Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Det kommer ett "nytt mode" var 5:e-10:e år ungefär. Så har det väl varit i snart 100 år. Tycker det blir allt mer uppenbart att det här är kommersiell manipulation. Du ska bli tvungen att köpa en ny garderob var 5:e år för att inte känna dig "ute". Företagen tjänar stora pengar på det här.
För 3-6 år sedan hade typ alla skinny jeans. Nu måste ni slänga alla coola 1500 kronors jeans och köpa nya baggy jeans i stället. Vi konsumenter borde inte ställa upp på konceptet med "det senaste modet".
Jag minns det kanske inte så exakt men jag tycker det var bättre för ca 10 år sedan. Då var väl grunden mer en klassisk stil men det var även ok med utsvävningar åt lite olika håll beroende på subkultur/socialgrupp. Det finns ju kvar men för mainstream verkar det som att vi nu kommer tillbaks till 80-90-talets likriktning när alla skulle ha exakt likadana kläder. Vilket blir väldigt opersonligt.
Jag ger dig min dotters veckopeng om du kan ange årtal för när en specifik trend var populär de senaste 15 åren.
Det går inte.
Modet började tappa innovation runt 1997 för att helt stanna upp runt 2006-2007. Inget nytt har kommit sedan dess.
Tidigare kunde man se klara trender mellan varje årtionden.
1910-talets mode skilde sig från 20-talet.
1940-talets mode från 50-talet.
1970-talet från 80-talet osv.
Det är i princip inga skillnader mellan modet idag och 1997 med undantag från några detaljer. Så som tighta jeans mellan 2002-2015. Men annars har inget hänt på modefronten de senaste 20 åren.
Detsamma gäller bara inte mode, utan även arkitektur, musik, konst och film.
Inget har hänt på 20 år. När det kommer till film har det dessutom blivit extremt mycket sämre kvalite.