2022-03-29, 09:14
Medlem
Ja efter ryska trupper gått in i staden Maripol där nazister huserat så kommer det fram vad dessa grupper sysslat med.
I ett hus hittas tex en kvinna mördad, torterad av nazister med hakkors på kroppen och tydligen ska en av armarna också har dragits sönder. Hennes ansikte är helt blåslaget av våldet.

Huset där just detta liket hittades var en byggnad ukrainska militära förband ska ha huserat.
I huset hittades flera jackor med militära märken som tillhör ukrainska förband.

Russian MoD: Bodies of Tortured Civilians With Carved Out Swastikas Found in Mariupol Basements
https://sputniknews.com/20220328/russian-mod-bodies-of-tortured-civilians-with-carved-out-swastikas-found-in-mariupol-basements-10942 70807.html
The bodies of victims of Ukrainian nationalists have been found in the basements of buildings in Mariupol, some of them severely mutilated, the Russian Defence Ministry has reported. The ministry clarified that the basements were previously occupied by Ukrainian nationalist forces.
"Corpses of civilians were found with signs of inhuman torture. Neo-Nazi symbols and swastikas were carved on their bodies", the ministry said.
Länk till en video och foton
Här finns video och bilder på liket, Obs starka bilder!

Frågor för tråden
Någon som känner till något mer om just denna händelse?
Varför håller Ukraina förband på så här?
Varför ger man sig på en försvarslös kvinna?
Hur kan världen få stopp ukrainska krigsbrotten och varför är nazism så populärt i Ukraina?
Citera
2022-03-29, 09:26
Medlem
byte-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ja efter ryska trupper gått in i staden Maripol där nazister huserat så kommer det fram vad dessa grupper sysslat med.
I ett hus hittas tex en kvinna mördad, torterad av nazister med hakkors på kroppen och tydligen ska en av armarna också har dragits sönder. Hennes ansikte är helt blåslaget av våldet.

Huset där just detta liket hittades var en byggnad ukrainska militära förband ska ha huserat.
I huset hittades flera jackor med militära märken som tillhör ukrainska förband.

Russian MoD: Bodies of Tortured Civilians With Carved Out Swastikas Found in Mariupol Basements
https://sputniknews.com/20220328/russian-mod-bodies-of-tortured-civilians-with-carved-out-swastikas-found-in-mariupol-basements-10942 70807.html
The bodies of victims of Ukrainian nationalists have been found in the basements of buildings in Mariupol, some of them severely mutilated, the Russian Defence Ministry has reported. The ministry clarified that the basements were previously occupied by Ukrainian nationalist forces.
"Corpses of civilians were found with signs of inhuman torture. Neo-Nazi symbols and swastikas were carved on their bodies", the ministry said.
Länk till en video och foton
Här finns video och bilder på liket, Obs starka bilder!

Frågor för tråden
Någon som känner till något mer om just denna händelse?
Varför håller Ukraina förband på så här?
Varför ger man sig på en försvarslös kvinna?
Hur kan världen få stopp ukrainska krigsbrotten och varför är nazism så populärt i Ukraina?

Jag har ingen insikt, men jag skulle tro att hon sagt något hon fick "äta" upp.
Citera
2022-03-29, 09:37
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jo det är sannolikt. Se tex japanerna i Manila om det var 1944 eller 1945. När soldater vet att de kommer att förlora, mycket möjligt avrättas, går de lätt loss på allt vad civilbefolkning heter, i synnerhet när det är människor av annan etnicitet än dem själva. Detta kan vara sant och det kan vara en rysktalande kvinna som torterats till döds av ukrainare.

Jag vill inte klicka på det här. Har sett en del skit från Sydafrika och liknande. Sådan här skit kan drabba oss i Sverige också. Bara det kollapsar så.

Du vet att Azov till övervägande del består av ryskspråkiga va? Precis som resten av Ukrainarna som förvarar Mariupol.

Tycker du med det i åtanke att det verkar rimligt att de skulle tortera och mörda en kvinna för att hon är rysktalande?
Citera
2022-03-29, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Du vet att Azov till övervägande del består av ryskspråkiga va? Precis som resten av Ukrainarna som förvarar Mariupol.

Tycker du med det i åtanke att det verkar rimligt att de skulle tortera och mörda en kvinna för att hon är rysktalande?

Javisst. Och? Här är det frågan om etniciteten på förövarna. Ryssar, vore såklart högst märkligt.
Citera
2022-03-29, 09:54
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Javisst. Och? Här är det frågan om etniciteten på förövarna. Ryssar, vore såklart högst märkligt.

Fast du skrev: ”det kan vara en rysktalande kvinna som torterats till döds av ukrainare.”

Men bortsätt från det tycker jag första frågan inte är ”vem gjorde det” utan ”är det sant”, även om videon kan vara äkta kan det komma från någon annan stans.

Fast om vi säger att det är sant. En kvinna hittas torterad och mördad i ett utrymme där ukrainska soldater hållit till. Då är den enda rimliga slutsatsen att Ukrainarna är skyldiga till detta.

Vidrigt och omoraliskt i så fall såklart.

