2022-04-02, 03:03
Medlem
Överlever många modetrender med jeans, T-tröja, hoodies och sneakers.
Citera
2022-04-02, 07:32
Medlem
HeyHumphreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Som de flesta är bekanta med så är dagens herr- och dammode präglat av 90-talet. Det ser fruktansvärt fult ut. Jag surfade in på Magasinet Kings hemsida och skrollade med bestörtning igenom den här artikeln med inspiration för våren: https://www.kingmagazine.se/20-vartrender/

Fyfan vad ovärdigt.

Men så kom jag att tänka på följande: Många människor stannar i modet vid någon tidpunkt i livet. Jag har alltid tänkt att de stannar i det mode som de var i sin peak i livet. Mina föräldrar stannade någon gång på 80-talet etc. Själv är jag runt 40 år och kommer nog stanna i det mode som var innan det här bedrövliga modet: dvs. väldigt klassiskt, med sobra färger (marinblått, mörkgrönt etc.), och välskräddat.

Men så fick det mig att tänka: Tänk om det var 90-talets horribla mode som fick alla 40-talister att tänka "hit men inte längre", och helt enkelt gav upp. Modet på 90-talet var helt enkelt för fult för att bemöda sig att följa.

Vad tror ni?

Det fulaste modet på jorden är att klä sig efter andras förväntningar, dvs all mode.
Citera
2022-04-02, 09:19
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Som man har jag noterat att det spelar bara roll hur man är klädd i professionella sammanhang, resten av tiden kommer man nästan alltid hela vägen bara man är hel och ren. Och om man som TS är intresserad av lite mer tidlösa plagg, så kanske han helt enkelt ska sluta gå på modeaffärer och gå till en herrekipering istället.

Jävla gnäll på dig. Du är moderator och håller dig inte ett skit till TS frågeställning och istället gafflar om min ”ängslighet” när det gäller kläder. I övrigt har du fel: jag varken läser modemagasin eller handlar på några trendaffärer. Jag gick in av nyfikenhet.

Och ni som tror att ni inte påverkas av gängse mode bör ta en titt på hur nästan alla såg ut 1985. Utan att alls bry sig om modet då påverkas du. Vad som är en ”hel och ren” look idag påverkas helt klart av trender.
Citera
2022-04-02, 09:34
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det kommer ett "nytt mode" var 5:e-10:e år ungefär. Så har det väl varit i snart 100 år. Tycker det blir allt mer uppenbart att det här är kommersiell manipulation. Du ska bli tvungen att köpa en ny garderob var 5:e år för att inte känna dig "ute". Företagen tjänar stora pengar på det här.

För 3-6 år sedan hade typ alla skinny jeans. Nu måste ni slänga alla coola 1500 kronors jeans och köpa nya baggy jeans i stället. Vi konsumenter borde inte ställa upp på konceptet med "det senaste modet".

Jag minns det kanske inte så exakt men jag tycker det var bättre för ca 10 år sedan. Då var väl grunden mer en klassisk stil men det var även ok med utsvävningar åt lite olika håll beroende på subkultur/socialgrupp. Det finns ju kvar men för mainstream verkar det som att vi nu kommer tillbaks till 80-90-talets likriktning när alla skulle ha exakt likadana kläder. Vilket blir väldigt opersonligt.

Jag ger dig min dotters veckopeng om du kan ange årtal för när en specifik trend var populär de senaste 15 åren.
Det går inte.

Modet började tappa innovation runt 1997 för att helt stanna upp runt 2006-2007. Inget nytt har kommit sedan dess.

Tidigare kunde man se klara trender mellan varje årtionden.
1910-talets mode skilde sig från 20-talet.
1940-talets mode från 50-talet.
1970-talet från 80-talet osv.

Det är i princip inga skillnader mellan modet idag och 1997 med undantag från några detaljer. Så som tighta jeans mellan 2002-2015. Men annars har inget hänt på modefronten de senaste 20 åren.

Detsamma gäller bara inte mode, utan även arkitektur, musik, konst och film.
Inget har hänt på 20 år. När det kommer till film har det dessutom blivit extremt mycket sämre kvalite.
Citera
2022-04-02, 11:01
Medlem
Vad som stör mig ännu mer är alla negrer dom använder som modeller. Jag vill inte se en enda negerjävel till i hela mitt liv. Ska kasta mina King exemplar jag har hemma nu i rent raseri.
Citera
2022-04-02, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag ger dig min dotters veckopeng om du kan ange årtal för när en specifik trend var populär de senaste 15 åren.
Det går inte.

