2022-03-27, 03:53
Medlem
Välkomna vänner!

Har sedan två år tillbaka hållit på med musik och känner mig redo, om än lite rädd, att dela det med er. Men nu är det dags!

Vill förmedla lite Surf feeling med inslag av pop/rock/grunge(nä?) men ge gärna er feedback på genren.

Allt är gjort på egen hand, sång, text, musik, gitarr, bas, inspelning i min garderob, digi drums osv samt prod + master (med Focusrite starter pack + Logic X Pro).

Haft ganska höga krav på mig själv och samtidigt varit väldigt tydlig med att detta är en hobby och något jag (tyvärr) endast kan ge ett par timmar i månaden till. Så döm hårt, men inte för hårt! 🤌🏼

Spotify Artist page: https://open.spotify.com/artist/1495XZbG36zw5XFZTanbgb?si=NBIAq-YWR5C2zQLAbQHX5g

Youtube:
https://youtube.com/channel/UCs9VGizHV1Nz9RPGQFXCBLA

Söker framför allt feedback för att förstå vad ni tycker mitt fokus ska ligga på framåt 🍻

Pura vida.
OHS
Citera
2022-03-27, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OceanHillSearch
Välkomna vänner!

Har sedan två år tillbaka hållit på med musik och känner mig redo, om än lite rädd, att dela det med er. Men nu är det dags!

Vill förmedla lite Surf feeling med inslag av pop/rock/grunge(nä?) men ge gärna er feedback på genren.

Allt är gjort på egen hand, sång, text, musik, gitarr, bas, inspelning i min garderob, digi drums osv samt prod + master (med Focusrite starter pack + Logic X Pro).

Haft ganska höga krav på mig själv och samtidigt varit väldigt tydlig med att detta är en hobby och något jag (tyvärr) endast kan ge ett par timmar i månaden till. Så döm hårt, men inte för hårt! 🤌🏼

Spotify Artist page: https://open.spotify.com/artist/1495XZbG36zw5XFZTanbgb?si=NBIAq-YWR5C2zQLAbQHX5g

Youtube:
https://youtube.com/channel/UCs9VGizHV1Nz9RPGQFXCBLA

Söker framför allt feedback för att förstå vad ni tycker mitt fokus ska ligga på framåt 🍻

Pura vida.
OHS

Oväntat bra. Bättre än det mesta man får via Flashback

Kanske lite väl effekttungt på t.ex. gitarrspåren men det finns ju egentligen inget rätt och fel där, bara åsikt, smak och artistiska val.

Har du köpt på dig ytterligare mjukvara för mixning mastring eller kör du Logics alternativ? Jag tror att mycket klarhet skulle gå att hitta i mixen. Klippa bort lite mer lowend överallt där det inte behövs o.s.v. Men allt som allt bra! Är du sugen på nästa steg skulle jag kolla efter någon att mixa, leta bland musik du gillar och tycker låter bra och snoka reda vem som mixat (väldigt ofta inte banden/artisten själv), och kanske också kosta på en ordentlig mastring. Det behöver inte bli så himla dyrt heller, mixning kanske 2-3 och du kan mastra på Cutting Room för under tusenlappen online. Det skulle vara intressant att höra skillnaden.
Citera
2022-03-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Oväntat bra. Bättre än det mesta man får via Flashback

Kanske lite väl effekttungt på t.ex. gitarrspåren men det finns ju egentligen inget rätt och fel där, bara åsikt, smak och artistiska val.

Har du köpt på dig ytterligare mjukvara för mixning mastring eller kör du Logics alternativ? Jag tror att mycket klarhet skulle gå att hitta i mixen. Klippa bort lite mer lowend överallt där det inte behövs o.s.v. Men allt som allt bra! Är du sugen på nästa steg skulle jag kolla efter någon att mixa, leta bland musik du gillar och tycker låter bra och snoka reda vem som mixat (väldigt ofta inte banden/artisten själv), och kanske också kosta på en ordentlig mastring. Det behöver inte bli så himla dyrt heller, mixning kanske 2-3 och du kan mastra på Cutting Room för under tusenlappen online. Det skulle vara intressant att höra skillnaden.