MEN;

Orimligt att de skulle ske bara för att hon är ryss/ryskspråkig, i princip alla i stan är ju det, de som slåss på Ukrainas sida också. Alltså får man anta (om sputnik inte hittat på det här) att hon straffats för någon slags brott/förräderi.

Inget försvar alls av handlingen men din hypotes om att människor blir mördande och torterade bara för att de är ryssar/ryskspråkiga är helt verklighetsfrånvänd.
Citera
2022-03-29, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Fast du skrev: ”det kan vara en rysktalande kvinna som torterats till döds av ukrainare.”

Men bortsätt från det tycker jag första frågan inte är ”vem gjorde det” utan ”är det sant”, även om videon kan vara äkta kan det komma från någon annan stans.

Fast om vi säger att det är sant. En kvinna hittas torterad och mördad i ett utrymme där ukrainska soldater hållit till. Då är den enda rimliga slutsatsen att Ukrainarna är skyldiga till detta.

Vidrigt och omoraliskt i så fall såklart.

MEN;

Orimligt att de skulle ske bara för att hon är ryss/ryskspråkig, i princip alla i stan är ju det, de som slåss på Ukrainas sida också. Alltså får man anta (om sputnik inte hittat på det här) att hon straffats för någon slags brott/förräderi.

Inget försvar alls av handlingen men din hypotes om att människor blir mördande och torterade bara för att de är ryssar/ryskspråkiga är helt verklighetsfrånvänd.

Du skriver "vidrigt" och "omoraliskt" men här läser jag in en acceptans av vad som har skett. "Förräderi". Och hur skulle det gått till? Fullt rimligt med rysktalande ukrainare som vägrar skjuta på ryska soldater. Du tolkar det som förräderi. Bra adå att ge sig på kvinnan. Våldtäkt, mer tortyr och så slår man ihjäl henne.
Citera
2022-03-29, 10:06
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Du skriver "vidrigt" och "omoraliskt" men här läser jag in en acceptans av vad som har skett. "Förräderi". Och hur skulle det gått till? Fullt rimligt med rysktalande ukrainare som vägrar skjuta på ryska soldater. Du tolkar det som förräderi. Bra adå att ge sig på kvinnan. Våldtäkt, mer tortyr och så slår man ihjäl henne.

Vad du ”läser in” och dina försök att tillskriva mig acceptans av mord och tortyr är tramsiga. Jag var tydlig i vad jag menade.

On topic: finns det någon som sett denna story i någon annan källa än Sputnik och Southfront?
Citera
2022-03-29, 10:16
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Jag tror vi kan glömma SVT, TV4, Dagens Nyheter, Fox, CNN, BBC och annan västerländsk smörja.

Knäskålspangarfilmen har ju tagits upp av mainstreammedia:
https://www.svd.se/a/dn2EvB/ukraina-utreder-film-dar-krigsfangar-skjuts
(Förvisso med skeptiskt ton)

Den här filmen lär väl analyseras och jämföras med gamla gorefilmer av olika factcheckare också.

Sedan så kommer väl joutnalister från alla ”sidor” gärna vilja intervjua de ryska soldater om vad de sett i de där skyddsrummen.

Det kommer nog mer om det här i sinom tid.
Citera
2022-03-29, 10:26
Medlem
Vill inte klicka in mig på mer hemskheter men kan det vara samma kvinna som Patrick L. visar? https://www.youtube.com/watch?v=6LQSYmda0Sc
Citera
2022-03-29, 10:27
Medlem
Conceptions avatar
Jag kan spontant inte se att någon ristar in en svastika på ett offer om man själv inte tycker att offret förtjänar en svastika. Dvs, att någon tyckte att denna kvinna var en nazist.

Jämför detta med tyskarna under kriget på östfronten. Väldigt ofta så hittades tyskar med svastikor inristade på sig men väldigt sällan att Nazister ritade de egna symbolerna på fallna ryssar.

Så det går givetvis att spekulera i vilka som utfört dådet.

Tänker man lite logiskt så är det förbannat idiotiskt att lämna en död kvinna helt öppet bland sina egna uniformsattiraljer. Försöker man ändå tänka sig en sådan människas hjärna så försöker man nog göra sig av med kroppen innan man lämnat. Inte lägger man fram ett krigsbrottsbevis för hela världen att se. Det fyller liksom ingen funktion förutom att skapa vrede hos fel personer.
Citera
2022-03-29, 10:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Vill inte klicka in mig på mer hemskheter men kan det vara samma kvinna som Patrick L. visar? https://www.youtube.com/watch?v=6LQSYmda0Sc
Yep, TS är samma reportage.
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tänker man lite logiskt så är det förbannat idiotiskt att lämna en död kvinna helt öppet bland sina egna uniformsattiraljer. Försöker man ändå tänka sig en sådan människas hjärna så försöker man nog göra sig av med kroppen innan man lämnat. Inte lägger man fram ett krigsbrottsbevis för hela världen att se. Det fyller liksom ingen funktion förutom att skapa vrede hos fel personer.
Det enda som saknas i scenen är ett par tappade pass.
Senast redigerad av Trolltestet 2022-03-29 kl. 10:30.
Citera
2022-03-29, 11:29
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag hoppas man lyckas identifiera kvinnan, då kanske man får en klarare bild på vilka som gjort vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in