2022-03-27, 13:56
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejlarn
Jo men det varit jag!

Jo men lånelöftet är giltigf 6 mån
Kontraktet är redan påskrivet
Så 1e maj när jag ansöker om bolån, det är väl då räntan bestäms?

Den kan inte bestämmas när jag flyttar in, eftersom bolånet är klart innan inflyttning

Eller tänker jag fel?
Ett lånelöfte är ett löfte från banken att du får ta lån där. Inget mer. Detta löfte gäller i 6 månader, så tekniskt sett så har du inget lånelöfte när du skall flytta in just nu. Det nog inga problem att fixa nytt löfte.

När du köper huset, alltså betalar summan till köparen som ni kommit överens om, så kommer banken utfärda ett lån. Räntan på lånet är inte satt, utan kommer sättas i november. Höjs räntan, alltså reporäntan, kommer banken höja sin ränta med.

Det är ett risky move du har gjort nu. Men gråt inte nu. Den som gråter i förtid, gråter två gånger.
Citera
2022-03-27, 15:05
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Jo men det varit jag!

Den kan inte bestämmas när jag flyttar in, eftersom bolånet är klart innan inflyttning

Eller tänker jag fel?

Så du tänker börja betala på lånet i Maj?
Citera
2022-03-27, 16:46
Medlem
Citat:
Jo men det varit jag!

Eller tänker jag fel?
Ja, du tänker fel. Du ansöker om bolån 1 maj, det är inte ens säkert banken godkänner din ansökan (högst osannolikt då dom tidigare accepterat lånelöfte, men kan hända). När allt är godkänt och klart kommer handlingarna ligga hos banken i väntan på tillträdet, då lånen betalas ut, och det är i samband med det som räntan sätts.

Du kan inte lägga upp bolån 1 maj, och få pengarna utbetalda då. Dels äger du inte fastigheten, och kan således inte ha huset som säkerhet för lånet. Och dels riskerar banken att du råkat spendera allt på vin, kvinnor och sång istället för att betala säljaren 6 månader senare.
Citera
2022-04-17, 23:07
Medlem
Varför är det ingen som sagt att man kan räntesäkra sitt bolån?
Citera
2022-04-18, 00:04
Medlem
Citat:
Varför är det ingen som sagt att man kan räntesäkra sitt bolån?
Det kommer kosta skjortan att räntesäkra fram till 1 november. Går upp till ett år framåt i regel, men kan vara en risk också, om det nu inte blir tillträde precis den dagen ni skrivit i kontraktet.

Edit: läs inlägg nr 8.
Senast redigerad av MidgetMolester 2022-04-18 kl. 00:09.
Citera
2022-05-01, 01:31
Medlem
Update:

Har nu räntesäkrat hos Swedbank

Swedbank är den enda banken som tillåter räntesäkring av nya bolån.
Alla andra banker kräver att man har befintligt bolpån

Hur som haver, bestämde mig för att binda räntan i 3 år, till en räntesants på 2.5%
Lägg till räntesäkring på 40 enheter, så blir den totala rätan 2.9%

Helt OK tycker jag

Detta tecknades i måndags, hade jag gjort det igår, så hade räntan varit på ca 3.7%
Räntan steg efter Ingeves jävla räntebesked, gubbajävel!
Citera
2022-05-01, 01:48
Medlem
TrionicVs avatar
Jag villkorsändrade mitt huslån i månadsskiftet januari/februari nu i år.
Jag band upp mig på 5 år till en ränta på 1,98% (SHB/Stadshypotek).

Och när de 5 åren har gått så har jag knappt 200 000 att amortera av.

Jag tror att jag gjorde ett klipp där om jag ska vara ärlig.
Citera
2022-05-01, 07:30
Medlem
Citat:
Update:

Har nu räntesäkrat hos Swedbank

Swedbank är den enda banken som tillåter räntesäkring av nya bolån.
Alla andra banker kräver att man har befintligt bolpån

Hur som haver, bestämde mig för att binda räntan i 3 år, till en räntesants på 2.5%
Lägg till räntesäkring på 40 enheter, så blir den totala rätan 2.9%

Helt OK tycker jag

Detta tecknades i måndags, hade jag gjort det igår, så hade räntan varit på ca 3.7%
Räntan steg efter Ingeves jävla räntebesked, gubbajävel!
Det där är att fara med osanning. Jag vet, till 100%, att både SEB och Handelsbanken kan lösa det också. Kan Handelsbanken, så kan alla. Deras system är eftersatta som få...

Internräntan gick upp ca 5 punkter efter räntebesked, säger Swedbank att dom skulle erbjuda 3,7% på en 3åring blir du blåst utav bara den!
Citera
2022-05-01, 10:35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Tjo

Inflyttning till vårt hus sker 1 november, så 1:e maj kan jag ansöka om bolån.
Då lånelöfte gäller i max 6 mån.
Visst tänker jag rätt här?

Jag vill binda räntan, och vad tror ni bankerna ger ungefär?
Tänker binda ca 4-5-6 år!

Tankar?

Ni skulle köpt hus för några månader sedan då dom bundna räntorna fortfarande var låga. Jag skulle inte binda räntan i detta läge som råder nu. Hur mycket i lån är det frågan om?
Citera
2022-05-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ni skulle köpt hus för några månader sedan då dom bundna räntorna fortfarande var låga. Jag skulle inte binda räntan i detta läge som råder nu. Hur mycket i lån är det frågan om?

Lånet är på 3.6 M just nu

När 3 åren har passerat, kommer vi lägga en in en kontantinsatns på ytterliggare 1.5M

Så lånet blir då, ish 2M bara, då kan vi kontra med banken, och sänka räntan ytterliggare förhoppningsvis.
Man vet ju aldrig hur räntan ser ut om 3 år
Citera
2022-05-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Det där är att fara med osanning. Jag vet, till 100%, att både SEB och Handelsbanken kan lösa det också. Kan Handelsbanken, så kan alla. Deras system är eftersatta som få...

Internräntan gick upp ca 5 punkter efter räntebesked, säger Swedbank att dom skulle erbjuda 3,7% på en 3åring blir du blåst utav bara den!

Blåst och blåst jag vet inte.

Han visa mig hur den såg ut på datorn.
En annan aspekt var ju att aldrig fick en jävla tid hos dem på kontoret. Nästa lediga tid var fan om 1 månad, och så länge vill jag inte vänta.
Jävla räntan ökar hela tiden juh!

Skit samma, jag kanske betalar 2-3000 kr mer i ränta, men jag slipper huvudvärk och slipper oroa mig för om räntan stiger mer i framtiden.
Kan jag sova gott om nätterna så får det vara värt det
Citera
2022-05-02, 21:31
Medlem
Citat:
Blåst och blåst jag vet inte.

Han visa mig hur den såg ut på datorn.
En annan aspekt var ju att aldrig fick en jävla tid hos dem på kontoret. Nästa lediga tid var fan om 1 månad, och så länge vill jag inte vänta.
Jävla räntan ökar hela tiden juh!

Skit samma, jag kanske betalar 2-3000 kr mer i ränta, men jag slipper huvudvärk och slipper oroa mig för om räntan stiger mer i framtiden.
Kan jag sova gott om nätterna så får det vara värt det
Du får byta till Handelsbanken, där verkar man få tid direkt, och bättre räntor.

Sova gott är värt mycket, i den aspekten gjorde du helt rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in