2022-03-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedEmB
Självklart pratar man om det innan, aldrig påstått annat. Sjuk kommentar för övrigt.
Hoppas allt löser sig för TS.

På vilket sätt va min kommentar "sjuk"? Det enda "sjuka" är ju snarare om han, som jag förstår det, har en partner som tror att hon driver restaurang.
Citera
2022-03-28, 13:51
Medlem
TestarNyttNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Okej för att klargöra lite. Jag har sagt upp min lägenhet men har 3 månaders uppsägningstid. Hon vill att jag under denna tid ska betala halva hennes hyra samtidigt som jag betalar min egna. Vi är aldrig i min lägenhet i och med att jag har alla mina grejer i hennes lya. Nu när ni har fått lite mer information så kanske det blir lite klarare

Lol, ni bråkar över 3 månaders hyra? Dags att ge upp den tjejen, eller ge ett ultimatium. Kommer aldrig fungerar i längden om hon ger dig såna här korkade krav.
Citera
2022-03-28, 14:37
Medlem
Citat:
Det jag har kommit fram till är att vi splittar på boendekostnaderna. Vi lägger ihop min och hennes hyra och delar på två. Vilket resulterar i att jag betalar min och hon sin egna. Om inte detta passar flyttar jag tillbaks till min egna tills uppsägningstiden är över.

Klokt beslut!
Under förutsättningen att du faktiskt föreslagit att ni kan bo i din lägenhet så är en splitt av er gemensamma boendekostnader rättvist.
Ofta krävs det uppoffringar från båda sidor när man blir sambos, enligt mig gör du största uppoffringen i och med att du sagt bort ett boende (+ ev kötid).

Kommer ni inte överens om detta så bör ni zooma ut och ta ett rejält samtal, gör ni det här pga kärleken och syftet att underlätta för varandra i vardagen eller är ekonomiska skäl den främsta anledningen?

Lycka till!
Citera
2022-03-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestarNyttNamn
Lol, ni bråkar över 3 månaders hyra? Dags att ge upp den tjejen, eller ge ett ultimatium. Kommer aldrig fungerar i längden om hon ger dig såna här korkade krav.

Han planerar - enligt vad han skrev i ett inlägg - att flytta till en annan stad om bara några månader, så frågan är väl som utnyttjar vem...
Citera
2022-03-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poptimistic358
Klokt beslut!
Under förutsättningen att du faktiskt föreslagit att ni kan bo i din lägenhet så är en splitt av er gemensamma boendekostnader rättvist.
Ofta krävs det uppoffringar från båda sidor när man blir sambos, enligt mig gör du största uppoffringen i och med att du sagt bort ett boende (+ ev kötid).

Kommer ni inte överens om detta så bör ni zooma ut och ta ett rejält samtal, gör ni det här pga kärleken och syftet att underlätta för varandra i vardagen eller är ekonomiska skäl den främsta anledningen?

Lycka till!

De ska ju bara vara ”sambos” i några månader, sedan planerar han att flytta till en annan stad. 😏
Citera
2022-03-28, 19:14
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Hej! Det är nämligen så här att jag bor hos min flickvän samtidigt som jag hyr en egen lägenhet. Flickvännen vill att jag ska betala hyra hos henne bara för jag bor hos henne. Jag menar på att jag inte tänker betala i och med att jag redan betalar för min egna lägenhet.

Vad är er åsikter om detta? Vem tycker ni har rätt respektive fel? Tycker ni det är.rätt att jag ska behöva betala 3/4 och hon 1/4 om jag skulle betala halva hennes hyra samtidigt som hela min egna.
Jag menar, jag kan väl bara flytta ut till min egna lägenhet om jag ska behöva betala till henne. Vad tycker ni?

Har du provat att säga "nej"?
Citera
2022-03-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Vad du har för annat boende är fullständigt irrelevant för situationen. Om hon anser att du inte är en besökare utan faktiskt bor i lägenheten ska du såklart betala hyra motsvarande din vistelse.
Har du någonsin blivit tillsammans med någon? Jag skulle aldrig tvinga någon jag älskar och vill bo med att betala dubbelhyra under sin uppsägningstid. Jag gissar att det blir ett kortlivad förhållande om man ska vara rättshaverister mot varandra.
Citera
2022-03-28, 22:17
Medlem
Betala genast. Om du sagt upp din lya och avser bo hos henne dvs HOS ER så är det självklart med 50/50. Det verkar snarare vara DU som är den snåla här.
Citera
2022-03-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlington
Betala genast. Om du sagt upp din lya och avser bo hos henne dvs HOS ER så är det självklart med 50/50. Det verkar snarare vara DU som är den snåla här.
Är du omedveten om att det gäller uppsägningstiden?

Framöver är 50/50 självklart, men innan uppsägningen är över är det verkligen inte praxis att betala båda.
Citera
2022-03-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerrasFunderingar
ICA-kassörska: "Hallå! Du måste betala för den där oxfilén, du kan ju inte bara sno den!"
TS: "Varför då? Jag har ju redan köpt en oxfilé på COOP? Då borde jag väl få den här gratis?"

Exakt! Så resonerar TS.

Citat:
Ursprungligen postat av arlington

Självklart.
Men här finns ju två olika scenarior beroende på om de har gemensam ekomomi eller ej.
Eftersom de enligt TS inte har det, så gäller att han givetvis ska betala hälften av hennes hyra.

Om de däremot haft gemensam ekonomi, hade de ju gemensamt beslutat allting och då fått dela på alla kostnader.

Nu har ju TS sagt att de har ungefär lika stor hyra. Det skulle då betyda att de betalar varsin hyra. (=lika mycket) OM de haft gemensam ekonomi.

Men nu har de ju inte det!
Vilket betyder att om hon vill ha hans del av sin hyra, då han bor där, så ska hon givetvis få den.
Citera
2022-03-29, 07:45
Medlem
Blaskas avatar
Antingen vill hon bli av med dig eller så är hon ruskigt snål. Vilket som skulle jag överväga att avsluta relationen. Bara en tidsfråga innan hon gör slut.
Citera
2022-03-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det är inte "fett oskönt" med en partner som först efter man ätit eller när maten serveras kommer med notan? Visst är det rimligt att man delar på matkostanderna, men då tar man det innan när man nu ska handla mat. Inte när partnern har satt sig vid bordet.

Det är absolut ett oskönt sätt, dom verkar ha problem med kommunikation och borde absolut ta ett snack..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in