2022-03-25, 23:54
Medlem
Elekensas avatar
Först, någon som har en Audi A4 Avant (B8) 1.8TFSI 2008-2009 som har bra och dåliga saker att säga om den?

Nu när dieseln är så inåthelvetes dyr, både att tanka och skatten. Det lär aldrig bli billigare heller så det känns som att det är lika bra att sälja sin diesel nu innan värdet rasar totalt.

Tanken är att casha en bil och slippa lån, så budget är 60-70K där 70 verkligen är max. Har som sagt kollat på Audi då jag aldrig haft en sådan och är sugen på det. Den har okej bränsleförbrukning, sen går den att chiptrimma upp till 215hk och det är ju trevligt. Både att förbrukningen brukar gå ner lite + att skatten fortfarande baseras på 160hk.

Någon har något annat förslag? Jag vet att budgeten är rätt skral för önskemålen...som är:

Kombi, bensin, minst 160hk, automat (helst, men manual går) sen det vanliga bluetooth och sådant. Max 17-18k mil. Ingen VW, för det är vad vi ska byta ifrån och är skitnöjda med vår Passat, men vill prova något annat.
Citera
2022-03-26, 00:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Först, någon som har en Audi A4 Avant (B8) 1.8TFSI 2008-2009 som har bra och dåliga saker att säga om den?

Nu när dieseln är så inåthelvetes dyr, både att tanka och skatten. Det lär aldrig bli billigare heller så det känns som att det är lika bra att sälja sin diesel nu innan värdet rasar totalt.

Tanken är att casha en bil och slippa lån, så budget är 60-70K där 70 verkligen är max. Har som sagt kollat på Audi då jag aldrig haft en sådan och är sugen på det. Den har okej bränsleförbrukning, sen går den att chiptrimma upp till 215hk och det är ju trevligt. Både att förbrukningen brukar gå ner lite + att skatten fortfarande baseras på 160hk.

Någon har något annat förslag? Jag vet att budgeten är rätt skral för önskemålen...som är:

Kombi, bensin, minst 160hk, automat (helst, men manual går) sen det vanliga bluetooth och sådant. Max 17-18k mil. Ingen VW, för det är vad vi ska byta ifrån och är skitnöjda med vår Passat, men vill prova något annat.

Jag har själv haft en Audi 1,8T -05:a tror jag det var. Hade den som förmånsbil.
Skön bil att köra men jag sitter inte bra i dem. Sätena passar inte min kropp och körställning helt enkelt.
Har åkt med i en nästan ny audi A4:a också och samma sak där, sätena är inte kompatibla med mig.
Körde drygt 10000 mil i bilen så den fick rulla de nästan två åren jag hade den.

Men annars är det en skön bil att köra och den ligger bra på vägen.

Det enda problemet jag hade med den var någon tändspole som strulade så bilen hackade och lät skit. Var något garantifel så Audi kom och hämta bilen och körde den till verkstad, dagen efter på eftermiddagen fick jag bilen tillbaka. Bra service då det inte kosta en krona. Bilen hade givetvis garanti då.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-03-26 kl. 00:05.
Citera
2022-03-26, 00:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Dom som köpt Audi VW bilar som har gått en del och deras 3000 mil mellan oljebyte har vi här tagit ner oljetråget och gjort rent silen från kox även uppe i ventilkåpan. Nya packningar ny olja och filter bara köra 500 mil då är oljan svart igen sedan byte på 1500 i fortsättningen. En bli hann silen tätna och blev motorras på grund av oljeslagget som blir att köra 3000 mil på samma olja
Citera
2022-03-26, 00:51
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Dom som köpt Audi VW bilar som har gått en del och deras 3000 mil mellan oljebyte har vi här tagit ner oljetråget och gjort rent silen från kox även uppe i ventilkåpan. Nya packningar ny olja och filter bara köra 500 mil då är oljan svart igen sedan byte på 1500 i fortsättningen. En bli hann silen tätna och blev motorras på grund av oljeslagget som blir att köra 3000 mil på samma olja

+1 på den.

1,8T motorerna är ökända för att vara igenkoksade pga deras long life service.
Rör aldrig en Audi mer... Igenkoksad motor efter 9000 mil...
Citera
2022-03-26, 00:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ingen VW, för det är vad vi ska byta ifrån och är skitnöjda med vår Passat, men vill prova något annat.
Och då kollar du på en Audi? En A4?
Är inte det typ samma bil, från samma tillverkare?
Och varför byta, om du är skitnöjd?
Citera
2022-03-26, 01:18
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:

Titta på leasing av elbil. Månadskostnad är lägre än att tanka en vanlig bil.
För tillfället verkar peugot 208e vara mest prisvärd.
Citera
2022-03-26, 09:10
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Och då kollar du på en Audi? En A4?
Är inte det typ samma bil, från samma tillverkare?
Och varför byta, om du är skitnöjd?

