2022-03-31, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Tack, jag trodde att deras program fanns med i SVT play. Det är ju en guldgruva man hittar😀
Ja något sådant hade jag också föreställt mig, till exempel som Öppet arkiv som ändå är integrerat numera Vad hittar du för spännande att titta på?
Citera
2022-03-31, 11:27
Medlem
Tack för tipset,hade helt glömt av det. Storkmannen från kroatien är att rekommendera.
Citera
2022-03-31, 12:06
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labolina1
Tack för tipset,hade helt glömt av det. Storkmannen från kroatien är att rekommendera.

Tack för ditt tips! Jag blir tårögd bara av att läsa introduktionen till programmet. Ska absolut ses!
Senast redigerad av Cindell 2022-03-31 kl. 12:09.
Citera
2022-04-01, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Inte lyssnat på svensk radio på flera år, tänker inte börja nu.
Samma gäller SVT.
Då kan du med gott samvete kolla på URPlay eftersom UR inte är SVT!

Citat:
Ursprungligen postat av habaneron
Jag instämmer att det är mycket märkligt att SVT Play är gemene mans enda ingång till public service- TV och att UR Play inte verkar vara integrerat på något sätt. Och jag förstår inte vilka som använder UR Play egentligen, möjligen någon lärare kan kasta ljus över situationen.

För att vara en så pass påkostad apparat för skattepengar tycker jag det är konstigt att tjänsten inte marknadsförts mer
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Ja det är verkligen skumt. Att köra två applikationer känns ju som att någon sitter någonstans med en vän eller släkting och kör ett programmeringsföretag. Allt för att mjölka ut extra. Men att det inte marknadsförs är ju obegripligt. Vart ligger logiken i det? Man marknadsför precis allt i samhället och SVT har väl knappast problem med att mangla in en av sina appar. Dom har ju massor av egna kanaler att marknadsföra sig själva på.

Det skulle vara intressant att höra en tes om hur det skulle kunna ligga till.
Att URPlay inte finns integrerat i SVTPlay beror på att SVT, UR och SR är tre olika public service-bolag(olika organisationsnummer) och deras utbud ligger under tre olika namn/utbud/tjänster(även om SVT upplåter plats för UR's program i sina linjära kanaler), vilket i sig är löjligt för varken Yle, NRK, DR eller RUV kör med samma upplägg, deras public service ligger under samma namn hos dom länderna oavsett format/innehåll.

Det är faktiskt bara Sverige som har krånglat till det på detta sättet vad jag vet utav alla västerländska länder med public service, men varför politiker från 8-klövern gärna krånglar till och fördyrar saker på skattebetalarnas kostnad med massa onödiga överbetalda politiskt tillsatta styrelser och chefer borde man känna till om man är vuxen.

Angående UR's utbud så minns jag en rolig serie dom hade för ca 10år sedan, Kamikaze- följt av Deutschland osv i form av olika länder, där en svensk tonåring skulle ge sig ut på Kamikaze-uppdrag i detta landet. Tjejen Pernilla som var med i Deutschland fick ett riktigt roligt uppdrag med att ta en körlektion på tyska, det avsnittet har jag rippat, eftersom det var väldigt roligt. I andra avsnitt skulle hon hitta hem efter att ha blivit dumpad av en taxi, gå på en dejt med en tysk kille och vad mer det var. Det hon hade till hjälp var knackiga tyskakunskaper från högstadiet och ett ficklexikon.

Det fanns minst en till serie som kan varit Spanien, men den killen var inte lika rolig som tjejen.

Sen finns det ju mycket roligt från Kortfilmsklubben, som väl också ligger under UR's paroll, om dom inte ändrat det.
Citera
2022-04-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter

Att URPlay inte finns integrerat i SVTPlay beror på att SVT, UR och SR är tre olika public service-bolag(olika organisationsnummer) och deras utbud ligger under tre olika namn/utbud/tjänster(även om SVT upplåter plats för UR's program i sina linjära kanaler), vilket i sig är löjligt för varken Yle, NRK, DR eller RUV kör med samma upplägg, deras public service ligger under samma namn hos dom länderna oavsett format/innehåll.

