Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-07, 23:15
  #865
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lchf
Borlänge?

Växjö. Först i landet med "rondeller" tror jag. Fortfarande oenighet/okunnighet där, om hur man kör i såna
Citera
2018-12-07, 23:25
  #866
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dredden
När vi gick med i EU för mer än 20år sedan är det fullt lagligt att svänga vänster i en rondell från högerfil i en tvåfilig rondell. Ligger du i vänsterfil (på en tvåfilig rondell) och kör rakt fram, eller rakt in i sidan på en vänstersvängande idiot i högerfilen blir du vållande i skaderapporten...

Dessbättre är det inte många som utnyttjar denna "möjlighet" och tur är det! Men det kan vara bra att påminnas om. Det är fan ett under att det inte smäller mer i våra cirkulationsplatser.
Citera
2018-12-07, 23:31
  #867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Växjö. Först i landet med "rondeller" tror jag. Fortfarande oenighet/okunnighet där, om hur man kör i såna
Haha okej. Jag blir förundrad varje gång jag åker förbi vägverket i Borlänge hur mycket små nonsensrondeller dom har där.
5 rondeller på 600m, idioti.
Citera
2018-12-07, 23:56
  #868
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lchf
Haha okej. Jag blir förundrad varje gång jag åker förbi vägverket i Borlänge hur mycket små nonsensrondeller dom har där.
5 rondeller på 600m, idioti.

På 2000-talet är det många städer som fått många rondeller. Göteborg lär ha flest. Eskilstuna flest per invånare. Första rondellerna i landet tillkom på 80-talet. Växjö valdes ut till ett trafikprojekt av forskare från Lunds universitet runt 1990. Efter det kom det till en mängd rondeller i den staden, bl a. stor, enfilig rondell, vilket är lite av en bastard. Det blev även många smårondeller. Det hela kallades "Lundamodellen". På den tiden bör Växjö ha haft flest rondeller i landet.
Citera
2018-12-08, 00:53
  #869
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Dessbättre är det inte många som utnyttjar denna "möjlighet" och tur är det! Men det kan vara bra att påminnas om. Det är fan ett under att det inte smäller mer i våra cirkulationsplatser.

Smäller rätt ofta i rondeller men det blir bara skrap o plåtskador. Det är fördelen med dem att miffona som inte kan köra bara ger verkstäder och försäkringsbolag jobb. Inte sjukvården.
Citera
2018-12-08, 04:41
  #870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Dessbättre är det inte många som utnyttjar denna "möjlighet" och tur är det! Men det kan vara bra att påminnas om. Det är fan ett under att det inte smäller mer i våra cirkulationsplatser.

Jo, men man tar ju sig en snabb titt över axeln hur det ser ut innan man kör ut från innerfilen...
Citera
2018-12-08, 07:03
  #871
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men man tar ju sig en snabb titt över axeln hur det ser ut innan man kör ut från innerfilen...

Menar du att du tittar efter var andra befinner när du är ute och kör? Själv chansar jag hela tiden, särskilt i cirkulationsplatser. Det har gått bra hittills.
Citera
2018-12-08, 09:05
  #872
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Någon som kan reda ut alla regler och exakt vad som gäller?

t.ex detta:
2 filer in till rondellen och 2 filer ut ur rondellen.
Jag kör in rondellen i vänsterfilen ,ligger i vänsterfilen i rondellen ,
blinkar sedan höger för att köra ut ur rondellen.
Kan jag då välja att direkt köra ut ur rondellen i högerfilen eller måste jag hålla mig i
vänsterfilen när jag kör ur rondellen och sedan byta fil till höger först när jag lämnat rondellen?

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men man tar ju sig en snabb titt över axeln hur det ser ut innan man kör ut från innerfilen...

