2022-03-30, 19:19
Medlem
cacablancas avatar
Hur många gånger kan man använda vanliga rakhyvlar t.e.x en gångs kan man använda fyra gånger
Citera
2022-03-30, 19:21
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Hur många gånger kan man använda vanliga rakhyvlar t.e.x en gångs kan man använda fyra gånger
Beror på vad du menar, men menar du en säkerhetshyvel så byter man efter varje rakning. Det skall man alltid göra även med engångs
Citera
2022-03-30, 19:25
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Beror på vad du menar, men menar du en säkerhetshyvel så byter man efter varje rakning. Det skall man alltid göra även med engångs

VA? Varje gång? Jag rakar mig mist 10 gånger med ett blad (men har rätt dålig skäggväxt)
Citera
2022-03-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
VA? Varje gång? Jag rakar mig mist 10 gånger med ett blad (men har rätt dålig skäggväxt)
Detsamma här, och jag har för mig att det var ungefär detsamma när jag använde säkerhetshyvel.
Citera
2022-03-30, 19:28
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Hur mycket rakfinnar får du? Du vet om att du skrapar bort översta lagret av huden med ett smutsigt verktyg? Planterar in gamla skäggrester och gammalt blod.
Citera
2022-03-30, 19:28
Medlem
AquaBears avatar
Jag vet inte vad som rekommenderas men jag kör med min hyvel tills själva ''gelen'' är borta. Det blir någon slags gele när den kommer kontakt i vatten och när den är borta eller dålig så byter jag. Men vet inte hur många gånger... Det varierar nog.

Om man googlar rekommenderas efter 5-10 rakningar.
Citera
2022-03-30, 19:32
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Hur mycket rakfinnar får du? Du vet om att du skrapar bort översta lagret av huden med ett smutsigt verktyg? Planterar in gamla skäggrester och gammalt blod.

Inte enda får jag. Man känner rätt fort när det börjat gå lite trögt, då byter jag,
Citera
2022-03-30, 19:33
Medlem
Pre 1914s avatar
Har funnit att mina rakblad håller för fyra rakningar. Använder jag dem fler gånger blir jag visserligen rakad men det blir inte riktigt bra och återväxten kommer för snart.
Citera
2022-03-30, 19:35
Medlem
Jag använder moderna blad, dvs de som har typ 4-5 skär. De kan man man använda klart fler ggr än de sk engångshyvlarna.

Hur många ggr jag använder ett blad vet jag inte. Kanske 10? När de skär dåligt byter jag.
Citera
2022-03-30, 19:35
Medlem
Citat:
Vilket svammel, man behöver inte byta efter varje rakning.
Citera
2022-03-30, 19:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
VA? Varje gång? Jag rakar mig mist 10 gånger.. med ett blad (men har rätt dålig skäggväxt)
Äntligen en viktig tråd 😊.
Jag växlar mellan en, flergångshyvlar. Och elapparater. Också rakhyvel.
Mycket att analysera.
Byta blad efter varje gång kanske man skulle pröva.
Rakhyvel borste och sliprem känns annars bra.
Citera
2022-03-30, 20:06
Avslutad
Engångshyvlar kan jag använda ända fram till det att det gör ont att raka sig. Har aldrig fått några problem av att använda dom många gånger. När jag hade en liten stuga en gång i tiden så kunde jag använda engångshyvlar så länge att jag nästan fick hugga mig fram i skäggstubbet med dom. Då var det dags att byta.

Jag använder även vanliga rakhyvelsblad längre än vad som rekommenderas och har alltid gjort så utan några problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in