Det är faktiskt bara Sverige som har krånglat till det på detta sättet vad jag vet utav alla västerländska länder med public service, men varför politiker från 8-klövern gärna krånglar till och fördyrar saker på skattebetalarnas kostnad med massa onödiga överbetalda politiskt tillsatta styrelser och chefer borde man känna till om man är vuxen.

Angående UR's utbud så minns jag en rolig serie dom hade för ca 10år sedan, Kamikaze- följt av Deutschland osv i form av olika länder, där en svensk tonåring skulle ge sig ut på Kamikaze-uppdrag i detta landet. Tjejen Pernilla som var med i Deutschland fick ett riktigt roligt uppdrag med att ta en körlektion på tyska, det avsnittet har jag rippat, eftersom det var väldigt roligt. I andra avsnitt skulle hon hitta hem efter att ha blivit dumpad av en taxi, gå på en dejt med en tysk kille och vad mer det var. Det hon hade till hjälp var knackiga tyskakunskaper från högstadiet och ett ficklexikon.

Det fanns minst en till serie som kan varit Spanien, men den killen var inte lika rolig som tjejen.

Sen finns det ju mycket roligt från Kortfilmsklubben, som väl också ligger under UR's paroll, om dom inte ändrat det.

Hehe ok, tack för tipset.
Att politiker gärna krånglar till det känner nog varenda kotte till, varför dom gör det har jag inte en susning om. Du får gärna upplysa mig om det.

Sen att SR, UR och SVT är olika visste jag inte. För mig har det varit samma med olika avdelningar. Att det skulle ha varit en linjär skillnad var nytt. Men det kanske bara är för den strukturella ordningens skull.
Citera
2022-04-01, 12:01
Medlem
Citat:

Vilket klargörande inlägg du levererar till tråden, tack så mycket ! Jag misstänkte att det kunde förhålla sig på det viset, men att organisationerna är så pass stelbenta...... Man börjar ju undra vad det är för byråkrati egentligen.

Om man jämför med företag pratar man om koncerner och dotterbolag, detta är något som public service i Sverige borde ta efter våra nordiska grannländer om vi nu ska vända på varenda sten.
Citera
2022-04-01, 12:05
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:

VD: Sofia Wadensjö Karén (2018–)
Grundades: 1978
Huvudkontor: Stockholm
Överordnade organisationer: Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR, MER
Spel: Tripp, Trapp, Träd
Systernätverk: Sveriges Television

Samma skit, annat namn.

Sen är UR lika mycket Public Service som DDR var demokratiskt.
Senast redigerad av RonPaul2008 2022-04-01 kl. 12:07.
Citera
2022-04-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
VD: Sofia Wadensjö Karén (2018–)
Grundades: 1978
Huvudkontor: Stockholm
Överordnade organisationer: Förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR, MER
Spel: Tripp, Trapp, Träd
Systernätverk: Sveriges Television

Samma skit, annat namn.

Sen är UR lika mycket Public Service som DDR var demokratiskt.
Citat:
Ägande och finansiering
Public service ägs av en stiftelse
SR, SVT och UR är aktiebolag som ägs av Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB. Ledamöterna utses av regeringen efter förslag av de politiska partierna. Förvaltningsstiftelsen har bildats för att främja bolagens oberoende. De bestämmer inte hur mycket pengar public service ska få och får inte heller besluta om bolagens organisation eller verksamhetsinriktning.
https://www.mprt.se/sanda-och-publicera-media/public-service/

Förvaltningsstiftelsen verkar med andra ord inte ha någon makt att besluta om bolagens förhållande till varandra.