Modet började tappa innovation runt 1997 för att helt stanna upp runt 2006-2007. Inget nytt har kommit sedan dess.

Det är i princip inga skillnader mellan modet idag och 1997 med undantag från några detaljer. Så som tighta jeans mellan 2002-2015. Men annars har inget hänt på modefronten de senaste 20 åren.

Inget har hänt på 20 år. När det kommer till film har det dessutom blivit extremt mycket sämre kvalite.
Jo, det ligger nog mycket i det också. Jag gör samma observationer på vår kultur. Speciellt när det gäller film och TV serier. Noll innovation, allt går på repeat.

Är glad över att jag fick växa upp på 80-talet, då hände det mycket mer på alla fronter. De första hemdatorerna. Den första hip-hopen, house & techno. Kabel-TV, MTV, Internet på 90-talet, osv. En fantastisk tid man längtar tillbaks till 😊

I dag finns verkligen inget nytt av intresse. Kanske: elscooters, Uber och Foodora. Praktiskt, men inte så jävla spännande.
Citera
2022-04-02, 15:46
Medlem
Citat:
Jo, det ligger nog mycket i det också. Jag gör samma observationer på vår kultur. Speciellt när det gäller film och TV serier. Noll innovation, allt går på repeat.

Är glad över att jag fick växa upp på 80-talet, då hände det mycket mer på alla fronter. De första hemdatorerna. Den första hip-hopen, house & techno. Kabel-TV, MTV, Internet på 90-talet, osv. En fantastisk tid man längtar tillbaks till 😊

I dag finns verkligen inget nytt av intresse. Kanske: elscooters, Uber och Foodora. Praktiskt, men inte så jävla spännande.

Har inte alla generationer resonerat på det där sättet genom åren? Att sin egen generation genomlevt något unikt i ett eller flera avseenden. Kan ju självklart vara en dimridå, ungdomens behag får det att kännas unikt och spännande. Eller bara äldre generationer som inte förmår se det unika i den unga generationen för att dom inte är inbjudna.
Citera
2022-04-02, 16:33
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

90-talet var helt fantastiskt gällande filmer. Varje månad kom det ut minst en storfilm. Minns du? Det var tider
Citera
2022-04-02, 16:38
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skroti.Wantusis
Har inte alla generationer resonerat på det där sättet genom åren? Att sin egen generation genomlevt något unikt i ett eller flera avseenden. Kan ju självklart vara en dimridå, ungdomens behag får det att kännas unikt och spännande. Eller bara äldre generationer som inte förmår se det unika i den unga generationen för att dom inte är inbjudna.

Det stämmer. Men om du verkligen ser på mode, arkitektur, film m m så har de verkligen inte skett något de senaste 20 åren.

Det är en sak att som tidigare generationer klaga på den yngre generationen.

Men det är ju inte det vi diskutetar här i tråden. Snarare är det bristen på konkreta saker och innovation. Förenklat...det finns inget nytt att klaga på då i princip inget unikt har kommit de senaste 20 åren.
Citera
2022-04-02, 21:38
Medlem
Citat:
Det stämmer. Men om du verkligen ser på mode, arkitektur, film m m så har de verkligen inte skett något de senaste 20 åren.

Det är en sak att som tidigare generationer klaga på den yngre generationen.

Men det är ju inte det vi diskutetar här i tråden. Snarare är det bristen på konkreta saker och innovation. Förenklat...det finns inget nytt att klaga på då i princip inget unikt har kommit de senaste 20 åren.

Låter för mig som att du menar att inget nytt hänt sedan din ungdom. Låter väldigt självupptaget. Generationer kommer alltid med nya uttryck för att utmana sina föräldrars/tidigare generationer, bara för att du inte ser det betyder det inte att det inte finns. Tråden handlade inledningsvis om mode och du började prata om film/arkitektur/musik/innovation vilket fick mig att reagera på vad jag upplever som en ganska självupptagen attityd
Senast redigerad av Skroti.Wantusis 2022-04-02 kl. 21:43.
Citera
2022-04-02, 21:46
Medlem
Om du alltid ska följa trender då kommer du se ut som en pajas när folk ser tillbaka på bilder på dig. Klär du dig klassiskt och med stil så kommer du ses som välklädd även decennier fram i tiden.
Citera
2022-04-03, 12:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det går inte.

En trend kan jag pin-pointa. Två till och med. För fyra år sen så gick "alla" brudar i Stockholm runt i svarta byxor och vita sneakers, och så såg således ut som servitriser. När den trenden dog ut så hade "alla" brudar i Stockholm svarta låga Vans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in