Läs inlägget?

Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Titta på leasing av elbil. Månadskostnad är lägre än att tanka en vanlig bil.
För tillfället verkar peugot 208e vara mest prisvärd.

Elbil är inte aktuellt då hyresvärd vägrar sätta upp laddstolpe. Osugen på att leasa också.
Citera
2022-03-26, 09:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Läs inlägget?

Ja? Ingen VW, fast du är nöjd med den, utan en Audi, som är samma sak. Min fråga kvarstår, varför byta en bil du är nöjd med mot en likadan?
Citera
2022-03-26, 10:22
Medlem
jag har en 2009 a4a 1,8 tfsi.160hk......16000 mil....kanonbil...haft den i ca 10 år....bytt hjullager fram...bromsok fram...oken 800kr styck..hjullager 700kr styck....samt belägg då...inget mer på alla år...byter olja själv efter 1500 mil....drar ingen olja överhuvudtaget...aldrig fyllt på nått...snål..manuell å drar 0,52 vid 100kh på motorväg....ganska snabb bil som trivs i höga farter...allt funkar hundra på den...så kolla upp oljeförbrukningen noga....köp av nån privat som bytt i tid....kolla rost ...ac...bästa bil jag haft å jag har haft många......skatten är 1600kr....försäkring 500kr mån.....kolla efter bil med mycket utrustning....min har sportpaketet...lägre...andra stolar..andra fälgar..knappratt...mm...köp ingen med svarta lister runt rutor.. det är snikmodellen.... så min har varit billig att äga....kan tillägga att min bror har en 2010 likadan...den drar ca 1dl olja på 200 mil......han skiter i det å byter mer sällan bara....du har ju en elektronisk oljemätare så du ser lätt när man skall fylla på...å det är ju sant..får du fylla på ibland har du såklart fräshare olja i hela tiden...1,8 har minst problem....2,0 mest.....min bror har aoutomat men jag gillar inte den...nu lagar jag mina bilar själv...lämna in är svindyrt....men det är fina bilar..ligger jag i 130kh på motorväg hör jag inte motorn..bara däcken..
Senast redigerad av chonard 2022-03-26 kl. 10:44.
Citera
2022-03-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ja? Ingen VW, fast du är nöjd med den, utan en Audi, som är samma sak. Min fråga kvarstår, varför byta en bil du är nöjd med mot en likadan?

Det är (förvånande nog) rätt stor skillnad på vw och Audi, särskilt på några år äldre bilar. Framför allt när det gäller inredning och design på denna. Vw får förra generationens Audidesign så att säga. Vw är lite mer basic generellt i materialval och kvalitet. Den största skillnaden är dock hur bilarna är ihopskruvade och passform på komponenter. Inget gnirkande och knarrande i Audi trots gropiga vägar. Allt är extremt tight monterad och en påtagligt bättre premiumkänsla. Det är detta man betalar extra för. Är det värt det? Det är upp till var och en att avgöra. Jag har kört båda de senaste 8 åren och jag väljer Audi alla dar i veckan
Citera
2022-03-26, 14:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Det är (förvånande nog) rätt stor skillnad på vw och Audi, särskilt på några år äldre bilar. Framför allt när det gäller inredning och design på denna. Vw får förra generationens Audidesign så att säga. Vw är lite mer basic generellt i materialval och kvalitet. Den största skillnaden är dock hur bilarna är ihopskruvade och passform på komponenter. Inget gnirkande och knarrande i Audi trots gropiga vägar. Allt är extremt tight monterad och en påtagligt bättre premiumkänsla. Det är detta man betalar extra för. Är det värt det? Det är upp till var och en att avgöra. Jag har kört båda de senaste 8 åren och jag väljer Audi alla dar i veckan
Jo, det är ju inte samma bil, även om de delar komponenter. Problemet är ju även att de delar återförsäljare/service, VAG är ju skälet att man inte väljer VW, eller Audi.
Citera
2022-03-26, 22:56
Medlem
Elekensas avatar
Citat:

"Nu när dieseln är så inåthelvetes dyr, både att tanka och skatten. Det lär aldrig bli billigare heller så det känns som att det är lika bra att sälja sin diesel nu innan värdet rasar totalt.

Tanken är att casha en bil och slippa lån, så budget är 60-70K där 70 verkligen är max."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in