2022-03-31, 21:53
Medlem
Med min förra MBP så hade jag inte plats för att ha hela Bilder-biblioteket på min MBP, så jag emigrerade det till en extern hårddisk. Denna måste alltså vara kopplad till min MBP för att kun a öppna appen Bilder.

Nu med min nya MBP 16” M1 Pro så har jag 2TB lagring och därmed plats för att ha hela klabbet med Bilder lokalt på min MBP. Så jag vill flytta tillbaka allt från den externa hårddisken in till min nya MBP, så jag kan starta Bilder utan att ha nån HDD ansluten och se allt i full upplösning, alltså ha alla original i fullformat lagrade direkt på min MBP och inte bara små previews

Hur gör jag det…? Jag har vad jag förstår redan fått alla bilder i full format till min MBP, så jag vill undvika att det blir dubbletter.

Så hur gör jag detta enklast, får allt med Bilder tillbaka in på min MBP så jag inte behöver ha något på nån extern HDD som måste kopplas in

Har sökt på nätet men det jag finner handlar bara om hur man flyttar ut biblioteket till en extern HDD för att spara utrymme på sin Mac, jag vill göra det omvända, få in allt på min MBP igen…

Någon som jag reda ut detta…?
Citera
2022-03-31, 22:09
Medlem
Utan att ha gjort det själv så borde det väl bara vara att kopiera över "Photos Library" till tex. ~/Pictures och sedan öppna det?
Senast redigerad av Rixton 2022-03-31 kl. 22:13.
Citera
2022-04-08, 16:17
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Med min förra MBP så hade jag inte plats för att ha hela Bilder-biblioteket på min MBP, så jag emigrerade det till en extern hårddisk. Denna måste alltså vara kopplad till min MBP för att kun a öppna appen Bilder.

Nu med min nya MBP 16” M1 Pro så har jag 2TB lagring och därmed plats för att ha hela klabbet med Bilder lokalt på min MBP. Så jag vill flytta tillbaka allt från den externa hårddisken in till min nya MBP, så jag kan starta Bilder utan att ha nån HDD ansluten och se allt i full upplösning, alltså ha alla original i fullformat lagrade direkt på min MBP och inte bara små previews

Hur gör jag det…? Jag har vad jag förstår redan fått alla bilder i full format till min MBP, så jag vill undvika att det blir dubbletter.

Så hur gör jag detta enklast, får allt med Bilder tillbaka in på min MBP så jag inte behöver ha något på nån extern HDD som måste kopplas in

Har sökt på nätet men det jag finner handlar bara om hur man flyttar ut biblioteket till en extern HDD för att spara utrymme på sin Mac, jag vill göra det omvända, få in allt på min MBP igen…

Någon som jag reda ut detta…?

Det är ju bara att göra samma sak, kopiera Bilder-biblioteket från den externa disken till den interna lagringen, till /Användare/”namn”/Bilder och starta appen Bilder med Alt/opt nedtryck och välj Bilder-biblioteket på den interna lagringen.
Citera
2022-04-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är ju bara att göra samma sak, kopiera Bilder-biblioteket från den externa disken till den interna lagringen, till /Användare/”namn”/Bilder och starta appen Bilder med Alt/opt nedtryck och välj Bilder-biblioteket på den interna lagringen.

Hej å hå…

Jo, jag anade det redan tidigare, men ville dubbelkolla.

Visade sig att jag hade lyckats fått till en drös olika gamla bibliotek från Aperture och Bilder på en klase olika externa hårddiskar. Så jag måste försöka att reda ut i röran bland hundratusentals bilder, så jag får väck massvis med dubbletter och slutligen har bara ett enda fräscht bibliotek, som förhoppningsvis får rum på min nya 16” MBP M1Pro 2TB.

För att få hjälp med att reda ut i röran tankade jag hem en app, PowerPhoto, som har fått bra recensioner och verkar mycket lovande. Ska köra slå ihop bibliotek i den appen, sen scanna efter dubbletter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in