydligen förklaring.
Citera
2022-04-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valvpojken
Håller på att göra lite research angående brottsfall och det fick mig att fundera; hur tar de fram information från skadade mobiltelefoner? Är tyvärr ingen höjdare på IT, har försökt googla men hittar ingen tydligen förklaring.
De tömmer och speglar hela telefonen. Sedan har de färdiga verktyg för att läsa av 99% av all information som finns på telefonen. Bara vissa få krypterade appar är fredade.
Citera
2022-04-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
De tömmer och speglar hela telefonen. Sedan har de färdiga verktyg för att läsa av 99% av all information som finns på telefonen. Bara vissa få krypterade appar är fredade.

Tack för snabbt svar, har funderat på detta länge!
Citera
2022-04-01, 20:02
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Citat:

Rätt men ändå fel.

Polisen kan inget göra för att extrahera information från din telefon om du har 6 siffrigt lösenord eller mer (information från min advokat för cirka 1.5 är sen).

Vill man få djupare kunskap hur mobiler "töms" kan man läsa diverse fupar och forska kring det israeliska företaget Cellebrite.

Jag stötte på något program som hette GrayMatter som hade använts för att luska data från en iPhone (om jag inte missminner mig) och det programmet ledde mig till Cellebrite. Stötte på det hela i någon fup gällande en darknet-vendor.

Cellebrite tillhandahåller hårdvara och mjukvara till regeringar, poliser och andra större it-forensik firmor. Inte vem som helst kan få tillgång till deras produkter.

Det är detta som den svenska polisen använder och deras hård-/mjukvara knäcker allt utom 6+ siffror/bokstäver. Tror även dom kan läsa av RAM-minnet utan access.

Är inte 100% insatt och heller ingen It-forensiker så jag reserverar mig att viss info kan vara något fel eller outdated.
Citera
2022-04-01, 20:25
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvpojken
Ladda hem ett par förundersökningar där de modeller av de mobiltelefoner du är intresserad av att lära dig lite kring har tömts.

Ibland finns det detaljerade beskrivningar av exakt vilka program som använts tillsammans med en kortare, men ofta tydlig och vettig, beskrivning av förloppet/arbetsgången med där.
Citera
2022-04-01, 23:37
Medlem
Citat:

Jag kan bara tala om min egna erfarenheter.
För ett tag sedan blev jag gripen av polisen misstänkt för ett brott. De ville komma in i min telefon men jag vägrade. Den blev beslagtagen. Jag hade en android med mönster för att komma in.
Snackade med en barndomsvän som är snut. Frågade honom ifall chansen var stor att de kunde knäcka den.
Han berättade att de inte borde vara några problem för dem att göra en spegling.
Några månader gick, ärendet på mig lades ner pga bristande bevis. De hittade ingenting på min telefon så jag gissade att de inte kunde komma in.
Både jag och min polisvän blev chockade över detta.

Men jag kunde lika gärna ha haft tur. Mitt brott kanske inte var så högt prioriterad och man kanske inte ville lägga så mycket tid på att komma in i luren?
Citera
2022-04-02, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiev1
Jag kan bara tala om min egna erfarenheter.
För ett tag sedan blev jag gripen av polisen misstänkt för ett brott. De ville komma in i min telefon men jag vägrade. Den blev beslagtagen. Jag hade en android med mönster för att komma in.
Snackade med en barndomsvän som är snut. Frågade honom ifall chansen var stor att de kunde knäcka den.
Han berättade att de inte borde vara några problem för dem att göra en spegling.
Några månader gick, ärendet på mig lades ner pga bristande bevis. De hittade ingenting på min telefon så jag gissade att de inte kunde komma in.
Både jag och min polisvän blev chockade över detta.

Men jag kunde lika gärna ha haft tur. Mitt brott kanske inte var så högt prioriterad och man kanske inte ville lägga så mycket tid på att komma in i luren?

Samma sak hände mig. Men jag var misstänkt för ett mycket allvarligt brott som kunde ge flera års fängelse. Satt anhållen 3 dagar med polisen hade inte kommit in i min mobil. Jag hade mönsterkod och en sifferkod. Till slut låste jag upp den själv för jag hade bevis i den som visade att jag var oskyldig.
Citera
2022-04-04, 02:49
Bannlyst
Någon som vet om de finns privata liknande program man kan köpa för att göra samma sak ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in