Tittar man över axeln innan man kör ut från vänsterfilen i en rondell så har man ett ganska begränsat synfält eftersom rondellen är utformad som en cirkel.Kommer det då en bil i högerfilen ett 1/4 varv efter dig i högre hastighet (så du blir upphunnen inne i rondellen) så kan det vara svårt att hinna upptäcka den.

Om jag blinkat höger i tid och svängt ut från min vänsterfil direkt ut i högerfilen när jag lämnat rondellen och sen blir påkörd bakifrån av den bilen i högerfilen som också tänkt lämna rondellen i samma högerfil vem har då gjort fel?

Är det jag eller han som borde lämnat företräde?
Citera
2019-03-30, 11:15
  #873
Medlem
Hej en fråga bara detta hände mig och dem som körde efter mig.
Det var så att en bil körde framför mig och helt plötsligt nit bromsar han mitt i rondellen så att den bilen som stått och väntat på högersida precis får plats att köra in i rondellen
Det håller ju på att bli en serie krock på grund utav detta.
Får man göra så på detta vis att stanna mitt i rondell kanske dum fråga ska man inte visa hänsyn till dem bakomvarande.
Sen håller jag med om att man ska ha framförhållning till dem bilarna som kör framför. Folk tutade och blev förbannade på den som nitbromsade i rondellen.
Det är en sträcka som är väldigt många bilar kör på.
Bara undrade hoppas på bra svar.
__________________
Senast redigerad av Eagle5555 2019-03-30 kl. 11:30.
Citera
2019-03-30, 19:09
  #874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Hej en fråga bara detta hände mig och dem som körde efter mig.
Det var så att en bil körde framför mig och helt plötsligt nit bromsar han mitt i rondellen så att den bilen som stått och väntat på högersida precis får plats att köra in i rondellen
Det håller ju på att bli en serie krock på grund utav detta.
Får man göra så på detta vis att stanna mitt i rondell kanske dum fråga ska man inte visa hänsyn till dem bakomvarande.
Sen håller jag med om att man ska ha framförhållning till dem bilarna som kör framför. Folk tutade och blev förbannade på den som nitbromsade i rondellen.
Det är en sträcka som är väldigt många bilar kör på.
Bara undrade hoppas på bra svar.

Nej, man får inte bromsa kraftigt utan godtagbar anledning.
Citera
2019-04-01, 05:10
  #875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Hej en fråga bara detta hände mig och dem som körde efter mig.
Det var så att en bil körde framför mig och helt plötsligt nit bromsar han mitt i rondellen så att den bilen som stått och väntat på högersida precis får plats att köra in i rondellen
Det håller ju på att bli en serie krock på grund utav detta.
Får man göra så på detta vis att stanna mitt i rondell kanske dum fråga ska man inte visa hänsyn till dem bakomvarande.
Sen håller jag med om att man ska ha framförhållning till dem bilarna som kör framför. Folk tutade och blev förbannade på den som nitbromsade i rondellen.
Det är en sträcka som är väldigt många bilar kör på.
Bara undrade hoppas på bra svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, man får inte bromsa kraftigt utan godtagbar anledning.

Helt rätt men....
Tyvärr är det nog så att den som kör på "nitbromsaren" bakifrån kommer att ses som vållande. Det är, sorgligt nog, mycket svårt att bevisa att hen bromsade kraftigt utan anledning.

Jag förstår dem som tutade och blev förbannade. Skulle nog göra det jag också. "Nitbromsaren" bar sig åt som en idiot, och kunde mycket väl ha ställt till med en olycka.
Jag anser att alla skall köra när andra bilister har väjningsplikt, det är i det läget helt fel att bromsa enbart för att släppa fram andra.
Citera
2020-02-23, 23:19
  #876
Medlem
Jag kommer fram till en rondell och avser att köra ut i den sista avfarten eller vad man ska säga, alltså den avfart som är närmast mig till vänster. Får jag köra ut några meter i rondellen och sedan backa i rondellen tills jag åter kan lägga in 1:an och köra ut ur rondellen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback