• 3
  • 4
2022-05-03, 08:26
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Lånet är på 3.6 M just nu

När 3 åren har passerat, kommer vi lägga en in en kontantinsatns på ytterliggare 1.5M

Så lånet blir då, ish 2M bara, då kan vi kontra med banken, och sänka räntan ytterliggare förhoppningsvis.
Man vet ju aldrig hur räntan ser ut om 3 år

Vad räntan ligger på om 3 år kan man bara sia om. Själv har jag löst in hela bolånet så jag är helt skuldfri. Känns rätt skönt nu när räntorna börjar stiga. Har du bundit räntan nu? Vad fick du för ränta?
Citera
2022-05-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vad räntan ligger på om 3 år kan man bara sia om. Själv har jag löst in hela bolånet så jag är helt skuldfri. Känns rätt skönt nu när räntorna börjar stiga. Har du bundit räntan nu? Vad fick du för ränta?

Gör du helt rätt i!
Hade jag haft de ekonomiska medlen till det, hade jag gjort samma sak.

Vi kunde binda räntan i 3 år, till en räntesats på 2.5%
Lägg till räntesäkring på 40 enheter, så blir den totala rätan 2.9%
Citera
2022-05-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Du får byta till Handelsbanken, där verkar man få tid direkt, och bättre räntor.

Sova gott är värt mycket, i den aspekten gjorde du helt rätt!

Ingen annan bank än Swedbank erbjuder räntesäkring på nya bolån.

Detta eftersom vi inte har något befintligt bolån än, och inflyttning är först i december månad.

Men när dessa 3 åren är över, då kan vi spela ut bankerna mot varandra. Och lägga in ytterligare 1.5 miljoner och får ner lånet ännu mer.
Citera
2022-05-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ingen annan bank än Swedbank erbjuder räntesäkring på nya bolån.

Detta eftersom vi inte har något befintligt bolån än, och inflyttning är först i december månad.

Men när dessa 3 åren är över, då kan vi spela ut bankerna mot varandra. Och lägga in ytterligare 1.5 miljoner och får ner lånet ännu mer.
Jodå, det går hos fler banker, tex SEB och Handelsbanken, som jag nämnt tidigare. Och då pratar vi om att räntesäkra ett kommande lån, alltså ej utbetalt ännu. Så länge påskrivet köpekontrakt/överlåtelseavtal finns går det att lösa.
Citera
2022-05-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Jodå, det går hos fler banker, tex SEB och Handelsbanken, som jag nämnt tidigare. Och då pratar vi om att räntesäkra ett kommande lån, alltså ej utbetalt ännu. Så länge påskrivet köpekontrakt/överlåtelseavtal finns går det att lösa.

Du får gärna bevisa det för mig, eftersom jag personligen pratat med dem!
Med flera olika personer tom
Citera
2022-05-03, 21:16
Medlem
Citat:
Du får gärna bevisa det för mig, eftersom jag personligen pratat med dem!
Med flera olika personer tom
Jag har jobbat på båda bankerna, och vet att det går.

Hur ska jag bevisa det är frågan. Ska jag ta en screenshot från kreditsystemet nästa gång jag har vägarna förbi och besöker gamla kollegorna? I tex SHBs kreditsystem, där man lägger upp nya lån, i samband med att man lägger in villkoren innan man tar ut lånehandlingarna, bockar man i "räntesäkra", svårare än så är det inte.

Befintliga bolån går att räntesäkra upp till ett år framåt, kan inte se att det skulle vara så stor skillnad mot när man räntesäkrar ett nytt lån.

Säger dom att det inte går är det nog mer stress/lathet/okunskap som ligger bakom. Banksäljaren du pratade med har nog fullt upp och vill inte prioritera ett ärende med tillträde i december, när personen förmodligen redan sliter ihjäl sig med att hålla jämna steg med tillträden som är närmsta veckorna.

Men vad vet jag, dom kanske har begränsat sina system efter jag kastat in handduken?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in