• 1
  • 2
2022-03-30, 14:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Kalkylräntan ligger på 6% hos dom flesta bankerna just nu. Om räntorna börjar gå uppåt och ser ut att bli kvar under en längre period kommer bankerna givetvis höja sina kalkylräntor igen. Låg på 7-7,5% för ett par år sedan.

Bankerna kommer nog låna ut mindre av den enkla anledningen att folk vant sig vid låga räntor, och när dom inser att det kostar över 3% skiter dom i sin lyxrenovering där dom skulle slänga ut ett 4 år gammalt kök för att det var fel färg... Prisbilden på bostäder kommer förmodligen justeras ner en hel del oxå, dock en ganska trög process i regel.

Skuldkvot på 4,5x årsinkomst ger 1% extra amortering, men bankerna kan göra avsteg från det. Dock är det sällan någon kommer över 5,5 då kalkylen i regel sätter stopp innan.

Ingen normal person i Sverige kommer ha en boränta över 4,0% de närmaste tio åren.
-Så är det.
Citera
2022-03-30, 15:49
Medlem
Kollade med banken idag om hur räntan rör sig just idag. Som jag nämnde förra veckan fick vi erbjudande på 2,48 procent för 7 års bunden ränta. Idag ser samma ränta annorlunda ut, den ligger nämligen på 2,88 (??) det har alltså gått upp 0,40 procent på bara en vecka. Logiskt? Kommer det gå upp ännu mer? Vet inte hur man ska tänka bäst nu. Går inte att räntesäkra då man kan göra det minst 120 dagar före tillträdesdagen och vi flyttar om en månad.
Citera
2022-03-31, 23:19
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraf0ratt
Kollade med banken idag om hur räntan rör sig just idag. Som jag nämnde förra veckan fick vi erbjudande på 2,48 procent för 7 års bunden ränta. Idag ser samma ränta annorlunda ut, den ligger nämligen på 2,88 (??) det har alltså gått upp 0,40 procent på bara en vecka. Logiskt? Kommer det gå upp ännu mer? Vet inte hur man ska tänka bäst nu. Går inte att räntesäkra då man kan göra det minst 120 dagar före tillträdesdagen och vi flyttar om en månad.

Vem föreslår dessa vansinniga räntor? Byt bank.

Jag har 1.0% rörligt och den har inte rubbats på ett år.
Citera
2022-03-31, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Vem föreslår dessa vansinniga räntor? Byt bank.

Jag har 1.0% rörligt och den har inte rubbats på ett år.
Det är inte den rörliga som stuckit iväg, den kommer högst troligt börja röra sig först när reporäntan börjar gå upp. Det är dom bundna räntorna som gått i taket.

Har man ett rejält matkonto och bränner mer än 8k per månad på Ica, så erbjuder Icabanken väldigt bra räntor på bundna lpn för tillfället. Svårmatchade för alla andra skulle jag säga.

Edit: verkar som att Icabanken inte kunnat hålla nivåerna, har gått upp rejält senaste dagarna där också.
Citera
2022-03-31, 23:33
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Det är inte den rörliga som stuckit iväg, den kommer högst troligt börja röra sig först när reporäntan börjar gå upp. Det är dom bundna räntorna som gått i taket.

Har man ett rejält matkonto och bränner mer än 8k per månad på Ica, så erbjuder Icabanken väldigt bra räntor på bundna lpn för tillfället. Svårmatchade för alla andra skulle jag säga.

Edit: verkar som att Icabanken inte kunnat hålla nivåerna, har gått upp rejält senaste dagarna där också.

Jo, jag fattade det. Ser ingen förändring där heller. Några skitbanker ligger på 2,8 i listränta innan rabatt.

Danske Bank ligger på 1,49% innan rabatt för 5 år. De kommer ligga nära 1,1-1,2 i verkligheten.

ICA baken ligger på 3%...

Bankerna myser nu när ni är nervösa och binder på monsterräntor.
Citera
2022-03-31, 23:57
Medlem
Med ett så litet bolån hade jag ändå kört rörligt. Blir ju inte så mkt i kronor vid en räntehöjning trots allt. Med tanke på hur belånad svensken är tror jag räntorna ändå kommer hålla sig på hyggliga nivåer för att samhället inte ska rasa helt. Skattesubvention på 10-miljonersvillan till 10% ränta blir dyrt för staten... Anpassa hellre plånboken till en högre räntenivå och amortera mellanskillnaden så länge.
Citera
2022-04-01, 00:09
Medlem
Citat:
Jo, jag fattade det. Ser ingen förändring där heller. Några skitbanker ligger på 2,8 i listränta innan rabatt.

Danske Bank ligger på 1,49% innan rabatt för 5 år. De kommer ligga nära 1,1-1,2 i verkligheten.

Danske bank har ett listpris på 2,84% på 5år just nu. Genomsnittsräntan för 5år I februari var 1,47%, men det kommer vara en rejäl uppgång i snittet för mars, och ytterligare i april sedan.

Nordea höjde rejält igår. SBAB och LF förra veckan.

Enda storbanken som ligger kvar på relativt låga nivåer är Handelsbanken, men dom har problem just nu också enligt en vän i banken. Ingen högoddsare att det kommer en listprishöjning från dom i nästa vecka.
Citera
2022-04-01, 01:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraf0ratt
Känns som att ingen verkligen vet hur marknaden ser ut. Ska flytta till ett hus i slutet på april och behöver låna strax under en mille, har bestämt för bunden ränta på 7 år, har då fått prisbild på 2,48 procent. Tror man att det kommer att höjas markant den här månaden? Bör man satsa på räntesäkring eller är det ”lugnt”… om man räntesäkrar på blir det extra påslag 0,35 procent. Så säg 2,8 procent ränta.
Det är liksom bara en månad dit men marknaden känns osäker. Hoppas inte de höjer med flera procentenheter.

Vad är bäst?
Och hur gör ni?

Som du säger så är det ingen som vet vad som kommer hända med räntorna. Det är inte frågan om räntorna kommer gå upp utan när.
Det har alltid lönat sig att ha rörlig ränta men har du dålig ekonomi och vill sova gott om natten så ska du binda räntan om du inte kan ta höjningar om räntorna börjar sticka uppåt.
Själv sover jag gott om natten då huset är betalt så jag behöver inte oroa mig för räntehöjningar. Är ganska skönt😁
Citera
2022-04-01, 03:03
Medlem
Duerfs avatar
Citat:

Historiska snitträntor på bundna lån kommer vara i princip helt oanvändbara framåt då vi har fått kraftigt höjda räntor senaste halvåret, men då har vi på femåringen 4.5 år av låga räntor och 0.5 år av högre räntor som utgör snittet för femåringen.

Det finns ingen kund som kommer få 1,1-1,2% på femåringen nu, då bankernas upplåningskostnader är betydligt högre än så.
Citera
2022-04-01, 03:22
Medlem
porrmaffians avatar
Knappast svar på frågan men risken finns väl att går räntorna upp så brukar börsen gå ner. Trist för mig som har noll kronor i lån men mycket kapital i aktier och aktiefonder.
Citera
2022-04-01, 15:12
Medlem
Ja det är just därför man ändå nog bör binda lån då ingen vet hur marknaden ser ut. Den rörliga kommer att höjas och då blir den bundna räntan ännu högre. Har ändrat mig, satsar på 3 årig bunden ränta och avvaktar under tiden. Är ändå inte höga lån men ändå. Ja det blir en spännande tid det här…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in