Citat:
Från och med år 1997 ägs programföretagen av den nuvarande Förvaltningsstiftelsen, som formellt heter Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB. Regering och riksdag ansåg att det är mer rationellt med endast en stiftelse, eftersom de tre ägarstiftelserna hade samma övergripande mål. Förvaltningsstiftelsens uppgift är att främja självständigheten hos programföretagen genom att äga och förvalta aktierna i programbolagen samt att utöva de befogenheter som är förknippade med detta. Stiftelsen har inte något inflytande över radio- och TV-programmen och inte heller över medelstilldelningen till programföretagen.
Citat:
Stiftelsen har inte något inflytande över programmen eller dess innehåll. Det har inte heller programbolagens styrelser utan enbart respektive bolags företagsledning.
https://www.forvaltningsstiftelsen.se/om-stiftelsen

I utdrag från Förvaltningsstiftelsens hemsida fungerar tydligen public service som en koncern med helt självständiga dotterbolag. Vem som har mandat att få organisationerna att samarbeta borde således vara respektive aktiebolags företagsledning.
Citera
2022-04-03, 13:10
Medlem
Jag har hört talas om det tidigare, så jag visste att UR play existerade, och att det var gratis. Men hade inte kollat utbudet eller ens hemsidan. Så visste typ ingenting. Jag trodde det bara var radio/ljudprogram, så det verkade ointressant.

Kollade upp nu. Hittade bland annat dokumentären ”Tjernobyl och Sovjetunionens fall”. Men även andra intressanta dokumentärer, så kommer absolut att titta lite.
Citera
2022-04-10, 16:28
Medlem
Finns säkert flera anledningar till varför tjänsten är så bortglömd. Eller anonym, eller vad man nu vill kalla det. Att det inte endast beror på obefintlig marknadsföring, som har nämnts i tråden.

Bland annat finns det ju flertal streamingtjänster. Jag kan nämna ett 10-tal som finns i Sverige, eller vänder sig mot en svensk marknad. Då kan jag även ha glömt av någon, alternativt inte känna till alla som finns. Så konkurrens finns, och vissa får helt enkelt mer uppmärksamhet.

Sedan är det så att Ur play är ganska nischat. Fokus på dokumentärer och annat utbildande, samt radio. Det är långt ifrån alla som är intresserade av detta. Dokumentärer kan även finnas hos andra streamingtjänster. Samtidigt som det kan vara ett bredare utbud hos andra tjänster, så om man inte är intresserad av dokumentärer så finns det annat som man kan titta på.
Citera
2022-04-10, 16:45
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Utbudet verkar bestå av väldigt mycket minoritetshbtqif+klimat-program.

Romernas historia, Tack Gud jag är homo, Saker du aldrig vågat fråga någon som flytt, Saker du aldrig vågat fråga en hijabi, Jamals första tid i Sverige, etc…

Vad är UR:s uppdrag egentligen?
Citera
2022-04-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Utbudet verkar bestå av väldigt mycket minoritetshbtqif+klimat-program.

Romernas historia, Tack Gud jag är homo, Saker du aldrig vågat fråga någon som flytt, Saker du aldrig vågat fråga en hijabi, Jamals första tid i Sverige, etc…

Vad är UR:s uppdrag egentligen?

Finns annat med. Jag har tex sett en del inom natur och resor, vetenskap och teknik, samt kultur och historia. Bland annat om Tjernobyl och Sovjetunionens fall, vandring längs Hadrianus mur, Amazonas glömda samhällen, Då Balkan brann, Järnvägar och arkitektur samt Natursköna tågresor i världen.

När det gäller uppdrag så kan du läsa mer om det på hemsidan. På startsidan står det:

Citat:
UR är ett oberoende public service-bolag som gör kunskapsprogram för hela utbildningsområdet. UR vill bidra till samhället genom kunskap, och när vi gör våra pedagogiska och journalistiska program utgår vi från de behov som finns i samhället och utbildningen.

Angående UR och skolan (från förskola till högskola, och inom folkbildning);

Citat:
Våra program inspirerar och väcker lust och nyfikenhet hos barn och elever. Oavsett om det handlar om att knäcka läskoden, hur samhället är uppbyggt eller hur du kan vara med och påverka.

Källa: https://www.ur.se/om-ur/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in