Tack, vad kul att höra! 😊

Att det har blivit mycket effekter har egentligen inte varit med från grundidéen, utan det har mer vuxit fram i mixen. Det är kul att du nämner just effekter då planen för kommande låtar är att hålla dem mer rena.

Mix och masters har gjorts med Logics grundutbud där jag tagit hjälp av YouTube och ett par låtar har jag fått hjälp av en snäll vän med. Grejen för mig har varit att lära mig detta och därför har jag velat göra allt själv, åtminstone så jag får en förståelse för alla processerna. Men det vore faktiskt kul att lämna ifrån sig efterarbetet och se vad som skulle kunna hända då! Bra tips! Ska även tänka på att cutta mer low, tänker du vanligt EQ då med högpassfilter?

En till fråga som kommer upp, ska jag fokusera på att hitta en studio där jag kan spela in, kanske med bättre utrustning, eller ska jag fortsätta spela in i ”hemmastudion” och fokusera på att hitta någon som kan hjälpa mig med mix och mastering? Eller är det dags att göra både och kanske?

Vänligen,
OHS
Senast redigerad av OceanHillSearch 2022-03-27 kl. 17:40.
Citera
2022-03-27, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OceanHillSearch
Tack, vad kul att höra! 😊

Att det har blivit mycket effekter har egentligen inte varit med från grundidéen, utan det har mer vuxit fram i mixen. Det är kul att du nämner just effekter då planen för kommande låtar är att hålla dem mer rena.

Mix och masters har gjorts med Logics grundutbud där jag tagit hjälp av YouTube och ett par låtar har jag fått hjälp av en snäll vän med. Grejen för mig har varit att lära mig detta och därför har jag velat göra allt själv, åtminstone så jag får en förståelse för alla processerna. Men det vore faktiskt kul att lämna ifrån sig efterarbetet och se vad som skulle kunna hända då! Bra tips! Ska även tänka på att cutta mer low, tänker du vanligt EQ då med högpassfilter?

En till fråga som kommer upp, ska jag fokusera på att hitta en studio där jag kan spela in, kanske med bättre utrustning, eller ska jag fortsätta spela in i ”hemmastudion” och fokusera på att hitta någon som kan hjälpa mig med mix och mastering? Eller är det dags att göra både och kanske?

Logics EQ är bra. Ett grundtips är att använda EQ för att ta bort oönskade element. Förstärk sällan och då sparsamt. I princip kan du lägga en lowcut/highpass på minst 60Hz på allt utom bas och bastrumma. Om dessa två krockar kan det vara klokt att välja om bas eller bastrumma ska bara dominerade och göra samma sak där. För mycket förstärkande och för många effekter kan leda till att det känns grötigt. Less is more. Ta bort för att lyfta fram. Sen är det inte en enskild grej som kommer göra att det plötsligt låter skiva. Många små steg är det som gäller. Lita på öronen men glöm inte att ta paus och inte jobba för länge då hörseln tröttas ut.

Att lämna bort mixning kostar ju något mer men kan vara värt att pröva. Det går ändå att mixa bra med Logics egna grejer. Investera i bra lurar om du inte har det och provlyssna också din mix på olika anläggningar. Bilstereon är en klassiker. Mastering är svårare att få till, det är värt att lämna bort. Om du ska börja köpa plugins skulle jag säga att EQ och kompressorer är det du ska lägga pengarna på. Ett tips är THE GLUE från Cytomic, grymt bra för att "limma ihop" låten. 0.1ms, ratio 2 och release A och ställ den så att den komprimerar 3-4dB som mest och jämför före/efter. Det finns gott om listor och producenter som gillar att lista sina favo-kompressorer så det är bara att gå bananas!

I dina skor skulle jag lägga tid och pengar på att försätta som du gör istället för att lägga pengarna på lokal som både kommer sno tid och pengar. Man kan med små medel få till riktigt bra inspelningsmiljöer i enkel miljö.
Citera
2023-02-01, 22:46
Medlem
Har släppt ny låt, ”Home”, ett par veckor tillbaka och det vore kul med lite feedback!

Inspelat hemma med samma grejer som listats i TS. Allt gjort själv, från text, musik, inspelning, mixning och mastering.

Spotify: https://open.spotify.com/track/4dmgry4Vw1yG5rljng1MBJ?si=J43yNkxDRGOS3gtO9AhyhQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in