2023-12-15, 10:44
Medlem
Tjuren-Ferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
- Erik var på sjukhus, tror det var efter att han fått stryk i matsalen. Men detta visas inte heller. Visades denna misshandel i serien förresten? Svårt att hålla isär när man både sett film och läst bok samtidigt som serien.
Tror de slog ihop stryket i matsalen med rutan. Det är där han visar att han faktiskt kan ta mycket stryk.
Citera
2023-12-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuren-Ferdinand
Tror de slog ihop stryket i matsalen med rutan. Det är där han visar att han faktiskt kan ta mycket stryk.

Ja just det. Så gjorde de. Det känns verkligen att de tagit bort alla nyckelhändelser från boken/(filmen) och fokuserat på... ja jag vet inte riktigt... hela fokus ligger typ på Eriks samtal med Marja om att man har olika val i livet.

Hur kan man kommit till den slutsatsen att man ska göra en filmatisering av Ondskan men man väljer att skita (haha) i klosternatten och skippa misshandeln i matsalen, samt ändra fighterna i rutan helt? Då hade man ju kunnat kalla serien något helt annat.

Jag tycker att det är helt ok att lägga TILL eget hittepå, sådant som kunde hänt men som inte togs med i boken, såsom att hans pappa fick så mycket skit på jobbet och att han var alkoholiserad. Sådant fanns inte med i boken, men uteslöts inte heller. Men jag avskyr när man ska ändra på massa saker. Framförallt när det gäller karaktärerna och deras sätt att vara/tänka/beté sig.
Senast redigerad av iceink 2023-12-15 kl. 13:06.
Citera
2023-12-15, 14:14
Medlem
Håller elt med dig kallt serien för internat skolan.
För onskan är det fan inte, saknar så mycket som borde vissas som när Erik blev spöad i matsalen, läkaren på sjukhuset i Flen, kloster natten mm.
Nej gör om det.Serien är delvis sevärd men kalla det inte för onskan
Citera
2023-12-16, 03:17
Medlem
NewDeers avatar
Björn Mosten som spelar Leffler måste ju vara barn till Martin Sköld som spelade i Kent. Hittar inget när jag googlar, men han har kanske barn lite överallt

Angående serien så är jag bara inne på andra avsnittet. Jag har läst boken och sett filmen, tycker den är helt ok än så länge. En eloge till Gustaf Skarsgård som elak pappa, han är riktigt obehaglig.
Senast redigerad av NewDeer 2023-12-16 kl. 03:23.
Citera
2023-12-17, 01:41
Medlem
kukflashs avatar
Näst sista avsnittet avklarat, bra serie! Ser fram emot nästa avsnitt

Vet inte vad denna pojk heter i serien, men han har ett mycket välbekanta ansikte. Så jag gjorde lite research och hittade hans dubbelgångare som varit med i Paradise hotel innan. Simon Weidersjö

https://gyazo.com/f361a76a7b928f3287b51294ee7800cb

Någon mer som ser likheter?
Citera
2023-12-17, 08:46
Medlem
När Ponti kommer till Stjärnsberg är han förstaårselev,. Silverhjelm och de i rådet går fjärde året. Under simtävlingen säger de att Ponti är sistaårselev. Då borde Silverhjelm och de andra gått ut för tre år sedan. Men de är fortfarande kvar. Hur kan det komma sig?
Citera
2023-12-17, 08:50
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
När Ponti kommer till Stjärnsberg är han förstaårselev,. Silverhjelm och de i rådet går fjärde året. Under simtävlingen säger de att Ponti är sistaårselev. Då borde Silverhjelm och de andra gått ut för tre år sedan. Men de är fortfarande kvar. Hur kan det komma sig?
Vad tror du själv?
Citera
2023-12-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Vad tror du själv?
Hade hoppats på ett svar. Inte något hejsansvejsan.
Citera
2023-12-17, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
Hade hoppats på ett svar. Inte något hejsansvejsan.
Om man har läst boken så är silver hjälm tredje ringare Bernard fjärde ringare. Som lämnar uppdraget som ordförande för att kunna plugga.Där av att silver hjälm blir elevrådets ordförande och kloster natten kommer.
Detta är en klar miss att det inte finns med i serien,som mycket annat
Citera
2023-12-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas09
Om man har läst boken så är silver hjälm tredje ringare Bernard fjärde ringare. Som lämnar uppdraget som ordförande för att kunna plugga.Där av att silver hjälm blir elevrådets ordförande och kloster natten kommer.
Detta är en klar miss att det inte finns med i serien,som mycket annat
Länge sedan jag läste boken. Tack för förklaringen.
Citera
2023-12-18, 21:13
Medlem
Puma006s avatar
Marja får för mycket skärmtid jämfört med filmen.

Avsnitt 4 var det segt vissa stunder.

Avsnitt 5 flöt på bra.

Återstår se om sista avsnittet går i samma still som tidigare eller om nivån höjs eller sänks.
Citera
2023-12-19, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puma006
Marja får för mycket skärmtid jämfört med filmen.

Avsnitt 4 var det segt vissa stunder.

Avsnitt 5 flöt på bra.

Återstår se om sista avsnittet går i samma still som tidigare eller om nivån höjs eller sänks.
Sista avsnittet var det sämsta tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in