Citat:
Ursprungligen postat av
elmheden
Oväntat bra. Bättre än det mesta man får via Flashback
Kanske lite väl effekttungt på t.ex. gitarrspåren men det finns ju egentligen inget rätt och fel där, bara åsikt, smak och artistiska val.
Har du köpt på dig ytterligare mjukvara för mixning mastring eller kör du Logics alternativ? Jag tror att mycket klarhet skulle gå att hitta i mixen. Klippa bort lite mer lowend överallt där det inte behövs o.s.v. Men allt som allt bra! Är du sugen på nästa steg skulle jag kolla efter någon att mixa, leta bland musik du gillar och tycker låter bra och snoka reda vem som mixat (väldigt ofta inte banden/artisten själv), och kanske också kosta på en ordentlig mastring. Det behöver inte bli så himla dyrt heller, mixning kanske 2-3 och du kan mastra på Cutting Room för under tusenlappen online. Det skulle vara intressant att höra skillnaden.
Tack, vad kul att höra! 😊
Att det har blivit mycket effekter har egentligen inte varit med från grundidéen, utan det har mer vuxit fram i mixen. Det är kul att du nämner just effekter då planen för kommande låtar är att hålla dem mer rena.
Mix och masters har gjorts med Logics grundutbud där jag tagit hjälp av YouTube och ett par låtar har jag fått hjälp av en snäll vän med. Grejen för mig har varit att lära mig detta och därför har jag velat göra allt själv, åtminstone så jag får en förståelse för alla processerna. Men det vore faktiskt kul att lämna ifrån sig efterarbetet och se vad som skulle kunna hända då! Bra tips! Ska även tänka på att cutta mer low, tänker du vanligt EQ då med högpassfilter?
En till fråga som kommer upp, ska jag fokusera på att hitta en studio där jag kan spela in, kanske med bättre utrustning, eller ska jag fortsätta spela in i ”hemmastudion” och fokusera på att hitta någon som kan hjälpa mig med mix och mastering? Eller är det dags att göra både och kanske?
Vänligen,
OHS