2022-03-28, 16:13
Medlem
CaddeMannens avatar
Sitter i en lite speciell sits. Beställde för drygt två månader sedan en kontorsstol, efter drygt två veckor började den knarra något enormt, kontaktade då tillverkaren (Inte återförsäljaren) och bad om hjälp, hela processen tog en månad och fick två olika delar hemskickade och en massa råd om att smörja osv. Inget utav det löste problemet.

Nu till frågan, insåg att stolen inte levde upp till mina förväntningar utöver knarrandet och tänkte utnyttja detta problem för att få en återbetalning, kontaktade därför precis återförsäljaren där stolen köptes och förklarade problemet (Inväntar svar). Undrar dock om man har rätt till återbetalning direkt, har för mig att de måste försöka reparera eller byta ut i första hand? Om så är fallet har man möjlighet att få en helt annan stol, men likvärdig I samma prisklass som ersättningsvara istället?
Citera
2022-03-28, 16:21
Citat:
Ursprungligen postat av CaddeMannen
Undrar dock om man har rätt till återbetalning direkt,
Nej.
Citat:
har för mig att de måste försöka reparera eller byta ut i första hand?
De har den rätten ja. Tror de har två eller tre försök på sig.

Citat:
Om så är fallet har man möjlighet att få en helt annan stol, men likvärdig I samma prisklass som ersättningsvara istället?
Det är ingen rättighet du har, men det är inte omöjligt att de går med på det.
Citera
2022-03-28, 16:25
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej.De har den rätten ja. Tror de har två eller tre försök på sig.

Det är ingen rättighet du har, men det är inte omöjligt att de går med på det.

Tack för svar.

Hm, tillverkaren av stolen har ju försökt lösa problemet två gånger genom att skicka ut nya delar, men gissar på att det är återförsäljaren som måste utföra reparationerna för att det ska gillas? :/
Citera
2022-03-28, 16:27
Citat:
Tack för svar.

Hm, tillverkaren av stolen har ju försökt lösa problemet två gånger genom att skicka ut nya delar, men gissar på att det är återförsäljaren som måste utföra reparationerna för att det ska gillas? :/
Har faktiskt inte full koll på vad som gäller där
Citera
2022-03-28, 16:28
Citat:
Sitter i en lite speciell sits. Beställde för drygt två månader sedan en kontorsstol, efter drygt två veckor började den knarra något enormt, kontaktade då tillverkaren (Inte återförsäljaren) och bad om hjälp, hela processen tog en månad och fick två olika delar hemskickade och en massa råd om att smörja osv. Inget utav det löste problemet.

Nu till frågan, insåg att stolen inte levde upp till mina förväntningar utöver knarrandet och tänkte utnyttja detta problem för att få en återbetalning, kontaktade därför precis återförsäljaren där stolen köptes och förklarade problemet (Inväntar svar). Undrar dock om man har rätt till återbetalning direkt, har för mig att de måste försöka reparera eller byta ut i första hand? Om så är fallet har man möjlighet att få en helt annan stol, men likvärdig I samma prisklass som ersättningsvara istället?
Är du (beställaren) ett företag eller konsument?
Citera
2022-03-28, 16:31
Medlem
CaddeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Är du (beställaren) ett företag eller konsument?

Jag är konsument
Citera
2022-03-28, 16:56
Citat:
Jag är konsument
Tack.

Citat:

Tillverkaren av stolen har ju försökt lösa problemet två gånger genom att skicka ut nya delar, men gissar på att det är återförsäljaren som måste utföra reparationerna för att det ska gillas? :/
Det är i första hand säljaren som bedömer hur felet ska åtgärdas, alltså om det ska ske omleverans, reparation eller återköp. Detta följer av 26 § andra stycket KKöpL.

Som tidigare skribent påpekat så är det inledningsvis säljaren som har möjligheten att välja vilket sätt felet ska åtgärdas. Det finns inget exakt gräns för hur många gånger detta ska ske, men håller med om att en tumregel är att det är skäligt att säljaren medges rätt att välja tillvägagångssätt att åtgärda felet i alla fall 1-3 gånger beroende på situation.

Sett till att de försökt åtgärda felet ett par gånger redan och det inte åtgärdats så läggs det över på dig hur du önskar åtgärda felet. Så tycker jag absolut du ska kräva återköp eller prisavdrag om du kan leva med felet, men förmodar att det är måttligt irriterande. Jag är osäker på om det är en absolut rättighet att kräva omleverans av en likvärdig produkt. Lagen är inte helt tydlig på just det här området, så det vore om det finns något i praxis som ger ett svar.
Rent principiellt skulle jag nog säga att du bör kunna begära leverans av en likvärdig produkt. Jag menar, någonstans vill ju säljaren ha kvar dig som kund och du som kund vill ha en fungerande produkt.

Men skulle nog säga att om felet skulle uppstå även vid leverans av en helt annan, men likvärdig, produkt så har ni uttömt alla möjligheter och det räcker med att en av parterna begär återköp, oavsett vilken part som begär det.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2022-03-28 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in