2022-03-30, 11:27
Medlem
Säg att jag köper en ny bostad och får 60% belåning av en bank och börjar amortera enligt amorteringskraven.

1. Tre år senare pratar jag med en bank som kan erbjuda mig 85% belåning om jag flyttar mitt bolån till dem. Får de då lov att erbjuda mig 85% belåning? Eller får de då max erbjuda mig 85% minus vad jag skulle ha amorterat sedan jag köpte bostaden? Dvs 2% per år under 3 år = 6% borde jag ha amorterat vid 85% belåning, så de får bara erbjuda mig 79% i belåning? Eller får de bara erbjuda mig den belåningen jag redan har?

2. Om jag har 60% belåningsgrad på min nya bostad och amorterar 1% per år under 3 år (dvs belåningsgraden blir då 57%), kan jag då be min bank att åter höja belåningsgraden till 60% efter 3 år? Jag menar om jag hade lånat 85% från början hade jag fått ha en belåningsgrad på 79% efter 3 år (85% minus 2% amortering per år), varför skulle jag inte tillåtas ha en belåningsgrad på 60% nu, bara för att jag tog ett lägre lån från början?

Jag har försökt Googla på det här, men hittar inga vettiga förklaring när det gäller amorteringskrav och att höja sin belåningsgrad.
Citera
2022-03-30, 12:19
Medlem
Du kan låna nytt och höja upp till 85% av värdet oavsett vad du har amorterat.
Citera
2022-03-30, 13:09
Medlem
Ammorteringen spelar ingen roll. Det enda banken kollar på när de räknar ut hur mycket du får låna är din inkomst (och max 85%).

Sen är det villa måste ju även ett högre pantbrev tas ut.
Citera
2022-03-30, 14:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf

Inte helt säkert att banken går med på det men omöjligt är det inte.
Citera
2022-03-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Men blir inte amorteringskrav som införts för att motverka en bostadsbubbla helt verkningslöst om folk kan hålla på och höja sin belåning till 85% hela tiden? Jag menar, men skulle ju i princip kunna höja sin belåning till 85% varje år, och därmed aldrig amortera (år årsbasis)?
Citera
2022-03-30, 17:58
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannaFalk4
Men blir inte amorteringskrav som införts för att motverka en bostadsbubbla helt verkningslöst om folk kan hålla på och höja sin belåning till 85% hela tiden? Jag menar, men skulle ju i princip kunna höja sin belåning till 85% varje år, och därmed aldrig amortera (år årsbasis)?

5 års intervall är det som gäller.
Citera
2022-03-30, 18:12
Medlem
Duerfs avatar
Citat:

Banker har ett minsta belopp man måste låna (runt 100 000 kr) eftersom det blir meningslöst att lägga ner massa arbete för ett litet lån. Det skulle kosta mycket mer än det smakar. Så det går inte att toppa upp till 85% hela tiden.

Några få ser till att vara belånade till 85% så mycket som möjligt, men de flesta gör inte det så amorteringskraven funkar på det stora hela som avsett.
Citera
2022-03-30, 20:40
Medlem
Citat:
Säg att jag köper en ny bostad och får 60% belåning av en bank och börjar amortera enligt amorteringskraven.

1. Tre år senare pratar jag med en bank som kan erbjuda mig 85% belåning om jag flyttar mitt bolån till dem. Får de då lov att erbjuda mig 85% belåning? Eller får de då max erbjuda mig 85% minus vad jag skulle ha amorterat sedan jag köpte bostaden? Dvs 2% per år under 3 år = 6% borde jag ha amorterat vid 85% belåning, så de får bara erbjuda mig 79% i belåning? Eller får de bara erbjuda mig den belåningen jag redan har?

2. Om jag har 60% belåningsgrad på min nya bostad och amorterar 1% per år under 3 år (dvs belåningsgraden blir då 57%), kan jag då be min bank att åter höja belåningsgraden till 60% efter 3 år? Jag menar om jag hade lånat 85% från början hade jag fått ha en belåningsgrad på 79% efter 3 år (85% minus 2% amortering per år), varför skulle jag inte tillåtas ha en belåningsgrad på 60% nu, bara för att jag tog ett lägre lån från början?

Jag har försökt Googla på det här, men hittar inga vettiga förklaring när det gäller amorteringskrav och att höja sin belåningsgrad.
När du köper sätts amorteringsgrundande värdet på din bostad, som gäller i 5 år. Anta värdering på 1000k att du lånar 85%, 850k. Du hinner amortera ner 5% till på 2,5 år, och har nu 800k kvar, när du skaffar en ny värdering. Nya värdet är 2000k, du kan nu låna upp till 1700k, även om amorteringsgrundande värderingen fortfarande är på 1000k. Förutsatt att din lön räcker till givetvis.

Du kan i teorin låna upp hur litet belopp du vill genom att byta bank. Nuvarande bank kommer inte gå med på att lägga upp bolån på säg 20k, men om du däremot byter bank och ändå ska lösa bort befintliga lån och fixa nya, kan du lika gärna toppa upp till 85% igen, om och om igen.

Amorteringskravet har ändå en mening även om det går att komma runt om man vill. När banken lägger upp lån över 70% måste den räkna med 2% amortering i kalkylen, håller inte kalkylen då så blir det avslag. När inte amorteringskravet fanns kunde du låna upp till 85% utan att banken behövde räkna på någon amortering i kalkylen, och du kunde låna högre belopp.
Citera
2022-04-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
5 års intervall är det som gäller.

Nej 5årsintervall gäller för vad som är det ammorteringsgrundande beloppet. Du kan inte ändra så att du får 0 ammortering efter 3 år baserat på att värdet på din bostad gått upp. Jag skulle kunna ha 0 ammortering på mitt bolån baserat på bankens senaste värdering. Jag har nu i ytterligare 2 år 2% ammortering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in